Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po stopách odvážného manévru, který během několika hodin obdivoval celý svět, se vydal reportér magazínu Víkend MF DNES.

Fouká svižný vítr a vlny fackují bok turistické lodi, která vyráží z přístavu na úrovni 39. ulice. Hned vedle vyrůstá kolosální komplex mrakodrapů a dalších budov za 20 miliard dolarů, zvaný Hudson Yards. Z vody už teď působí impozantně. Parník společnosti CitySightseeing se záhy ocitá na místě, kudy proud kdysi poponášel zvolna se potápějící Airbus A 320.

V září bývá v New Yorku přívětivě. Slunce se na obloze přetahuje s bílými mraky a ještě pořád pěkně hřeje. Podobně povedené, byť výrazně chladnější počasí ocenili piloti po startu linky US Airways mířící 15. ledna 2009 z letiště LaGuardia v Queensu na jihozápad do Charlotte.

„Jaký krásný výhled na Hudson,“ poznamenal kapitán Chesley Sullenberger ve 3 hodiny, 26 minut a 37 vteřin. První důstojník Jeffrey Skiles tiše přikývl.

Přesně o 34 vteřin později se stroj srazil s hejnem bernešek kanadských a začalo drama. Nebohé husy svými těly vyřadily z provozu oba motory. Airbus zůstal bez pohonu a Sullenberger musel během několika okamžiků rozhodnout, jak se za této situace dostat zpátky na zem. A jeho počínání vstoupilo do historie.

Příběh bývalého válečného pilota se stal předlohou výtečného filmu Clinta Eastwooda s Tomem Hanksem v hlavní roli a připomíná ho i moderátor na palubě výletního plavidla firmy CitySightseeing: Zázrak na řece Hudson.

Připravte se na náraz!

Chlapík do mikrofonu vykládá, kterak sedmapadesátiletý Sullenberger usoudil, že návrat na LaGuardii se nedá zvládnout. Vyloučil rovněž přistání v Teterboro v New Jersey, jež se rozprostírá na druhém břehu Hudsonu. A tak oznámil dispečerům, že sedmdesátitunovou mašinu se 150 pasažéry posadí do řeky.

Při poklidné plavbě směrem k jižnímu cípu Manhattanu se stačí ohlédnout na sever, načež se otevře širokoúhlý pohled na scénu pro náročný a riskantní manévr, pro výrazný počin v dějinách letectví.

Přistání na řece Hudson

Kilometr široký, temně šedý kanál mezi Manhattanem a newjerseyským Hobokenem, v dáli se nad ním rýsuje most George Washingtona, nad nímž už Sullenbergerův airbus prosvištěl ve výšce pouhých 270 metrů.

Vyděšení cestující se v tu chvíli zařídili podle rozkazu „Připravte se na náraz“ a mnozí se patrně smiřovali s nejhorším. Za okénky nalevo se zlověstně blízko míhaly ulice Harlemu, napravo mola zakusující se do ledové vody. Původně plánovaný dvouhodinový přesun do Charlotte končil už po pěti minutách. Vážně přitom hrozilo, že v sedmistupňovém mrazu skončí nejen tento let.

Sullenberger ovšem nehodlal přihlížet katastrofě. V rychlosti 230 km/h uložil letoun do Hudsonu přibližně na úrovni Times Square s veškerou něžností otce dvou dcer.

Setkání s hladinou, při němž voda divoce stříkala do stran, připomínalo lidem uvnitř hodně tvrdé přistání bez poskočení s rapidním zpomalováním. Všichni přítomní se v šoku záhy vyhrnuli ven, jen pěti z nich lékaři později museli ošetřit vážnější zranění.

Zatímco v chladu stáli na křídlech pomaličku klesajícího stroje a na nafukovacích evakuačních skluzavkách, které se proměnily v rafty, předem varovaná pobřežní hlídka zajistila, aby k nim okamžitě vyrazila plovoucí záchrana. Během čtyřiadvaceti minut byli všichni ztroskotanci vyzvednuti do okolo shromážděných lodí.

Houpání na palubě není dvakrát příjemné, nicméně v pocitu bezpečí a při pomyšlení na události onoho lednového odpoledne se dá docela snadno snést.

Vidět most zdola

První zastávka na trase CitySightseeing je na jihozápadním okraji Manhattanu u Battery Park City, nedaleko Světového obchodního centra. Právě tady byl nějakou dobu připoutaný vrak airbusu, který ve vzdálenosti šesti kilometrů proti proudu při kontaktu s Hudsonem ztratil jeden z motorů.

Už je samozřejmě pryč. Život v New Yorku peláší zběsilou rychlostí. Na místě „Dvojčat“ zničených barbarským útokem teroristů v září 2001 už se skví nové budovy, hrdě trčí k nebi a naparují se před zástupy turistů. Z lodi vypadají zase trochu jinak než z chodníku. Stejně jako další jedinečná stavení v Brooklynu a New Jersey, k nimž se výletníci přiblíží. Socha Svobody. Nebo nádherné mosty, pod kterými všemožná plavidla (čluny, plachetnice i starodávné parníky) proplouvají.

Šanci je někdy spatřit nadobro ztratily bernešky kanadské sídlící v širším okolí. Aby se snížilo riziko podobných nehod, bylo v létě 2009 polapeno a usmrceno 1 235 kusů. Dalších 1 739 vajec bylo polito olejem, aby se z nich nevylíhla housata.

Zdá se vám to kruté? Vzhledem ke své tělesné hmotnosti a tendenci přesouvat se v hejnech se bernešky řadí mezi nejnebezpečnější druhy ptactva pro leteckou dopravu. Příběh hrdinného kapitána Sullenbergera měl šťastný konec. Mohl dopadnout mnohem tragičtěji.

A vůbec, Hudson není žádná ranvej. Patří na něj lodě, čluny, parníky, plachetnice a skútry. Žádné airbusy.

Měl pilot šanci zachovat se jinak?

Pilot Chesley Sullenberger neměl na rozhodnutí mnoho času. Musel okamžitě převést letadlo do klouzavého letu, hledat vhodnou plochu pro přistání a ohlásit stav nouze," říká letecký publicista Martin Velek.

Co se stane s motorem velkého dopravního letadla, když se do něj dostane pták?
Zdeformují se, v extrémním případě i ulomí lopatky dmychadla, rotující díly tak přestanou být vyvážené a začnou mohutně vibrovat. Tělo ptáka je střetem s lopatkami obvykle rozbito na menší kusy, které ale pořád mají dostatečnou hmotnost, aby nasáty dále způsobily deformaci nebo ulomení lopatek prvních stupňů kompresoru.
Obvykle dojde k nestabilnímu chodu motoru, ztrátě tahu a často i požáru. Motor se buď zastaví sám, nebo, častěji, jej posádka musí vypnout (a případně zapnout hašení) sama.

Proč se podle vás pilot rozhodl pro přistání na vodu? Mohlo to být proto, že se obával požáru?
Myslím, že důvodem bylo minimální riziko z hlediska střetu s překážkou, blízkost řeky a vysoká šance na záchranu na molech nebo lodích. Hudson byl ne-li jediným, tak rozhodně nejvhodnějším místem pro přistání. Při nouzových přistáních na zemi na vysunutý podvozek požár obvykle nehrozí, vyjetí z dráhy většinou také ne, protože brzdy se ovládají ze záložních hydraulických akumulátorů.

Celý rozhovor s leteckým publicistou o přistání na řece Hudson si můžete přečíst zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.6 10:35

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

3. června 2024

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů....

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Sestřičkou v Saúdské Arábii. Předsudky vůči zemi jsou úplně mimo, líčí Češka

2. června 2024

Premium Hana Šlechtová se stará o pacienty v saúdskoarabské nemocnici. Co se jí tam líbí? A jak často se...

KVÍZ: Kolik se dá ujet na elektrokole za den? A kdy se musí motor vypnout?

30. května 2024

Elektrokola už dávno nejsou podivným vynálezem pro důchodce. Prodeje neustále rostou a možná se...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Dokonalá dovolená v St. Johann v Salcbursku jen 250 kilometrů od hranic Česka

27. května 2024

Advertorial Nechcete se v létě mačkat na přeplněných plážích? Máte rádi spíš horské prostředí? Máme pro vás...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

3. června 2024

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů....

Očima šotouše: nádherné panťáky v akci. Hlasujte pro ten nejkrásnější

3. června 2024  13:29

Panťákem se alespoň jednou za život svezl snad každý. A v okolí velkých měst jsou tyto stroje...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.6 10:35

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Chorvatsko pro dobrodruhy. Zjistěte, proč není jen letní destinací

3. června 2024

Advertorial Časy, kdy se dovolená v Chorvatsku dala shrnout do zkratky autobus–pláž–paštika, jsou už dávno,...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...