Po chudém pandemickém období má za sebou letecký průmysl ziskovou sezonu. Zatímco si lidé užívají dlouho zapovězené cestování, letečtí dopravci se v reakci na zvýšenou poptávku snaží uvést kapacity letounů i personálu do původního stavu.
Aerolinka Quantas uzemnila v červnu roku 2020 dvanáct svých letadel. Po více než dvou letech teď deset z nich chystá poslat zpátky na oblohu, což provází nemalé problémy.
„Jen na probuzení jednoho letounu typu A380 je zapotřebí 4500 hodin práce, to znamená deset inženýrů pracujících na opravách po dobu dvou měsíců. V tomto náročném procesu inženýři mimo jiné nahradí 22 kol, 16 brzd, také se zbaví všech kyslíkových bomb a hasících přístrojů,“ vysvětluje ve svém proslovu Joyce.
Model letadla je někdy přezdívaný „superjumbo.“ Jako největší letoun světa totiž přepraví více než pět set cestujících a svým uvedením na scénu v roce 2005 přepsal dějiny leteckého průmyslu.
Šéf Quantas na konferenci v Sydney dále uvádí, že v průběhu prací je letadlo posazeno na zvedácích, kde technici testují podvozek a zkouší motory. „Dbáme na to, aby vše řádně fungovalo tak, jak má,“ doplňuje. Podle něj ale firma nestihne poslat zpátky do provozu do Vánoc více než šest letadel. „Zbytek si bude muset počkat do roku 2024.“
Kolik času zbývá
V průběhu pandemie covidu-19 to neměla letecká firma jednoduché, bojovala doslova o přežití. Joyce tvrdí, že začátkem roku 2020 dostával od finančního oddělení každý týden upozornění, kolik času zbývá, než se jejich rezervy kompletně vyprázdní a upadnou do bankrotu. Společnost následně podnikla patřičné kroky jako prodej některých pozemků nebo osekání rozpočtu.
Joycovo řešení v podobě náhlého propuštění osmi tisíc zaměstnanců ho ale nakonec dohnalo. Firma letos hojně bojovala se ztracenými zavazadly, zrušenými a zpožděnými lety. Podle něj ovšem byly kroky bezpodmínečně nutné, „lidé zapomínají, jak tvrdá a beznadějná doba to byla, a vakcína v nedohlednu,“ obhajuje se.
Na doplnění kapacit dopravce soustavně pracuje, na svém twitteru se tak v současné době může pyšnit statistikami ukazující menší míru zrušených letů v porovnání s předpandemickou dobou. Jiné porovnání zase tvrdí, že podíl ztracených zavazadel je zhruba stejný jako před rokem 2020.