RECENZE: Bluntová je notorička s lahví. Po Zmizelé je tu Dívka ve vlaku
Už stejnojmenný román Pauly Hawkinsové, vydaný v češtině vedle papírové podoby i jako audiokniha, se srovnával se slavnou Zmizelou od Gillian Flynnové.
Podobná očekávání provázela také filmový přepis, který právě startuje v našich kinech a jehož režisér Tate Taylor se octl v obklíčení ženami, od autorky předlohy přes scenáristku Erin Cressidu Wilsonovou až po tři klíčové – a dobré – herečky.
Bluntová ztělesnila ženu zdeptanou rozvodem a alkoholem, která se při každodenní cestě vlakem týrá pohledem na dům, kde její exmanžel nyní žije s novou partnerkou – hraje ji Rebecca Fergusonová – a dítětem. Současně sleduje také jejich sousedy považované za šťastný pár, nežli žena v podání Haley Bennettové záhadně zmizí. A hrdinka Bluntové sužovaná výpadky své paměti začne pátrat na vlastní pěst.
Muži jako by stáli v pozadí, zato ženy propojené pozvolna odhalovanými pouty – troska s nulovým sebevědomím, poddajná šťastná matka a znuděná panička věčně na záletech – tvoří nosný trojúhelník.
Bluntová mu kraluje až chorobnou posedlostí své postavy; od bývalého muže se nedokáže odpoutat, věčně mu volá, věčně narušuje jeho rodinné soukromí – nebo to přinejmenším navenek tak vypadá. Protože Dívka ve vlaku se drží klíčové detektivkářské zásady, že všechno může být jinak, umné kouřové clony ve stylu Agathy Christie, jejíž čtenář také totožnost vraha brzy uhádne.
Ale přestože má snímek přiléhavou náladu chladných barev, odosobněný vlak coby průsečík osudů během každodenního stereotypu cesty do práce a zpět mu dodává znepokojivý podtón a výhrůžné napětí buduje Taylor bez prvoplánových akčních vycpávek, filmařského účinku Zmizelé nedosahuje.
Studie notoričky
Režisér totiž Dívku ve vlaku vypráví spíše jako melodrama. Do příběhu zapojuje až příliš mnoho nočních můr, představ, fantazií a útržků vzpomínek, které mimo knižní půdorys zdržují, místo aby poskytly záchytné okamžiky rafinované nápovědy. A z kolekce charakterů se tak stává přehlídka soukromých traumat, sousedská skládanka bolestí, vášní, lží a v neposlední řadě nekonečných slz.
Teprve ve finále se snímek navrací k thrillerové výbavě včetně až nečekané brutality, ale to už je pozdě na dohánění náskoku Zmizelé, která měla ostřejší obrazy, výraznější rukopis a navíc silný druhý plán v prvcích mediální manipulace.
Nicméně jako žánrová podívaná patří Dívka ve vlaku k těm zdařilejším, třebaže lví podíl na tom má výkon Emily Bluntové. Její studie notoričky s lahví v roztřesených rukou, od níž si ve vlaku štítivě odsedávají, bude sbírat ceny.
Tipy z televizního programu
Recenze: Já, padouch 70 %, Cellular 50 %, Zakleté pírko 40 %, Zúčtování 60 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Anthropoid 55 %, Ready Player One: Hra začíná 65 %, Návrat blbýho a blbějšího 30 %, Cesta bojovníka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Tajemství jejich očí 60 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Smrtihlav 60 %, RED 2 65 %, Duna 65 %, Naděje 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, James Bond, Vlasy
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat
Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...
Životní útrapy dávají šansonu váhu, ví Naďa Válová. A děkuje Horáčkovi s Hapkou
Premium Šansoniérka Naďa Válová musela v životě čelit dramatickým událostem a právě prožité útrapy se...
GLOSA: Bystrovovy variace na bluesové klasiky mají smutek, osudovost i humor
Publicista, překladatel, básník a muzikant Michal Bystrov v knize Pekelnej pes má na mě vztek...
TRENDY V KLIPECH: Coming out Billie Eilish a darkpop Adama Mišíka
Adam Mišík a rapper Rohony přibližují ve své novince atmosféru berlínské klubové scény. V hitparádě...
Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show
Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...