Olga Knoblochová alias Lady Dermacol učila ženy, jak o sebe pečovat.

Olga Knoblochová alias Lady Dermacol učila ženy, jak o sebe pečovat. | foto: Dermacol

RETRO: Ohořelé zápalky i vepřová kůže. Jak jsme se krášlily za socialismu

  • 6
Že za dob socialismu bylo (téměř) všeho málo, je dokola omílaná mantra, platná pro mnoho aspektů každodenního života. Týká se i kosmetiky. Zprvu jsme si musely vystačit se sirkami a krémy na boty a situace se zlepšovala jen pomalu. Uprostřed hluboké normalizace u nás přitom otevřela prodejna luxusní kosmetické značky.

Péče o pleť a zkrášlování zaváněly minimálně v 50. letech nenáviděnou buržoazií a příliš nesouzněly s ideálem socialistické ženy, která měla být přirozená a navlečená do montérek či alespoň zástěry. Ideologie nám však touhu se líbit z hlavy nevytloukla.

Řasenka zvaná plivník

I zde se tak dostala ke slovu proslulá česká lidová tvořivost. „Oči i obočí jsme si barvily vypálenou sirkou,“ vzpomíná jednaosmdesátiletá Marie. Řasám se pak podle ní dodával objem pomocí krému na boty a štětce nebo kartáčku na zuby.

Barva na řasy se později dala sehnat v drogerii. Protože byla tuhá, musela se před použitím smíchat s vodou. Ne náhodou se jí přezdívalo „plivník“. Slepence lidově zvané muší nebo chroustí nožičky se pak rozčesávaly malým hřebínkem, ale i špendlíkem nebo jehlou. Výtvarnými pomůckami se zase nanášely tekuté oční linky, protože vhodné štětečky nebyly k sehnání.

KVÍZ: Tak jsme tady žili. Otestujte své znalosti života za komunismu

A krycí kosmetika? Tu si zlaté české ručičky hospodyněk, úřednic i televizních hlasatelek vyráběly smícháním dětského pudru s pigmentem. Až na přímluvu filmových studií na Barrandově začal Ústav lékařské kosmetiky v 60. letech produkovat krycí make-up Dermacol. Make-up mu tehdy samozřejmě nikdo neřekl. Všechny podobné přípravky jsme překřtily na „dermakol“.

Vizážistka Olga Knoblochová, přezdívaná lady Dermacol, jej původně s kolegy vyvinula pro malou holčičku, která měla v obličeji velkou pigmentovou skvrnu. Pro herečky, hlasatelky a později i běžné ženy se začal vyrábět v deseti odstínech.

Mimořádně účinný make-up, který dokázal z tváře nositelky vytvořit tak trochu hliněnou masku, to dotáhl až do Hollywoodu, kam byla v roce 1969 prodána licence na jeho výrobu. Používaly ho tak i hvězdy světového formátu a Barrandovu údajně plynuly z licence miliony ročně.

Československo, přítel Diora

V polovině 70. let otevřela v Pařížské ulici v Praze své brány prodejna Dior. Ceny tu měli vskutku západní, i přesto se s dychtivými zákaznicemi dveře netrhly. O dekádu později začal národní podnik Astrid vyrábět licenční produkty Dior.

Kromě parfému Diorella se tak na pultech – nebo spíš pod nimi – objevilo i pár barevných rtěnek. „Československo patří k dobrým zákazníkům firmy Dior a po Sovětském svazu je největším odběratelem mezi socialistickými zeměmi,“ hlásal tisk v roce 1985.

RETRO: Živé květy nebo Duch Moskvy. Čím jsme „voněli“ za socialismu

Péči o pleť, nohy, ruce i boty pak zastaly krémy z Ústavu lékařské kosmetiky. Mnoho lidí spoléhalo na Indulonu v hliníkové tubě a ti šťastnější na Niveu v charakteristických modrých placatých nádobkách. Na počátku 70. let ke klasickému krému přibylo i tělové mléko.

„Má širší aplikaci, doporučuje se k pěstění celého těla, jemuž dodává vláčnost, hebkost a jemnost,“ psalo se v časopise Praktická žena v roce 1974. Pro zralou pleť tu byl mandlový nebo norkový krém a na rty jelení lůj, který se prodává dodnes.

Někdy ovšem nezbylo než sáhnout po variantě „co dům dal“. „Obličej jsme si někdy hydratovali a promašťovali i vepřovou kůží. Byla to levná a dostupná možnost,“ líčí sedmdesátiletá Jarmila.

Luxusnější kosmetiku jsme sháněli budťo v Tuzexu, nebo si ji vozili ze zahraničí – z NDR, Maďarska nebo Polska. Někdo se takto odměnil ovocnými mýdly, krémem Creme 21 nebo Camille, jiný třeba perleťovou rtěnkou nebo oboustrannými tužkami na oči. V 70. a 80. letech byla tuzexovým hitem mramorová mýdla a velkou oblibu si získala i kosmetika značky Fa nebo líčidla Astor a Max Factor.

, pro iDNES.cz