„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

  12:42aktualizováno  12:42
Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V současnosti přitom má bezproblémový souhlas jen ze strany Polska, připustil ministr dopravy Dan Ťok. Podle šéfa resortu není pravda, že stavba, která v nejširší variantě vyjde na 630 miliard korun, bude ubírat vodu z krajiny nebo z řek.

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL, | foto:  Petr Topič, MAFRA

Když před necelým měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že výstavba kanálu není ekonomickým nesmyslem, neznamenalo to automaticky, že se v dohledné době začne se stavbou, uvedl na dnešním seznámení veřejnosti s projektem Ťok. Ten nedávno dokončenou studii proveditelnosti označil za splněný domácí úkol, podle kterého se vláda musí rozhodnout, zda bude v projektu pokračovat dál. Doposud totiž projekt, který napojí Česko na lodní trasy z Černého a Baltského moře, neměl jednoznačný souhlas Rakouska nebo Slovenska, které by Česku při jeho výstavbě musely být partnery

„I předchozí vláda Polska se k tomu projektu stavěla spíše zdrženlivě. Přehodnocení polské strany pro měl být impuls vůbec studii nechat zpracovat,“ uvedl Ťok. Nejblíže k realizaci je tak úsek napojující Ostravsko na Odru přes polské Kožle, doplnil šéf strategie dopravního resortu Luděk Sosna.

Velký rybník

Podle Ťoka nejsou pravdivé argumenty různých ekologických organizací, že pro plánovanou obří vodní stavbu není v Česku dostatek vody, nebo že bude vodu pro lodní provoz odebírat z vodních toků. 

Fotogalerie

„Kanál bude připomínat uzavřenou soustavu rybníků, mezi kterými budou plavební komory a čerpací stanice přečerpávající vodu z jedné části do druhé,“ uvedl Michal Trnka ze společnosti Aquatis, která se na zpracování studie podílela. Napustit se tak bude muset pouze jednou a vyčerpá objem vody, který odpovídá dvěma třetinám objemu orlické nádrže. Během provozu se z kanálu odpaří 2,2 kubického metru vody za sekundu a tento výpadek se bude doplňovat v době, kdy bude vody dost, například v období jarního tání.

Písky, uhlí nebo kontejnery

Hlavním přínosem stavby je podle ministerstva dopravy převedení části kamionové dopravy na ekologičtější nákladní lodě. Hotová stavba má podle studie v roce 2079 odčerpat z českých silnic téměř pět tisíc kamionů, v případě omezenější varianty propojující pouze Dunaj s Odrou necelé tři tisíce nákladních aut. V témže roce by pak například pouze ostravským Mošnovem ročně proudilo na lodích 36 milionů tun zboží, což je více než dvacetinásobek zboží, které nyní přepraví nákladní lodě po všech českých řekách.

Poměrně optimistický scénář zájmu o plavbu vychází z prognózy ekonomického růstu Česka a okolních zemí, kterou zpracovala poradenská společnost Ernst & Young, uvedl další ze zpracovatelů studie, Martin Pavel. Ta předpokládá, že při růstu HDP o jeden procentní bod se zvýší objem přepravy o 0,8 procenta.

Podle Sosny by z koreb kamionů a z nákladních vlaků mohla být do lodní dopravy převedena část přeprav sypkých materiálů, jako je například písek a další zboží, které se rychle nekazí. Druhou částí přeprav pak mohou být kontejnery s textilem a elektronikou.

Samotná výstavba částí kanálu ale nebude hned. Studie sice uvádí zahájení stavby po roce 2030. Podle Sosny jde ale o pracovní optimistické datum, které se vzhledem ke zkušenostem z přípravy velkých projektů pravděpodobně protáhne. 

Možné zpoždění ale může být i ke prospěchu věci. Zahájení výstavby kanálu tak nebude tolik kolidovat se stavbou dalšího obřího infrastrukturního projektu, kterým je síť vysokorychlostních železnic. Ta by se podle Ťoka měla z velké části stihnout dokončit dříve.

Filmový dokument z roku 1945 vyrobený firmou Baťa pojednává o přínosech průplavu Dunaj-Odra-Labe pro Československou republiku:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Přelet dronu obral britské letiště o čtvrtinu loňského růstu

Ilustrační snímek

Provoz na britském letišti Gatwick ve Velké Británii v prosinci narušil přelet dronu. Nepředpokládaná událost...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Boeing chce létat pod rychlostí zvuku, vyvíjí na to skládací křídla

Boeing Transonic

Letecká společnost Boeing vyvíjí ve spolupráci s vesmírnou agenturou NASA nový druh křídel. Ta by měla letadlům umožnit...

Najdete na iDNES.cz