Kolo, nebo robot? Projeli jsme vítězný stroj Tour, který je už v Brně

  4:00aktualizováno  4:00
V předvečer zahájení cykloveletrhu Bike Brno, jsme dostali exkluzivní možnost projet vítězný stroj Tour de France 2011. Žlutočerný speciál BMC Australana Cadela Evanse jede úžasně. Stane se určitě jedním z hitů brněnského veletrhu, kterému se budeme v příštích dnech podrobněji věnovat.

Vítězný stroj váží asi 6,7 kg, je nesmírně tuhý, pevný ve zkrutu a přitom tlumí rázy z nerovné silnice. V záběru neuvěřitelně akceleruje a elektronické řazení šlape jako ten nejjemnější a nejpřesnější robot.

Minitest vítězného kola Tour

Vyzkoušet stroj Teammachine SLR01 ale vyžaduje od amatéra trochu ekvilibristiky. Když jsem se konečně trefil zadkem na sedlo (shodou okolností jsme s Cadelem stejně vysocí – 174 cm), pokusil se sklonit a uchopit řídítka, hrábl jsem do prázdna. Cadel je má výrazně níž a navíc (díky extrémně dlouhému představci – 14 cm) ještě o dost víc vpředu než většina ostatních profíků z pelotonu TdF. Propadl jsem se o půl metru níž a nosem narazil skoro do horizontální trubky karbonového rámu.

Umělecký zážitek

BMC Teammachine SLR01 TCC koncept znamená sladění důležitých prvků stavby rámu pro dosažení nejpříznivějších vlastností. Technologové např. použili dvojí karbonová vlákna Highmodus a Wavecarbon. Rám se kromě charakteristického poznávacího prvku kol BMC – rozdělené horní rámové trubky -  vyznačuje masivní hlavní rámovou trubkou, subtilní zadní stavbou, originální patentovanou sedlovkou a speciálně navrženou a odladěnou vidlicí. Sada váží pouhých 860 gramů. Brzy bude vyrobeno na 100 přesných replik vítězného stroje v ceně 259 tisíc Kč.

Poté, co jsem nakonec pochopil, že takhle to prostě musí být a šlápl pořádně do pedálů, rozjelo se Cadelovo kolo jako raketa. Neobyčejný až umělecký zážitek. Z 98 procent kompozitový stroj BMC za 259 000 korun mě začal ďábelsky unášet vpřed.

Jak však dokáže Australan na tomhle výtvoru nejmodernější techniky jet i přes 200 kilometrů a navíc v kopcích, je mi záhadou. Díky šílenému nastavení řídítek dosti nepohodlná záležitost.

A ty brzdy! Brzdit na tomhle speciálu v alpských serpentinách musí vyžadovat obzvláštní umění a vysokou citlivost. Speciální žluté gumové špalíky tu nekloužou po hliníku jako u kol, na něž jsme zvyklí my obyčejní smrtelníci. Doslova se zakusují do vysokých karbonových ráfků Easton. Ve smyku je tak člověk dřív, než bys řekl švec.

Evansovo kolo váží necelých 7 kg a lze je udržet na ukazováku jedné ruky.

Kolo Evanse váží necelých 7 kg a jde udržet na ukazováku jedné ruky.

Jako z jiné dimenze

Jak brzdí, tak i řadí. Přehazuje se nikoli tlakem, ale lehoučkým dotykem – jemným ťuknutím. Jako ovládáte iPhone. Když přehodíte na velký tác a trochu přitlačíte, začnete rázem konkurovat pomalejším autům. Jen pozor na změnu směru, tenhle bicykl budoucnosti reaguje, jak mu pán poručí. Čertovsky rychle, neexistuje prodleva. Je tohle ještě vůbec cyklistika? Připadáte si jako Faust. Ve službách ďábla…

I vy můžete zblízka vidět vítězný stroj Tour de France

Každý fanoušek může vidět Evansovo vítězné kolo včetně dresu BMC podepsaného všemi slavnými jezdci na mezinárodním cyklistickém veletrhu Bike Brno na stánku 045 v pavilonu "V" ve dnech 10. až 13. listopadu.

(BMC Teammachine SLR01 zapůjčila k exkluzivnímu testu divize speedweaponry.cz (www.s1w.cz), výhradní dovozce značky BMC pro Českou a Slovenskou republiku.)

Autor:

Nejčtenější

Sedm her z časů minulých: bavte se a vyhrajte exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Připomeňte si třicet let svobody se soutěží iDNES.cz a CK S.E.N. Výherce na podzim absolvuje cestu kolem světa. Soutěž...

Moře i nejkrásnější jezero Evropy. Kde hledat skvělé destinace na podzim

Pláž Pearl Beach v Eilatu

S koncem letních prázdnin se pomalu vylidňují pláže i horská střediska a nastává ideální čas pro kratší dovolenou bez...

KVÍZ: Poznáte města, která po pádu komunismu změnila název?

Komunistická propaganda slibovala mnohé. Plakáty lákaly například na rekreaci v...

Po rozpadu východního bloku a Sovětského svazu probíhaly ve střední a východní Evropě obrovské změny. V některých...

Deset nejlukrativnějších linek, které na nebi vydělávají stovky milionů

Na letištích trávíme při přestupech i hodiny. Některá letiště dokážou dlouhou...

Letecká doprava se neustále zhušťuje a nad hlavami nám prolétá stále více letadel. Některé destinace aerolinky...

Elektrokola v Alpách budí vášně. Začíná boj o budoucnost cykloturistiky

Elektrokola jsou v Alpách tuto sezonu absolutním hitem.

Němci si jen za loňský rok pořídili téměř milion elektrokol. A nic nenasvědčuje tomu, že by tento trend měl upadat. V...

Další z rubriky

Postavil repliku kola Slavia, zkusí s ní projet jednu etapu Tour de France

SLAVIA má vysoký rám se středem šlapání vysoko nad zemí, což zvyšuje i její...

Fanoušek veteránů Vladimír Vidim postavil věrnou repliku jízdního kola Slavia z roku 1896. Chce se s ní 21. července...

Elektrokola v Alpách budí vášně. Začíná boj o budoucnost cykloturistiky

Elektrokola jsou v Alpách tuto sezonu absolutním hitem.

Němci si jen za loňský rok pořídili téměř milion elektrokol. A nic nenasvědčuje tomu, že by tento trend měl upadat. V...

Japonskem na kole. Manželovi se nechce do kopce a všude pobíhají medvědi

Zasloužená koupel v onsenu

Výstražné značky potkáváme všude: Nenechávejte zbytky jídla v kempu. Nevzdalujte se ze značených tras. Noste s sebou...

Najdete na iDNES.cz