VIDEO: Karbonové superkolo váží 7 kg. S tím se vyhrává Tour de France

Se zahájením největšího cyklistického závodu roku Tour de France představujeme špičkové silniční závodní kolo, na kterém jezdí profesionální jezdci. Je zajímavé vidět, z jakých moderních materiálů a pomocí jakých technologií se takové kolo vyrábí, kolik váží, jak vypadají nejrůznější detaily a technické vychytávky.

"Největším trendem nebo technologickým hitem dneška je v silničních kolech karbon," říká Petr Benčík, trojnásobný mistr republiky v silničním závodě, dnes šéf obchodu BenčíkProCycle, který zastupuje v Česku značku Colnago. Z karbonu je cca 90 procent moderní silničky. Hliníkové rámy představují menšinu produkce, titanové se už vyrábějí jen v malých sériích.

Karbon splňuje prakticky všechny požadavky pro moderní závodní kolo. Je lehký a vysoce pevný, zároveň při dodržení určité technologie i dostatečně tlumí nárazy, což se žádá například u zadní stavby rámu. 

Dnešní špičkový stroj (v našem případě model Colnago CF8 v úpravě Ferrari, tedy jen jiná modifikace kola, na kterém jezdí tým Europcar s Thomasem Voecklerem) má samozřejmě celokarbonový rám. Z karbonu je zároveň vidlice, berany integrované s představcem, sedlovka a část sedla, ale také kola, dráty (jsou integrovány do ráfků) a stejně tak náby. Karbonový je třeba i držák bidonu na vodu.

Z kovu tak zůstal už jen šlapací střed a komponenty náchylné na tah: vodítka přesmykače, přehazovačky, řetěz, pastorky a třeba části brzd nebo pedály, které mají titanovou osu. Kolo díky tomu váží asi 6,8 kilogramu. Jen pro porovnání, tím je téměř dvakrát lehčí než obyčejné horské kolo.

Colnago a Ferrari

Colnago bylo vůbec prvním výrobcem kol, který přinesl před 23 lety karbonový rám. Starý pan Ernesto Colnago se dobře znal s Enzem Ferrarim a díky jejich přátelství mohl využít karbon, který se používal při výrobě závodních monopostů F1. Už v roce 1989 tak vzniklo první kolo (samozřejmě Colnago) s monoqokovým karbonovým rámem. Bez těchto kontaktů by se asi výroba karbonových rámů zpozdila o mnoho a mnoho let. Karbon byl totiž tehdy velmi drahý.

Za pozornost u colnaga stojí technologie výroby rámu, kde se jednotlivé karbonové trubky vsazují a vlepují do takzvaných karbonových mufen, čímž se zvyšuje celková pevnost. Podobné je to i s oběma koly, která mají karbonové dráty integrovány jak do karbonové náby, tak do ráfku. Docílí se tím velké pevnosti a lehkosti a zejména to ulehčí jezdci jízdu při nástupech v kopcích.

Většina závodních kol pro profipeloton má dnes už také elektronické řazení, čímž odpadá jakékoli štelování lanek a bovdenů. U colnaga je navíc baterie speciálně integrována do sedlovky.

Zajímavostí jsou rovněž brzdy pro kompozitová kola. Špalíky nemohou být z gumy, ale vyrábějí se z různých směsí korku.

A cena kola, které jsme rozebírali? Držte se! Závratných 356 000 korun. V tomto případě se platí nejen za speciální materiály a technologie, ale pochopitelně i za spojení značek Colnago a Ferrari. A také za to, že se jedná o limitovanou edici, v níž bylo vyrobeno pouhých 200 kol. Je to prostě imageová záležitost. Ceny kol profíků na Tour de France stojí přibližně o 100 000 méně.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  23.5 22:02

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Zahoďte tlustý bajk. Obratný štěrkolet je univerzál a sluší i holkám

19. května 2024

Móda gravelových kol nabírá novou sílu. „Silničky“ na tlustých pláštích pro pohodlné jízdy ve...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2024: Kdo umí řídit, dojede dál a šetrněji

21. května 2024

Přemýšlíte o nákupu univerzálního horského elektrokola? Nechte se inspirovat testem, který pro...

TEST ELEKTROKOL 2024: Německá kvalita i české překvapení

21. května 2024

Premium Tucet terénních elektrokol s pevnou zadní stavbou prošel obsáhlým testem. Zkušení jezdci i naprostí...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Voda se ohřívá, davy ještě nedorazily. Prověřené tipy na moře před sezonou

18. května 2024

Kdo si chce užít pár dní v teple u moře dřív, než do dovolenkových lokalit dorazí tisíce...

Pláže v Evropě, kde si užijete pohodu téměř bez lidí, pořád existují

25. května 2024

Vyrovnané řady lehátek a slunečníků, které se ztrácejí v mase slunících se těl. Pláže, kde pro...

Dovolená na kterou nezapomenete. Rakousko nabídne vše, co od prázdnin očekáváte

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Skluzavka, rytíři nebo dinosauři? Rakouské regiony myslí v létě i na malé návštěvníky

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Letní dovolená v Rakousku může být levnější díky regionálním kartám výhod

24. května 2024

Advertorial Výšlapy za dechberoucími výhledy, dobrodružné výpravy do jeskyní nebo plavby kolem přírodních krás....

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...