Cena surového železa, ze kterého se vyrábí betonářské výztuže se například z loňských jedenácti korun zvýšila na dnešních zhruba 40 korun.
Významným dodavatelem železné rudy je totiž Ukrajina a právě přerušené dodávky z této země způsobují růst cen železa a jeho akutní nedostatek ve stavebnictví. Podobným způsobem roste i cena asfaltu. Ten při svém zpracování pro změnu spotřebovává významné množství zemního plynu, jehož cena v poslední době rovněž roste.
„Dospěli jsme k rozhodnutí neprodloužit bankovní garanci na obchvat Jihlavy. Nabídka se podávala minulý rok v šestém měsíci a tehdejší ceny už neodpovídají tomu, za kolik se nyní staví,“ řekl MF DNES předseda představenstva Zdeněk Ludvík. Podle něj zkrachovala jednání s hejtmanstvím o možnostech navýšit vysoutěženou cenu o nárůst cen materiálů.
Metrostav v soutěži podal nejnižší nabídku za 359 milionů korun. Druhý uchazeč v pořadí pak přišel s cenou 413 milionů korun. Smlouva na výstavbu nicméně ještě nebyla podepsaná, přestože hejtmanství už za vítěze výběrového řízení nejnižší nabídku označilo. Bez bankovní garance ale není možné začít stavět.
„Mrzí mě, že společnost Metrostav Infrastructure prezentuje neprodloužení bankovní záruky na stavbu části Jihovýchodního obchvatu Jihlavy jako důsledek jakéhosi krachu jednání s Krajem Vysočina. Žádná jednání s nimi totiž neproběhla a ani nemohla proběhnout, aniž by byl porušen zákon o veřejných zakázkách,“ uvedl hejtman Vysočiny Vítězslav Schrek. Podle něj kraj postupuje přesně podle pokynů Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a na platnost nabídkové ceny se opakovaně ptal. Firma ji měla potvrdit ještě během vyhlášení vítěze, ke kterému došlo 8. března.
Podobná situace jako na popisované stavbě je nyní napříč celým trhem. Největší státní investor Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je podle oslovených stavebních firem postavený před rozhodnutí, jaké stavby zahájit a jaké odložit. Roli v tom hraje především počet mostů, které je potřeba na dané trase stavět.
Zatímco ceny stavebních materiálů proti loňsku poskočily několikanásobně, státní ŘSD stavebním firmám nabídlo navýšení cen proti loňsku ve výši čtyř procent. Právě tolik totiž vypočítal Český statistický úřad inflaci cen stavebních materiálů za minulý rok.
Právě tento mechanismus, kdy se ceny vysoutěžené v předchozích letech mohou navyšovat maximálně o částky odpovídající inflaci s ročním zpožděním, nyní tlačí stavební firmy pracující pro státní zprávu do ztráty.
Mnohé proto uvažují, že se jim vyplatí od zakázek odstoupit a zaplatit penále, než aby stavěly se ztrátou. Tím se může rychlost výstavby v Česku zadrhnout minimálně v řádu měsíců.