Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

  6:00
Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah. Chce také změnit bodový systém nebo způsob dohledu nad fungováním autoškol a zkouškami nových řidičů. Naopak výstavba kanálu Dunaj–Odra–Labe podle něj ekonomický smysl příliš nedává.
Ministr dopravy Dan Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok | foto:  Michal Šula, MAFRA

Chystáte nějaké další personální změny? Máme po obměně dozorčí rady Českých drah očekávat vítr i na ministerstvu?
Ve vrcholném vedení ministerstva dopravy žádné velké změny být nemohou. A vzhledem k tomu, že jsem si ten tým vytvořil, tak ani žádné nečekám. Nemohu ale vyloučit, že nepřibude nějaký politický náměstek. Nemělo by to být nic zásadního.

Když jste před lety nechal dělat mezi lidmi průzkum, objevovaly se dvě tendence – více skřípnout piráty silnic a naopak snížit body za méně závažné přestupky. Co by se tedy mělo změnit?
Hlavně bych chtěl ten systém radikálně zjednodušit. On je hrozně složitý. Chceme, aby byly maximálně tři sazby a aby bylo jasné, kdo co dostane. Zůstane možnost udělit napomenutí, ale pak jsou věci, které se musí řešit jednoduše blokově. Udělal jsi to, dostaneš takovou pokutu, aby nebylo rozmezí několika částek.

Tedy že policista na místě nebude mít rozhodovací pravomoc udělit podle okolností různě vysokou pokutu?
To bude u závažných přestupků. U bagatelních chceme být velmi tolerantní. U závažných přestupků, jako je vjezd na železniční přejezd přes zákaz, je nyní sankce maximálně do 2 500 korun. My navrhujeme, aby to bylo pět tisíc korun blokově, jednorázově. Prostě jste tam buď vjel, nebo nevjel. Nebudeme posuzovat, jak dlouho tam naposledy jel vlak, nebo zda jste mi sympatický. Má být jedna sazba.

Kdy předpokládáte, že by se bodový systém mohl změnit?
To je věc, kterou dokážu ještě méně odhadnout než to, kdy začneme stavět nějakou dálnici. To je věc, o které bude chtít sněmovna dlouho debatovat. Ve druhé polovině roku se to pokusíme zahájit jako návrh ministerstva a uvidíme, jak rychle proběhne vypořádání připomínek. To může trvat měsíc, nebo také půl roku.

V minulosti jste uváděl, že chcete zpřísnit pravidla pro čerstvé majitele řidičských průkazů. Platí to stále?
Chci, aby se udělala komplexní novela zákona o autoškolách. Chtěl bych, aby vznikla jakási komora autoškol, která by byla garantem toho, že autoškolství je v dobré kondici. Aby dokázala ze stáda dostat černé ovce. Samozřejmě stát si musí nechat to poslední. Tedy že garantuje kvalitu zkoušky a vydává povolení. Na druhou stranu si myslím, že by si autoškoly měly řadu věcí dělat samy. Členství v této komoře by bylo povinné, něco jako je notářská nebo advokátní komora, která hlídá kvalitu práce.

Už nyní si ale autoškoly stěžují, že stát nedostatečně kontroluje zkušební komisaře. Na ty nyní dohlíží omezený počet úředníků z ministerstva dopravy. Plánujete tyto kontroly posílit?
To jsme si možná předtím nerozuměli. Právě tuto kvalitu by měli hlídat autoškoly mezi sebou v komoře. Byl bych nerad, aby stát toto stále hlídal, na to nemá úředníky. Stát má pouze říci, jaké vzdělání mají tito komisaři mít a připravit pro ně zkoušky. Kontrolu ale nechť si hlídá komora autoškol. Chtěl bych změnit převládající pocit, že stát má vše garantovat a že má vždy mít ty nejzkušenější lidi. Pak rosteme administrativně do obrovských rozměrů. Navíc tyto lidi stát nedokáže dostatečně zaplatit, a proto zůstávají jejich místa mnohdy neobsazená.

Poslanci nedávno zastavili vaši snahu změnit pravidla fungování stanic technické kontroly tak, aby se mohly slučovat se servisy. Chcete se touto problematikou ještě zabývat?
Máme ambici se na vyhlášku ještě jednou podívat. Chtěli bychom, aby se trh stanic technické kontroly alespoň trochu otevřel. Teď se ukazuje, že není prostor, aby mohly vznikat nové stanice. Setkáváme se ale s tím, že nám píšou občané, že mají problém se na kontroly v rozumné době dostat. Bylo by ideální, aby se zvýšil počet STK, které by mohly tuto potřebu lidí uspokojit.

Budete chtít tedy změnit způsob, jakým se vypočítávají v jednotlivých krajích potřeby pro vydání nové koncese?
Když jsme chystali vyhlášku, chtěli jsme, aby se do té doby započítávaly časy na manipulaci, příjezd auta, příprava toho člověka. To nám bylo vyškrtnuto legislativní radou vlády. My se to ale tam pokusíme aplikovat. Zvýšením počtu STK nechceme snižovat kvalitu těchto kontrol, myslíme si ale, že jistá míra liberalizace by v tomto prostředí být měla.

Platí stále, že chcete převést správce silniční sítě, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), na státní akciovou společnost?
To je mým cílem. Stávající státní příspěvkovou organizaci musíme dostat do stavu, kdy by součástí ŘSD mohla být třeba dceřiná společnost, která bude pro stát provozovat mýto, podobně jako v sousedním Rakousku funguje Asfinag. Rovněž bychom mohli financovat výstavbu silnic prostřednictvím ŘSD bez přímého zatížení státního rozpočtu. Ono to sice bez státních příspěvků zcela nepůjde, nicméně akciová společnost by si na výstavbu a údržbu mohla například brát úvěry.

S převzetím správy mýta do rukou státu počítá nynější soutěž na nového provozovatele?
Ano. Ta počítá s tím, že bychom systém mohli převzít, pokud se nemýlím, po třech letech.

Není to příliš ambiciózní plán?
Mám ambici připravit pracovní skupinu, která na tom začne pracovat ve chvíli, kdy se podaří soutěž dokončit. A pevně věřím, že se nám to podaří. Už za ministra dopravy Víta Bárty se debatovalo o tom, že není špatná cesta, aby stát správu převzal.

Už máte k dispozici hotovou studii proveditelnosti na kanál Dunaj–Odra–Labe? Dá se říct, co z ní vyplývá?
Zatím se stále vypořádávají připomínky. Já už jsem panu prezidentovi Miloši Zemanovi část této zprávy dával. On si ji prostudoval, protože ho to zajímá.

Jsem přesvědčen, že jsou tam věci, které dávají smysl. Jsou tam ale rovněž věci, které příliš velký smysl nedávají. Pro mě je opravdu důležité splavnění Labe minimálně do Pardubic. A pak bych se rád podíval na to, jestli by dávalo smysl splavnit Odru v úseku propojujícím Ostravu s polským městem Kandřín-Kozlí, případně stavět na jižní Moravě. On by totiž kanál mohl přivést vodu na suchou Jižní Moravu, případně ji tam lépe zadržet.

Kanál má vyjít na 610 miliard korun. Budou to efektivně vynaložené peníze?
Zatím o tom, že bychom se ambiciózně pustili do celého kanálu, nemluvíme. Já jsem přesvědčen, že by bylo vhodné se zabývat některými jeho částmi. Byl bych nerad, abychom řekli, že postavíme celý kanál za tyto peníze.

Je nejproblematičtější vybudování spojnice mezi severní a jižní Moravou?
Já myslím, že horší je spojnice z Pardubic. To je přes 400 metrů výškového rozdílu, který bychom museli překonat, abychom propojili Labe s Moravou. Tam je pro mě velký otazník, zda tato část dává velký smysl.

Okamura se zacyklil, proto neuspěl. Teď jsou tu „noví sekáči“, říká politolog

  • Nejčtenější

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

12. června 2024  11:51,  aktualizováno  12:33

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři...

Egypt sužují úmorná vedra. Pouštní země ukazuje, co čeká brzy i ostatní

12. června 2024

Ještě před několika desítkami let bylo v Egyptě v dubnu příjemné klima, lehce přes dvacet stupňů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Číňané naletěli ruským podvodníkům. Zaplacené tisíce tun mědi nikdy neviděli

13. června 2024

Obří čínský státní obchodník s komoditami vyšetřuje ztrátu, kterou mu způsobili ruští podvodníci....

Místo investování práci jen předstírali. Banka zaměstnance načapala a vyhodila

14. června 2024

Americká banka Wells Fargo propustila část svých zaměstnanců, protože zjistila, že svou práci jen...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Německo jako vetešnictví. Země je na cestě k rozvojové zemi, varuje šéf burzy

12. června 2024

Současnou německou hospodářskou politiku ostře zkritizoval šéf tamější burzy Theodor Weimer....

Všem už firmy nepřidají. Kdo chce vyšší mzdu, musí si sám říct, zjistil průzkum

20. června 2024

Premium Zvýšení mzdy se dočkají ve druhé polovině roku hlavně lidé, kteří si o to řeknou a které firma...

Umělá inteligence má potenciál i v energetice. Náklady stlačí o desítky procent

20. června 2024

Viditelné, velké nízko visící ovoce, které může přinést prvních patnáct až dvacet procent úspor...

Americká města sužují bezohlední kurýři. Úřady proti nim chystají rázné kroky

19. června 2024

Už toho bylo dost! Takový vzkaz vyslala minulý týden policie ve Washingtonu, když se začala...

Indická sázka na fosilní zdroje. Země znásobí své uhelné kapacity

19. června 2024

V Indii letos roce přibude kapacit pro výrobu energie z uhelných zdrojů než za posledních deset...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...

Survivor 2024 má vítěze, ten si kromě titulu odnáší i výhru 2,5 milionu korun

Na platformě Voyo mohli diváci v úterý večer sledovat napínavé finále reality show Survivor Česko & Slovensko. Na Nově...