Plán kanálu Dunaj-Odra-Labe bude k přírodě šetrný, tvrdil jeho zastánce

  16:28aktualizováno  20. listopadu 13:15
Prospěje plavební kanál Dunaj-Odra-Labe české ekonomice, nebo jde o drahý a neefektivní projekt, jehož výstavba nenávratně poškodí krajinu? O smyslu stavby v pořadu Rozstřel polemizovali bývalý ředitel investora stavby, Ředitelství vodních cest a současný předseda Asociace D-O-L Jan Skalický a předseda Strany Zelených a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek.

„Jedná se o projekt, který nemá v Česku konkurenci. Podporuje jej Hospodářská či Agrární komora,“ uvedl v úvodu pořadu Jan Skalický

Předseda Zelených Petr Štěpánek však argumentoval tím, že kanál (D-O-L) nemá smysl jak po ekonomické, tak po dopravní nebo environmentální stránce.

Fotogalerie

„V případě realizace projektu by došlo k devastaci pohraničních toků řek,“ řekl Štěpánek. Podle něj i budování velkých průplavů v zahraničí pokaždé vedlo k biologické kontaminaci. 

„Až 1400 stran studie proveditelnosti se věnuje ekologickým otázkám,“ oponoval Skalický. Koncepce kanálu podle něj vychází ze současné situace v Evropě, kde dochází k mnohým problémům s vodou. „Projekt prospěje zadržování vody v krajině a jeho součástí je i protipovodňová ochrana,“ argumentoval.

Diskutující se neshodli ani na dopravní prospěšnosti navrhovaného vodního koridoru. „Všude v Evropě se v tuto chvíli budují vodní cesty. Jsou totiž výhodnější například pro nadrozměrné náklady. Navíc vodní doprava je zhruba desetkrát levnější než silniční,“ řekl Skalický.

Podle Štěpánka by se však stát měl zaměřit spíš na železniční dopravu, která podle něj spojuje praktičtěji a rychleji. „Primárním důvodem budování koridoru je přeprava zboží, železnice je v tomto ohledu konkurenceschopnější,“ uvedl.

Skalický věří, že Česká republika projekt nakonec zrealizuje. „ČR nemá jinou možnost, než se věnovat vodním dílům. Voda je problémem, který musíme intenzivně řešit a koridor představuje elegantní a komplexní řešení,“ řekl Skalický.

Štěpánek: Jde jen o lobby prezidenta Zemana

„Přibližně 70 procent obyvatel kanálu nevěří,“ nesouhlasil Štěpánek. Podle něj jde pouze o lobbismus prezidenta Miloše Zemana a jeho spolupracovníků. Zeman patří k největším zastáncům projektu.

Štěpánek doufá, že k realizaci plánu vodního koridoru nedojde, protože by se tím zkomplikovala snaha Zelených o návrat některých živočišných druhů do českých řek. „Řeka Labe by místo budování kanálu měla být za využití evropských prostředků upravena do původního stavu. Pak by se tam vraceli například lososi,“ uvedl Štěpánek.

Zájem o téma plavebního kanálu rozvířilo oznámení ministerstva dopravy, že stavba projektu, který v maximální variantě vyjde na více než 600 miliard korun, má potenciál ekonomické návratnosti. Podle Štěpánka je však ekonomická návratnost projektu pouze poloviční. Skalický naopak míní, že projekt by se zaplatil během 15 let.

Jste pro výstavbu kanálu Dunaj-Odra-Labe?

celkem hlasů: 1683

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. listopadu 2018. Anketa je uzavřena.

NE 1214
ANO 435
NEVÍM 34

Nejefektivnější podle studie proveditelnosti je splavnění Odry z Ostravska a větev propojující Odru s Dunajem. Připojení Labské větve pomocí dlouhých plavebních tunelů pak podle úřadu zvyšuje rizikovost celého projektu, přesto i tato varianta v nedávno dokončené studii ekonomickou efektivitu splnila.

Ještě než se na trase chystaného kanálu poprvé kopne do země, čekají úředníky dopravního resortu roky přípravných prací. Samotná stavba by podle odhadů ministerstva dopravy měla odstartovat kolem roku 2035, úřad nicméně přiznává, že jde o optimistickou variantu. 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

VIDEO: Oslava na letišti. Korean Air létají z Prahy do Soulu již 15 let

Korean air přiletěl do Prahy

Je tomu již patnáct let, co na Letišti Václava Havla Praha s velkou slávou poprvé přistálo letadlo společnosti Korean...

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Nejpodivnější aerolinky na světě. Letadla pro zvířata, celebrity či křesťany

Hooters Air

Létání může být zážitek. Obzvláště tehdy, když člověk při cestování zvolí nevšední aerolinku. Tou v minulosti byla...

Najdete na iDNES.cz