Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ťok se zbaví Zemanova kanálu, přenechá jej ministerstvu zemědělství

  1:00
Ministerstvo dopravy končí s výstavbou vodních děl na tuzemských vodních cestách. Místo něj budou jezy či plavební komory stavět jednotlivá povodí, která spadají pod ministerstvo zemědělství. Na tomto resortu tak bude záviset i další osud kanálu Dunaj-Odra-Labe.
Krajina Poodří, kudy by měla vést severní větev kanálu Dunaj - Odra - Labe.

Krajina Poodří, kudy by měla vést severní větev kanálu Dunaj - Odra - Labe. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Poslední velkou akcí, kterou resort Dana Ťoka v této oblasti zřejmě uskuteční, je projednání detailů další přípravy plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe na úrovni vlády.

Fotogalerie

Ministerstvo dopravy chce kvůli neúměrné technické náročnosti a vysoké ceně osekat z projektu jeho labskou větev a soustředit se jen na propojení Dunaje a Odry. Výstavbu tohoto mamutího projektu stejně jako všech dalších jezů a zdymadel na tuzemských řekách poté přenechá resortu zemědělství.

Zdánlivě nepochopitelný převod kompetencí svoji logiku má. Pod ministerstvo zemědělství už nyní spadají jednotlivá povodí, která se starají o plavební komory a další zařízení umožňující lodní provoz. Nově od Ředitelství vodních cest (ŘVC) převezmou i starost o jejich výstavbu a projektovou přípravu. Z trojice hlavních druhů pozemní dopravy si tak Ťokův resort nechá pouze mnohem významnější výstavbu silnic a železnic.

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Dlouho připravovaný projekt na prokopání kanálu propojujícího Černé, Baltské a Severní moře oživilo na konci loňského roku dokončení studie proveditelnosti. Podle ní se dílo za 585 miliard korun vyplatí. Zda se však nakonec bude stavět a v jaké fázi resort dopravy jeho přípravu jednotlivým povodím předá, ještě musí kabinet rozhodnout.

„Navazující postup z hlediska přípravy jednotlivých větví a zejména procesů, které jsou spojeny s další projektovou přípravou včetně gesce, bude stanoven po rozhodnutí vlády,“ řekla MF DNES mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Jezy počkají na převod

Výrazně jednodušší to bude při předávání menších projektů, které jsou mnohem blíže výstavbě.

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

„Rozestavěné stavby ŘVC dostaví. Bylo by neproveditelné tyto stavby zodpovědným způsobem předat,“ uvedl tiskový mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Fakticky se tak bude Ředitelství až do roku 2021 věnovat projektu na prohloubení koryta Vltavy z Prahy do Mělníka nebo splavnění vltavských vod proti proudu řeky pro menší rekreační lodě.

Jiné to bude s plavebními stupni v Děčíně v Přelouči, pro které se ředitelství řadu let marně snaží získat kladné stanovisko ministerstva životního prostředí. Bez jejich dokončení mohou rejdaři zapomenout na plavbu po Labi, v létě korytem neprotéká dost vody. 

Zpracování dopadů na životní prostředí EIA u těchto projektů dotáhne ŘVC do konce a další body přípravy, jako je žádost o územní a stavební povolení, už podle dohody mezi ministry dopravy a zemědělství obstará Povodí Labe.

Dopravní trpaslík

Z trojice státních investorských organizací spadajících pod ministerstvo dopravy je Ředitelství vodních cest zdaleka nejmenší.

Zatímco Ředitelství silnic a dálnic v roce 2017 na výstavbu a údržbu silnic vynaložilo přes 37 miliard korun a Správa železniční dopravní cesty na železniční spojení o čtyři miliardy méně, ŘVC v témže roce hospodařilo podle výroční zprávy Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) s necelými 209 miliony korun. Tomu odpovídá i počet úředníků, kterých je v současnosti na tři desítky. Přestože organizaci do budoucna ubude práce, s žádným snižováním počtu zaměstnanců se zatím nepočítá, doplnil Bukovský.

Osekání pravomocí Ředitelství vodních cest není na programu poprvé. Naposledy státní organizaci hrozil úplný zánik v roce 2013 za vlády Petra Nečase. Tehdy ale rozdělení úředníků ŘVC mezi resorty dopravy a zemědělství zabránily obavy z možnosti zastavení výstavby a případná hrozba vracení až 1,2 miliardy korun z evropských dotací.

Po převedení většiny pravomocí na povodí jednotlivých řek zůstane ŘVC podle dohody ministrů dopravy Dana Ťoka a zemědělství Miroslava Tomana zavádění IT systémů v říční plavbě, jako jsou povinné odpovídače a elektronické říční mapy pro lodě na významných vodních cestách, a dohled na projekty vzniklé v jednotlivých povodích. Kromě toho budou mít jeho úředníci na starosti správu českých přístavů v Hamburku.

Loď, která zničila most v Baltimoru, odtáhli do přístavu

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Člověk při nákupu nedokáže vnímat více než sedm věcí, vysvětluje expert

25. května 2024

Premium Žádný obchod není postavený nahodile, každé zboží v regálech má své místo. Aby obchodník efektivně...

Kde se platí a nevyplatí turistické poplatky. Ne všude totiž pomáhají

25. května 2024

K čemu jsou dobrá zdanění cestovního ruchu, městské turistické daně, poplatky za ubytování v...

Google buduje nový podmořský optický kabel. Spojí Afriku s Austrálií

24. května 2024

Společnost Google pracuje na prvním podmořském optickém kabelu propojujícím Afriku s Austrálií....

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...