Na co zírá mašinfíra: Svezte se přímým vlakem přes Královec do Polska

Seriál
Dnes se svezeme na vlně zájmu o český Královec. Nezamíříme však do Kaliningradu, ale do ryze českého Královce ve východních Čechách. Dostaneme se tam přímou linkou GWTR z Trutnova. Za Královcem překročíme hranice a po polských kolejích dojedeme až do Sędzisławi.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati 043 z Trutnova do Královce, Lubawky a Sędzisławi

Ač se to dnes zdá neuvěřitelné, železnice mezi Trutnovem a Královcem vznikla mezi prvními u nás a řadila se k velmi významným dopravním tepnám. Trať postavila společnost Jihoseveroněmecká spojovací dráha jako odbočnou trať ze svojí hlavní trasy Pardubice – Liberec. V roce 1859 se od ní koleje odpojily v Jaroměři a zamířily do svatoňovického uhelného revíru. Právě uhlí bylo hlavním obchodním artiklem, které se po této trati vozilo.

Po prohrané prusko-rakouské válce obě země podepsaly dohodu o železničním spojení. Nová trať měla vést z dnešních Malých Svatoňovic ke Trutnovu, odkud měla vystoupat do Královeckého sedla a dále pokračovat až do stanice Landeshut, dnes Kamienna Góra.

Železnice Svatoňovice–Königshan (Královec) byla otevřena 1. srpna 1868, přeshraniční úsek z Královce do německého Liebau (dnes polské Lubawky) na konci prosince 1869. Teprve o rok později vznikla spojka mezi stanicemi Trutnov-Poříčí a Trutnov střed.

Elektrická jednotka NEWAG Impuls 45 WE společnosti Koleje Dolnośląskie ve stanici Sędzisław

Na trati panoval velmi čilý ruch osobních vlaků. Podle historických jízdních řádů jezdilo mezi Rakouskem-Uherskem, později Československem, a Německem šest až osm párů vlaků denně.

Už v roce 1921 byla trať na německém území až do Liebau elektrifikována a díky spojovací koleji u stanice Ruhbank (Sędzisław) mohly jezdit i přímé vlaky až do Hirschbergu (Jelenie Góry). Všechno se však změnilo po druhé světové válce. Polské hranice se posunuly na západ, Němce vystřídali Poláci a osobní doprava přes Královecký průsmyk se obnovila až v roce 1946. V jízdních řádech je ovšem zapsán jen jeden pár osobních vlaků denně. V roce 1953 už v nich nefiguruje ani ten. Nákladní vlaky jezdily přes hranice dál, a to až do roku 2004.

O čtyři roky později se na trať 043 vrátily mezinárodní osobní vlaky. Společnost Viamont začala o víkendech jezdit z Trutnova do stanice Jelenia Góra. Dnes po trati pendluje motorový vůz řady 810 GW Train Regio. Přes léto v relaci Trutnov–Sędzisław, mimo sezonu převážně v úseku Sędzisław– Královec.

Trať z Trutnova přes Královec do Sędzisławi můžete projet za pouhé 4 minuty:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Vzhůru do českého Královce

Naši jízdu začínáme na trutnovském hlavním nádraží. Odtud jsme loni odjížděli opačným směrem do Svobody nad Úpou. V Trutnově si určitě prohlédněte centrum města. Za zmínku rozhodně stojí moderní společenské centrum Uffo, pojmenované podle trutnovského rodáka Uffo Horna, který v devatenáctém století působil v kultuře a politice.

Turistické cíle podél trati 043

Nezapomeňte ani na návštěvu Muzea Podkrkonoší nebo procházku kolem zbytků kamenných hradeb ze čtrnáctého století. Na vrchu Šibeník na jižním okraji města najdete Památník generála Gablenze s rozhlednou. Památník byl vztyčen na počest vojevůdce, který v roce 1866 vyhrál bitvu u Trutnova.

Ze stanice Trutnov střed se můžete vypravit do nedalekého Tkalcovského muzea. Od nádraží je to jen jeden a půl kilometru. Za stanicí se od dráhy do Jaroměře odděluje kolej do Teplic nad Metují.

Ve stanici Trutnov-Poříčí musí motorák GWTR změnit směr jízdy, jede úvratí. Od této chvíle trať 043 stoupá údolím říčky Líčná až do Královeckého sedla. Projektanti se museli vypořádat s náročným terénem, na cestě do Královce nás tak čeká přejezd několika ocelových mostů.

Od zastávky Libeč trať vede podél linie předválečného československých bunkrů s velkou řadou pěchotních srubů. O některé se starají fandové vojenské historie a jsou příležitostně přístupné.

Zastávka Křenov

Sázkou na jistotu je návštěva dělostřelecké tvrze Stachelberg (do 28. října 2022 je pevnost dočasně uzavřena, pozn.red.). Pokud se vydáte ze zastávky Křenov po modré a pak zelené turistické značce, nemůžete ji po třech a půl kilometrech minout. Zhruba stejně daleko je to z Křenova do Žacléře, tam však musíte po žluté. Leccos se o historii železnice v kraji dozvíte v tamním Městském muzeu.

A už je tu Královec. Na trutnovském zhlaví se k naší trati připojují koleje ze Žacléře. Trať nedávno koupila soukromá firma, která by na ní chtěla provozovat turistické drezíny na lidský pohon. Občas se po kolejích ještě mihne mimořádný vlak.

Z Královce se můžete vypravit do Hornického skanzenu v areálu bývalého dolu Jan Šverma. Prohlédnete si tak poslední památku na těžbu uhlí ve východních Čechách.

Stanice Královec

Po polských kolejích

Za Královcem koleje překračují státní hranici. První stanice na polském území je Lubawka (Liebau), bohužel jde o obraz zmaru. Ohromná a kdysi přechodová stanice čeká na svůj definitivní konec. V roce 1983 vyhořela a od té doby chátrá. Opuštěné jsou všechny ostatní provozní budovy i stále dochované obří kolejiště ještě z dob císařského Německa.

Německá stanice Liebau in Schlesien, dnes polská Lubawka, na dobové pohlednici
Polská stanice Lubawka. Až sem zajížděly do konce druhé světové války...

Stanice Lubawka (Liebau in Schlesien) počátkem 20. století a dnes

Oproti tomu vlak GWTR v Polsku několikrát podjíždí budovanou dálnici S3, která vede až k české hranici. Bohužel naše dálnice D11 se na ni ještě hodně dlouho nenapojí.

Před stanicí Kamienna Góra potkáváme zarostlé koleje lokálky, která vedla přes Kowary do Jelenie Góry. Na této trati provoz utichl už v polovině osmdesátých let. Leží na ní i přes kilometr dlouhý Ogorzelecký tunel.

Naštěstí stanice Kamienna Góra (Landeshut) je v dobrém stavu, mohutné kolejiště je zřejmě stále využívané. Zajímavá jsou stále funkční mechanická návěstidla. Že bývala Kamienna Góra kdysi významnou stanicí, svědčí i to, že až do Sędzisławi vedou dvě koleje, jedna výhradně pro nákladní dopravu, druhá pro osobní vlaky. Zajímavostí jsou mosty přes řeky Bóbr a Lesk. Každá kolej má svůj vlastní, takže před Sędzisławí vznikla dvě fotogenická ocelová soumostí.

Blížíme se k cíli, zelenooranžová osmsetdesítka se připojuje k hlavní trati, která vede ze stanice Zgorzelec (Görlitz) do Wroclavi (Breslau). Elektrifikované dvoukolejné železnici se už odnepaměti říká Slezská horská dráha (německy Schlesische Gebirgsbahn, polsky Śląska Kolej Górska). Tudy se před druhou světovou válkou vozilo uhlí ze Slezska do Saska a Braniborska.

Německá stanice Ruhbank in Schlesien, dnes polská Sędzisław, na dobové...
Elektrická jednotka NEWAG Impuls 45 WE společnosti Koleje Dolnośląskie ve...

Stanice Sędzisław (Ruhbank in Schlesien) na konci 19. století a dnes

Ve stanici Sędzisław mají vlaky do Čech vyhrazenou vlastní kolej u prvního nástupiště. Nádražní budova je nově opravená a z motorového vozu GWTR lze přímo přestoupit na spoje do Wroclavi, do Krakowa nebo na druhou stranu především do Jelenie Góry.

Mezinárodní trať z Trutnova do Sędzisławi je zajímavou alternativou pro výlet na polskou stranu Krkonoš. I v Česku je však kolem dráhy co prozkoumávat. Slyšeli jste třeba někdy o Vraních horách, které se rozkládají na východ od Královce?

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

KVÍZ: Sněžka je nejvyšším vrcholem Polska. Je to pravda, nebo lež?

26. května 2024

V tomto vědomostním kvízu vám předložíme několik tvrzení o různých zeměpisných zajímavostech z...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Bez pojištění zapláčete. Kolik stojí záchrana vrtulníkem v rakouských Alpách

20. května 2024  13:39

Záchrana v horách či jiném těžce přístupném terénu se může turistům v Rakousku výrazně prodražit,...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.5 9:05

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Nekrmit holuby, nebrat kameny. Pozor na (ne)tradiční pravidla v zahraničí

27. května 2024

Premium Sbalit plavky, sluneční brýle a opalovací krém i sbírku zákonů. Kdo by chtěl mít na cestách...

Industriální srdce Británie. Belfast, rodiště Titaniku, má v sobě drsné kouzlo

27. května 2024

Severoirský Belfast je turisty neprávem opomíjenou destinací, přitom má co nabídnout. Každodenní...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...