Jak se jezdí na dva převodníky. Test nového trendu horských kol

Dva tácy místo tří - už na začátku roku jsme je zařadili mezi hlavní novinky sezony. Mnozí jezdci však argumentují zdánlivě logicky: může 20 převodů stačit na převodů 30 nebo aspoň 27? Vyzkoušeli jsme to a zjistili, že jde hodně o zvyk i cvik a nevýhod může být míň než výhod.
Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Podobně jako velká 29" palcová kola ani dvojpřevodníky už zdaleka neřeší jen závodníci, ale i široká obec milovníků mtb. A stejně jako 29" nejsou ani dvojpřevodníky výmyslem obchodníků, ale tvrdě si prorazily místo na slunci ve špičkových závodech horských kol. Pro XC/maratony je to dnes už téměř jasná volba. Podobně jako v automobilovém průmyslu se vychytávka ze špičkových závodů začne víc než dosud objevovat i v obchodech.

Otázka proto zní: Může s tím dobře jezdit i obyčejný biker? Jaké to má výhody a nevýhody? Nebude mu těch 7 až 10 převodů chybět? Když už si bude kupovat nové kolo, nepůjde v tomto směru o krok zpět? Má vůbec smysl to řešit?

Test tří kol ve dvou cenových relacích

Vyzkoušel jsem letos hned tři stroje vybavené jen dvěma převodníky. Dvě 29" a jednu 26". Dvě ryze závodní "F1" Cannondale Scalpel 26" a Specialized Epic S-Works 29", obě v ceně hodně přes 100 000 korun, ale také cenově dostupnější Giant Anthem X 29er 1 za 60 000 korun. Prostě kolo, jež si koupí i nadšenec, který nemusí být členem závodního týmu, ale rád jezdí pro radost.

Výhodou dvojpřevodníku jsou jednodušší, šetrnější řazení a malá váhová úspora. Řetěz se tolik nekříží a mezi převodníky není nutné tolik řadit. Je to přinejmenším praktičtější. Výsledné poměry zubů vpředu a vzadu jsou také hodně podobné jako u klasiky se třemi převodníky (3x9). Jinými slovy, co mohu zařadit na 3x9, to víceméně mohu zařadit i na 2x10. Jen jsou ty počty zubů trochu jiné. Minus jeden tác umožňuje navíc trochu nižší a výhodnější Q faktor – horizontální vzdálenost pedálů od sebe. Jízda na horském kole se tak přibližuje kolu silničnímu, šlapání je ergonomičtější a efektivnější. Konečně poslední výhoda se týká zejména 29 palcových kol. Na jedno otočení klikami ujedete díky větším kolům delší vzdálenost, tudíž stačí menší převodník

Běžný uživatel-nezávodník by toto vše mohl označit za nepodstatné detaily. Ale vemte si znovu příklad u aut. Je výhodnější nafta nebo benzín? Jak kdy a pro koho. Obojí má prostě svoje. Důležitá je možnost volby.

Kladné pocity převažují, kolo ocení spíše zdatnější bikeři

Jaké byly tedy pocity z prvního testování? Na všech třech zmíněných kolech jsem najezdil dohromady asi 400 kilometrů v různorodém terénu. "Jen" 20 převodů mě za tu dobu omezilo minimálně. Samozřejmě, že případná negativa se u špičkových závodních kol maximálně eliminují i díky jejich výrazně nižší hmotnosti. Při závodě Kola pro život na Specialized Epic S-Works 29er jsem neměl nejmenší problémy při jízdě do kopce, ale ani z kopce. Za celou dobu jsem si neuvědomil jediný problém. Naopak jsem si jen užíval jednodušší řazení.
 
U kola Giant Anthem X 29er 1, model 2012 (převodníky SRAM X7, 26/39 zubů a kazeta SRAM PG-1050 11x36 zubů, 10-Speed), to bylo téměř shodné jen s tím rozdílem, že se mi i na nejlehčí možný převod jelo o chlup namáhavěji do některých delších prudkých terénních stoupání. Rozdíl však nebyl dramatický a jsem přesvědčený, že bych si na to brzy zvykl. Problémy jsem neměl ani tam, kde se toho mnoho bikerů obává nejvíc – při rychlé jízdě na dlouhých mírnějších sjezdech po silnici nebo zpevněných cestách. Pravda, vybíral jsem hlavně bikový a nikoli trekingový terén. Nohy se mi nikdy nezapletly.

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v cyklistice

Jízda s dvojpřevodníkem je určitě i dost pocitová záležitost. Řazení je bez diskuse jednodušší a tím i pocit z jízdy. Systému se přitom nemusí bát ani běžný, jen trochu zdatnější milovník terénní jízdy. Je ovšem pravda, že čím kvalitnější a lehčí kolo a čím zdatnější jezdec, tím bude výsledný efekt lepší. Tím víc se začnou projevovat výhody 20 převodů na úkor případných nevýhod. Dvojpřevodník bych proto doporučil spíš technicky i fyzicky zdatnějším jezdcům. Nebo pak naopak těm, kteří mají minimální nároky, nehoní se tolik z kopce, nepotřebují vyjíždět závratná stoupání a rádi ocení jednodušší řazení.

I tento náš test je třeba brát jako orientační. Nejlepší je vyzkoušet si dvojpřevodník na vlastní kůži. Nikoho přitom nemusí nové možnosti nervovat. Trojpřevodník bude mít nadále masu stoupenců a určitě pár dalších let přežije.

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Jak jsme jezdili do Jugoslávie. Cesta k moři, které už dneska mladí neuvěří

Přeji dnešním mladým lidem, že mohou jet prakticky kdykoli a kamkoli. Naše generace to měla mnohem a mnohem složitější. Když někomu mladému vyprávím o našich cestách do Jugoslávie, tak jen nevěřícně...

Koupání, pohoda, krásná příroda. Prozkoumejte nejkrásnější jezera Evropy

Jezer, která mají rozlohu aspoň jeden hektar, se v Evropě nachází přes půl milionu. A těch menších je ještě víc. Vybrat z nich od severu na jih a od východu na západ ta nejhezčí? To snad ani nejde....

OBRAZEM: Dovolená jako žádná jiná. Balaton lákal turisty i v 19. století

Balaton je největší jezero ve střední Evropě a také je jedním z největších přírodních klenotů Maďarska. Místní mu říkají Magyar tenger – Maďarské moře. Množství turistů u jezera začalo poprvé výrazně...

Nejstarší les, největší hrad i dokonalé město. Kam v létě v Polsku na výlet

Léto u našich polských sousedů nemusí být nuda. Zatímco města nabízejí přes léto bohatý kulturní program, národní parky, jezera i mořská pobřeží lákají na ničím nerušený odpočinek, mírné teploty a...

Zábavný zeměpis. Tato místa mají v názvu pouze jedno jediné písmeno

Nese se v tom určitá síla, když název nějakého místa můžete vyjádřit jedním jediným písmenem abecedy. Bohužel, ani tyto do extrému úsporné názvy lokalit nepředchází zmatkům. Například ve Skandinávii...

Taje francouzské Riviéry. Chudá ves Cannes, ostrov tajemného vězně i vynálezy

Premium

Akty v kostele, vlak v kině a sport, u kterého se nemusíte hýbat – francouzská Riviéra má v rukávu nejedno překvapení. Asi by se nad tím podivoval zdejší nejslavnější vězeň se železnou maskou i...

16. června 2025

Užijte si cestování jinak. Dvacet tipů na pohodovou dovolenou s obytňákem

Cestování obytným autem je aktuálně jeden z nejvýraznějších turistických trendů, uchyluje se k němu i řada lidí, kteří by o tento způsob dovolené před pár lety ani nezavadili. Pojďme si vysvětlit...

16. června 2025

Po smrti Hanče se lidé hor začali zase bát, líčí historik život v Krkonoších

Premium

Krkonoše. Nejvyšší české hory, které odedávna přitahují zástupy poutníků, turistů i sportovců. Jak je vnímali naši předkové? A co nás na nich uchvacuje dnes? Jak vypadaly výpravy prvních turistů?...

15. června 2025

Evropa, jak ji neznáte. Španělské národní parky umí opravdu překvapit

Země k uzoufání vyprahlá, vysušená úpalným sluncem? To možná platí pro většinu Španělska, ale jeho národní parky se tomu popisu výrazně vymykají. Chráněná území na pevnině i ostrovech překvapují svou...

15. června 2025

VIDEO: Žigulíky řádí v ulicích Varny. Retro výlet do socialismu v Bulharsku

Dnes by taková atrakce nebyla možná. Dvojice žigulíků s nápisy Autorodeo a Tempo se v sedmdesátých letech 20. století prohání bulharskou Varnou a jejich posádky předvádějí kaskadérské kousky přímo v...

15. června 2025

Vydejte se na cyklovýlet po Olomoucku. Čeká vás šest tras plných krás

Olomouc se může pyšnit hustou sítí cyklostezek. Hanáci kolo s oblibou využívají i na cesty do práce. Díky rovinatému terénu se snadno a ekologicky dostanete skoro všude. Olomouc je také dobrým...

14. června 2025

Autem do Itálie na vlastní pěst. Tipy, jak projet bez stresu a zdržení

Cesta autem do Itálie je skvělý způsob, jak si užít flexibilitu při objevování krás této temperamentní země. Abyste si užili sluncem zalité pláže, historická města a tu nejlepší pizzu, je třeba celou...

14. června 2025

Nádherný dubový les vypěstovali ve Švédsku kvůli válce. která nenastala

Na nenadálé situace je Švédsko dobře připraveno. Svůj potenciál k rozvoji vojenského námořnictva nechává vytrvale růst poslední dvě století. A jak že to celé souvisí s rodinnými výlety a cyklostezkou...

14. června 2025

KVÍZ: Jak dobře znáte strašidla a přízraky v Česku?

Soutěž

Bubáci, strašidla, přízraky, bílé paní nebo třeba i Jožin z Bažin. Bájných strašidelných postaviček je v Česku plno a určitě jste o nějaké takové bytosti přinejmenším slyšeli i vy. Znáte ty...

vydáno 14. června 2025

V Česku lze objevit i kost dinosaura. Probádali jsme s odborníkem útes u Koněprus

Premium

Vydali jsme se do prvohor. S paleontologem Lukášem Laiblem jsme nepluli po řece času jako filmoví hrdinové, ale vyrazili jsme pěšky na korálový útes u Koněprus. „Je tam jeden z nejlépe zachovaných...

13. června 2025

Báječná víkendová únikovka: víme, jak si užít Innsbruck na maximum

Zastávka na svačinu s olympijským výhledem? Kdepak, Innsbruck je mnohem víc, než rakouská pauza na cestě do Itálie. Alpský klenot nabízí mnoho wow, ať už milujete hory, kulturu, města s mladistvou...

13. června 2025

Krkonoše pro začátečníky. Kde hledat krásná místa a kam určitě vyrazit

Krkonoše patří k našim nejznámějším horám, a těžko proto v Česku najdeme někoho, kdo o nich neslyšel, alespoň jednou v nich nebyl nebo se sem nechystal. Nejvyšší pohoří Česka tvoří jedinečný ostrov...

13. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.