Trend číslo 1 – 29, 29, 29! Hlavní trend je potvrzen, takřka všichni mu propadli. Dnes si už málokdo dovolí představit novou kolekci bez velkých kol. Ale pozor, to zdaleka neznamená konec 26". Naopak. Převratný test magazínu VELO, jehož výtah iDNES.cz velmi brzy přinese, hodil doslova granát do rozvlněných českých vod. Ukázal totiž, že "29" má své limity v těžším a ještě těžším terénu. Tak se necháme překvapit.
Trend číslo 2 – kompozity. Karbonová vlákna pronikají mílovými kroky do všech odvětví cyklotechniky. Už to nejsou jen rámové sety, sedlovky, řídítka, kliky, odlehčená superkola, vnitřní stavby sedel, ale kompozitové výztuhy dostávají se vší samozřejmostí třeba i cyklistické tretry. Všichni se předhánějí v různých systémech spojování a skládání karbonových vláken a pak i trubek. Všichni své systémy mají zaručeně nejlepší, takže se v tom zároveň už nikdo pořádně nevyzná. Tudíž možná není od věci vyzkoušet moderní rámy hliníkové. Vůbec nejsou špatné…
Trend číslo 3 – dvojtácy + 10pastorky. Většina velkých hráčů začíná kopírovat trend, který přichází ze špičkových závodů. Dvojtácy mají silničky, proč by je nemohla mít i mtb. Řazení je jednodušší, čistší, komponenty nejsou velkým křížením tak namáhány, kolo je o chlup lehčí. A to nejdůležitější je, že bikeři zjišťují, že 2 × 10 převodů prostě bohatě stačí na parádní jízdu.
Trend číslo 4 – české firmy bojují. Nenechávají se zahanbit velkými zahraničními firmami. Například takový Pells má nabídku kol jako hrom a představuje celopéra se slušným osazením hluboko pod 40 000 Kč. Stejně tak i menší Apache.
Trend číslo 5 – velcí se chlubí i českým peřím. Specialized, BMC, Trek, Pinarello atd. dál představují kola, na kterých vítězí velcí borci světového pelotonu. Leckdy v tom pomáhají i české hvězdy – Jarda Kulhavý, Roman Kreuziger, František Raboň. Je radost se dívat, protože přesně tohle česká cyklistika potřebuje.
Trend číslo 6 – letos trochu méně. Bike Brno byl letos v něčem trošku skromnější. Nepřijeli například Merida, Scott. Neviděli jsme stánek Cannondale ani některých dalších firem. Nekomentujeme to, je to věc každého prodejce.
Trend číslo 7 – citykola. Mnohé firmy představují nádherná a relativně levná kola na ježdění po městě. Od těžkých, ale velmi zábavných cruiserů a bantamových cyklo-chopperů až po lehoučké sportovní speedy v úžasném retro designu. Chytají se v Americe, Německu, Holandsku, u nás se zatím čeká na průlom. Například v kopcovité Praze to ale asi bude trochu problém.
Trend číslo 8 – elektrokola. Čekal jsem ještě trochu razantnější průlom, ale elektrokola už tu i tak mají své místo. Zatím však stále pokulháváme hlavně za alpskými zeměmi, kde je z nich už celý elektroprůmysl. Mají tam často už sítě speciálních stezek s místy pro výměny baterií, jež využívají zejména méně zdatní cyklisté a senioři.
Trend číslo 9 – vychytávky. Tohle nás přece baví. Různé detaily, maličkosti, které zlepšují výkon. Například stánek BMC představil dvě vychytávky, které legálně pomáhají lepšímu sportovnímu výkonu. Přístroj Compex, jenž urychluje regeneraci a umožňuje trénink i vsedě, a superdýchátko Powerbreathe, které velmi jednoduchým způsobem stimuluje dýchací aparát, trénuje dýchací svalstvo a zvyšuje tak výkon. Tyto "hračky" už úspěšně zkoušejí i některé hvězdy světového sportu. Z našich cyklistů si na to brousí zuby například Michal Prokop.