RECENZE: Aretha Franklin i Annie Lennox zpívají s vášní. Až srdce usedá
Aretha Franklin a Annie Lennoxová při nahrávání duetu Sisters Are Doin' It for Themselves | foto: PR
V reálu se obě dámy sešly už víckrát. Viditelně poprvé v roce 1985, kdy Aretha Franklin (1942) a Annie Lennox (1954) jako členka popového dua Eurythmics natočily píseň Sisters Are Doin’ It for Themselves. Ta se objevila nejen na singlu, ale obě ji zařadily na svá tehdy aktuální alba: Aretha na Who’s Zoomin’ Who? a Eurythmics na Be Yourself Tonight. Společně vystoupily i v roce 2009 na oslavách 25. výročí Rock’n’rollové síně slávy. Nebylo to náhodné.
Přestože Annie Lennox byla v prvních letech své světové slávy představitelkou typicky „osmdesátkového“ britského tanečního popu, v jejím hlase často byla slyšitelná návaznost na vzory klasické černé hudby, jejíž zásadní představitelkou je právě Aretha Franklin. A modifikovaný moderní soul stál nepochybně u kolébky těch nejlepších písniček Eurythmics.
Aretha Franklin Sings the Great Diva Classics
Aretha Franklin (obal alba)
Tím, co majitele nového alba prostě musí zaujmout na první pohled, byť to s hudbou úplně nesouvisí, je zpěvaččina fotografie na obalu. Samozřejmě, že fotoshop dělá divy, ale i tak: srovnáme-li současnou vizáž Arethy Franklin s jejími pár let starými fotografiemi, musíme uznat, že na svých dvaasedmdesát let nevypadá a že tvrzení o tom, že skutečně překonala vážnou chorobu, s níž se potýkala na začátku tohoto desetiletí, platí bezezbytku.
Aretha Franklin Sings The Great Diva ClassicsAretha Franklin |
Podstatná je však hudba. Už samotná koncepce desky je mimořádně zajímavá. Zatímco se při různých příležitostech současné zpěvačky předhánějí v poctách této své předchůdkyni, tentokrát ona smekla klobouk před nimi, tedy před jejich písničkami, a to jistě bez mentorských důvodů typu „A teď vám, holky, ukážu, jak se to má zpívat“.
Kromě hitů ze zpěvníku víceméně generačních soulových souputnic, jako byly Etta James, jejíž největší hit At Last album otevírá, Gladys Knight nebo The Supremes, vedle písně představitelky klasického jazzového vokálu Dinah Washington, významné představitelky disko zpěvu 70. let Glorie Gaynor či popové divy Barbry Streisand totiž album obsahuje i písně slavné díky mnohem mladším zpěvačkám.
Skutečně našlápnutá verze Rolling In The Deep, hitu Adele, jež by za milovanou Arethu zcela nepochybně dýchala, navíc v produkci slavného Babyface, je ozdobou alba. Zpěvačka ukazuje, že přestože samozřejmě je na jejím hlase věk trochu znát, stále umí skákat i do emotivních stratosférických výšek, aniž by se musel posluchač stále ujišťovat ve své tolerantnosti.
Do tempově volného šlágru Alicie Keys No One dodala Aretha Franklin hybný reggae spodek, aniž písnička její interpretací ztratila cokoli ze své naléhavosti. A rozkošnou tečkou za albem je Princeova Nothing Compares 2U, kterou proslavila Sinéad O’Connor. Dostala svižný swingový půdorys, v němž nechybí ani scatovaná pasáž, a přes kurióznost úpravy si uchovala svou výjimečnost. Taková pojetí popových standardů mají skutečně smysl.
K ruce měla Aretha Franklin producenty z oblasti moderního R&B, hip hopu i elektronické scény. Každý z nich však především respektoval její přirozenost, jež je už více než půl století prakticky neměnná. A s vlivem na desítky následovnic. Včetně těch, kterým ze svého obláčku legendy teď Aretha láskyplně zamávala.
Annie Lennox: Nostalgia
Annie Lennox (obal alba)
Zatímco Aretha Franklin svým způsobem šla po jistotě, neboť její osobnost je prostě nezpochybnitelná, celý koncept alba je už od základu milý a výsledek je pak vlastně jen očekávaně „velmi uspokojivý“, Annie Lennox vlastně šlápla na hodně tenký led.
Ovšem umí po něm bez kompromisů šlapat mimořádně dovedně. Dokonce tak, že se ocitla v čele amerického jazzového(!) žebříčku, přestože jazz v pravém slova smyslu na jejím albu nezní, jen klasické písničky z tzv. „velkého amerického zpěvníku“, obecně označované za jazzové standardy.
NostalgiaAnnie Lennox |
Skutečně málokdy, i v dnešní standardům výrazně přející době, se na jednom albu sejde tolik z těch vůbec nejslavnějších a nejčastěji přezpívávaných. Písničky jako Georgia on My Mind, I Put a Spell on You, Summertime, I Cover The Waterfront, Strange Fruit, September in the Rain, The Nearness of You nebo Mood Indigo jsou tučně vepsány do nejzákladnější abecedy americké, a tudíž i světové populární hudby. A zná je každý, kdo se o hudbu zajímá o trochu víc, než že si ji pouští z rádia k večeři.
Annie Lennox, respektive její producenti Mike Stevens a Don Was, nepřišli se žádnými zásadními ani kuriózními úpravami, na toto rodinné stříbro by určitě ani tak seriózní zpěvačka se skandálním záměrem nesáhla. Pouze je „pokřtila“ svou interpretací, svým vrcholně empatickým projevem a neopakovatelným hlasem.
Skoro každá z těch písní má stovky neznámých a desítky slavných verzí – a Annie Lennox, budiž řečeno s plným vědomím absolutnosti tohoto soudu, se může každému ze svých předchůdců, každé ze svých předchůdkyň směle podívat do očí. Její přístup není, jak už bylo řečeno, jazzový.
Annie Lennox není improvizátorka ani hlasová kouzelnice, jež by fráze pentlila výlety „za hranice všedních dnů“. Respektuje často nejednoduché melodie v popovém duchu, za doprovodu skromných přiznávek piana, malé kapely nebo smyčců. Ale dělá to s takovou skrytou, a přesto citelnou vášní, s takovým pochopením, až srdce usedá.
Tipy z televizního programu
Recenze: Já, padouch 70 %, Cellular 50 %, Zakleté pírko 40 %, Zúčtování 60 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Anthropoid 55 %, Ready Player One: Hra začíná 65 %, Návrat blbýho a blbějšího 30 %, Cesta bojovníka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Tajemství jejich očí 60 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Smrtihlav 60 %, RED 2 65 %, Duna 65 %, Naděje 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, James Bond, Vlasy
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry
V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
TELEVIZIONÁŘ: Krajky, plesy, láska, sex. Bridgertonovi hlásí návrat
Zejména milovnice červené knihovny mají v kalendáři zatržené datum, kdy se premiérovou třetí řadou...
Životní útrapy dávají šansonu váhu, ví Naďa Válová. A děkuje Horáčkovi s Hapkou
Premium Šansoniérka Naďa Válová musela v životě čelit dramatickým událostem a právě prožité útrapy se...
GLOSA: Bystrovovy variace na bluesové klasiky mají smutek, osudovost i humor
Publicista, překladatel, básník a muzikant Michal Bystrov v knize Pekelnej pes má na mě vztek...
TRENDY V KLIPECH: Coming out Billie Eilish a darkpop Adama Mišíka
Adam Mišík a rapper Rohony přibližují ve své novince atmosféru berlínské klubové scény. V hitparádě...
Táta mi začal říkat kolego, hlásí Svěrák a zve na nekorektní ranní show
Premium Nejsem v tom sám. Nezbláznil jsem se. Jan Svěrák napsal a zrežíroval nekorektní komedii Dobré ráno...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!