Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Elektromobil v Česku je vzácný jev. Za deset let jich má být dvě stě tisíc

Do deseti let už nebudou majitelé elektroaut za exoty, plánuje vláda. Prozatím počty elektromobilů v ulicích českých měst rostou velmi pomalu, letošní rok by však měl znamenat obrat a lidé by měli vozidla na elektřinu kupovat více.

Ultrarychlá dobíječka společnosti E.On u Humpolce. | foto: E.On

Se zhruba šesti sty veřejnými dobíjecími stanicemi a přibližně stejným počtem nově registrovaných elektrických vozů ročně patří Česko na „elektromobilní chvost“ Evropy. Vyplývá to alespoň ze statistiky společnosti EV Readiness Index prezentované minulý týden u příležitosti ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.

Přestože Česko na rozdíl od jiných evropských zemí lidem na nákup elektroaut finančně nebo formou daňových úlev nepřispívá, plánuje, že do roku 2030 bude na českých silnicích jezdit přes 200 tisíc bateriových elektrovozidel a zhruba 40 tisíc vozů poháněných vodíkem. Vyplývá to z aktuální podoby národního plánu čisté mobility, který nedávno dopravní resort rozeslal k připomínkování jednotlivým resortům.

Přestože se plánování postupného nárůstu počtu vozů, které se u české veřejnosti zatím přílišné důvěře netěší, může zdát pouhým věštěním z křišťálové koule, stát tyto statistiky potřebuje. Mimo jiné i proto, aby mohl nastavit přípravy na budování doplňkové infrastruktury, jako jsou veřejné dobíjecí stanice nebo vodíkové plničky.

Odhady postupného nárůstu čistějších vozidel ve skladbě tuzemského automobilového parku vycházejí z dosavadního vývoje prodejů a zohledňují i povinnosti, které na výrobce klade Evropská unie.

„Letos potřebují automobilky dosáhnout hodnoty 95 gramů oxidu uhličitého vypuštěných na ujetý kilometr. Tam už je nutné pustit na trhy určitou část elektromobilů, aby výrobci toto pravidlo splnili,“ řekl MF DNES tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. V souvislosti s tím se dá očekávat razantnější tempo, ve kterém si budou především firmy kupovat auta na elektrický pohon. 

Vývoj počtu elektroaut v ČR.

Další skok bude následovat po roce 2025, kdy se nároky na takzvané fleetové emise automobilek zpřísní o dalších 15 procent. Tuto přísnější normu už podle Pokorného nebude možné plnit ani zapojením většího počtu hybridních aut. K elektromobilitě tak budou muset přikročit i automobilky jako Toyota, pokud budou chtít uspět na evropském trhu.

Zmíněných 217 tisíc elektrovozů představuje podle ministerstva dopravy optimální scénář, který se může v závislosti na vývoji automobilového trhu lišit. Minimálně ale bude podle odhadů v Česku během následujících deseti let jezdit zhruba 74 tisíc těchto vozidel, zatímco maximální scénář počítá s půl milionem. I tento nejvyšší odhad však uvádí, že elektroauta budou tvořit jen sedm procent počtu vozidel jezdících na tuzemských silnicích, kterým budou stále dominovat vozidla se spalovacím motorem.

Nabíječka na deset elektroaut

Podle vývoje elektrovozů se budou odvíjet i státní investice na výstavbu veřejných dobíječek. Během příštích deseti let by tak podle ministerstva dopravy mělo být možné elektrické vozidlo dobít v 19 tisících nabíječek. Čtyři z pěti těchto zařízení ale budou připadat na nabíjecí místa s nízkým výkonem od 3,7 do 11 kilowattů.

„Takovéto nabíječky jsou na úrovni domácích nebo firemních wallboxů. Profesionálně dobijí auto, ale je to záležitost na noc,“ uvedl mluvčí ČEZ Martin Schreier.

Pro rychlejší dobíjení baterií na cestách je potřeba stavět nabíječky s vyšším výkonem alespoň 22 kilowattů, které zvládnou nabít standardní baterii v rozmezí od hodiny do tří hodin.

Rychlodobíjecích stanic nad 50 kilowattů, které zvládnou dobít vozidlo za desítky minut, má být kolem jedenácti procent celé sítě.

Podobné složení dobíjecích stanic plánuje Česko budovat i v případě, že se zájem o elektromobily v následujících letech ukáže výrazně vyšší. Pokud by počet pořizovaných vozidel směřoval k půlmilionové hranici, připravovaná síť dobíjecích stanic by se k tomu musela adekvátně rozšířit na 35 tisíc dobíjecích bodů.

24. ledna 2020

Vodík jako bonus

Kromě bateriových elektrovozů má v české koncepci zelené dopravy vlastní kapitolu i vodík. S vyšší pořizovací cenou a skutečností, že dobíjecí infrastruktura pro vozidla na vodík se zatím ještě v tuzemsku nezačala stavět, bude rozmach vozidel s vodíkovými články pomalejší. Zjednodušeně řečeno, počty těchto vozidel budou čtvrtinové proti elektrovozům.

Elektromobilem na dovolenou? Klidně, ale potřebujete rychlonabíječky

Do roku 2030 se tak česko připravuje, že bude muset vystavět infrastrukturu pro obsloužení 58 tisíc vodíkových automobilů a téměř devíti set autobusů. Ty by palivo pro vlastní výrobu elektrické energie měly čerpat na osmdesáti stanicích po celé republice.

Z alternativních paliv vládní koncepce očekává v dlouhodobé perspektivě omezení zájmu o vozidla na zemní plyn. Těch v současnosti v Česku jezdí přes 20 tisíc, meziročně se přitom jejich počet téměř o třetinu zvyšuje. Už kolem roku 2030 by ale jejich počty mohly podle pesimistických předpokladů začít v souvislosti s novými restrikcemi pro používání spalovacích vozidel klesat.

28. srpna 2019

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Bez gigafactory je Česko bílé místo na mapě Evropy, říká expert na investice

28. května 2024

Premium Každé investiční prostředí má nějaké mouchy. „Nicméně Česko má nejpřísnější pobídky v regionu,“...

Dřevěné pelety jsou nejlevnější za poslední dva roky. Níž už cena nepůjde

28. května 2024

Ceny dřevěných pelet jsou nejnižší za poslední dva roky. Suroviny je dost, zájmu málo a navrch mají...

Eurostar zpřísňuje hraniční kontroly. Vlaky zpožděné nebudou, slibuje dopravce

27. května 2024

Od 6. října se zásadně změní hraniční procedury, které se dotknou cestujících vlaků Eurostar...

Foodoru v Rakousku dohnaly ztráty. Ruší své sklady a propustí stovku lidí

27. května 2024

Rozvozovou službu Foodora čekají v sousedním Rakousku velké změny. Tamní vedení se rozhodlo zavřít...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...