RECENZE: Česká koncertní premiéra New Order dopadla na jedničku
Byl to tak trochu vymodlený koncert. Takřka všechna důležitá jména světového popu, rocku, metalu a mnohých dalších žánrů a směrů už v Česku hrála, jen ti New Order stále nic. Skupina, která povstala na troskách kultovních Joy Division po smrti charismatického (a problematického) frontmana Iana Curtise a svým vizionářským přístupem k hudbě ovlivnila nespočet následovníků, se našim končinám stále vyhýbala.
Už už to vypadalo, že se jich dočkáme v roce 2012, měli být jednou z hlavních hvězd druhého ročníku Prague City festivalu, který se ale z důvodů finančních problémů nekonal. Takže až letos, zato ale v plném lesku, s kompletním koncertním programem napěchovaným starými hity, novějšími skladbami a několika připomínkami Joy Division. Je to stále ještě relativní novinka, New Order se ke své minulosti na koncertech dlouhá léta odmítali vracet.
V Praze je nasadili hned z kraje. Po počáteční Singularity ze zatím poslední řadovky Music Complete, stařičké Ceremony a Age Of Consent z druhého alba Power, Corruption & Lies zazněly Disorder, She’s Lost Control a Transmission.
V tu chvíli už bylo publikum na lopatkách a když pak New Order nasadili hitovku Regret, úvodní věc z alba Republic, šlo se do kolen. Bylo to jako procházka dějinami britské nezávislé muziky. Temné a sebezpytné skladby z dob Joy Division se přirozeně a beze švů propojovaly se zpěvnými melodickými a tanečními písničkami z novějších desek.
Společným jmenovatelem byl a je přístup New Order k věci. Ten stoicky klidný, ryze britský přístup k hudbě. Střet nesmírně talentovaných individualit – chyběl sice baskytarista Peter Hook, ale jeho náhradník Tom Chapman odvedl skvělou práci – které kdysi před lety pod vlivem koncertu Sex Pistols začali hrát a jen tak mimochodem přepisovali hudební dějiny. Byli u toho, když startovala horečka tanční hudby, singl Blue Monday, který samozřejmě zazněl taky, je přesně ten moment, kdy rock začal absorbovat kánony elektronické muziky.
Tohle všechno si člověk během koncertu New Order uvědomil. A také to, jak nadčasové a svěže znějící melodie dokázali složit, jak skvělé texty k nim napsali. Prostě jak je ta kapela, kterou krom relativních nováčků Phila Cunninghama a zmíněného Toma Chapmana tvoří stárnoucí pán s bříškem Barney Sumner, na pódiu naprosto nehybná a kamenně se tvářící klávesistka Gillian Gilbertová a „lidský bubenický automat“ Stephen Morris, jedinečná a nezměnitelná.
New OrderForum Karlín, Praha 3. října 2019 |
Žádné podbízení se, nakrucování, prostě jen hudba. Poctivá, okouzlující, svěží. Stejně vzrušující, jako když jste ji slyšeli poprvé. Perfektně odehraná. O Barneyho občasných hlasových indispozicích se všeobecně ví, jsou koncerty, které odzpívá velmi problematicky, ale v Praze byl ve skvělé formě. Všechno do sebe zkrátka zapadlo. A když v prvním přídavku Decades z alba Closer od Joy Division kapela pomocí projekce vkusně připomněla památku Iana Curtise, draly se do očí slzy.
Mráz běhal po zádech celou dobu, setlist krom výše zmíněných položek obsahoval prakticky vše, co si milovník New Order může přát: Bizzare Love Triangle, True Faith, Temptation, potěšila i připomínka skvělého alba Technique v podobě Fine Time.
Závěr nemohl patřit jiné skladbě než ikonické Love Will Tear Us Apart. Barney Sumner ji sice nikdy nemůže podat tak, jako depresemi zmučený Ian Curtis, přesto je to i po těch letech pořád ohromná síla. Jedna z těch písniček, které bez vší nadsázky a dutého patosu opravdu dokáže měnit lidské životy.
Tipy z televizního programu
Recenze: Já, padouch 70 %, Cellular 50 %, Zakleté pírko 40 %, Zúčtování 60 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Anthropoid 55 %, Ready Player One: Hra začíná 65 %, Návrat blbýho a blbějšího 30 %, Cesta bojovníka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Tajemství jejich očí 60 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Smrtihlav 60 %, RED 2 65 %, Duna 65 %, Naděje 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, James Bond, Vlasy
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu
V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
Zlatou palmu získalo v Cannes drama Anora, Coppola předal ocenění Lucasovi
Zlatou palmu, hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes, obdržel americký režisér Sean Baker za...
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
TELEVIZIONÁŘ: Oscarový Morgan Freeman povznáší Dobrého člověka
Jedna malá chyba, z níž se odvine velká tragédie, plus tandem hledající odpuštění ve skvělém...
PORTRÉT: Jan Kačer byl jeden z nejlepších. Velký umělec s nadhledem
Jako na jednoho z nejlepších, kterého jsme kdy měli, vzpomínají na Jana Kačera kolegové herci a...
Prodej bytu 2+1 Kněžice 258
Kněžice, okres Jihlava
2 290 000 Kč