VIDEO: Jak a proč kompozitová kola zrychlují peloton Tour de France

aktualizováno 
Kompozitová kola jsou už několik let jedním z hlavních technických trendů světové proficyklistiky. Jsou nesmírně pevná, lehčí než kola hliníková a v určitých pasážích etap jedou i rychleji. Pojďme se podívat na jejich detaily.

Kompozitová kola jsou dnes absolutní samozřejmostí i v pelotonu Tour de France. Jezdci si jen vybírají podle profilu etapy výšku ráfků. Tato kola ale zřetelně zrychlí i amatéra. Při týdenním testu kompozitových kol Zipp 303 jsem měl na kopcovitém okruhu kolem Prahy dlouhém cca 40 km průměrnou rychlost vyšší až o 2 km/hod.

Fotogalerie

Kompozitové kolo je lehčí, pevnější, ale hlavně nejvyšší roli hraje aerodynamika. Zejména ve větších rychlost tak ušetří cyklista významně tlak na pedál.

Jak upozorňuje odborník a dovozce špičkových kol Zipp do ČR Robert Kleiner, v kopcovitých alpských nebo pyrenejských etapách volí zejména skvělí vrchaři ráfky nižší, kolem tří centimetrů. Taková kola se pak rychleji do kopce rozjíždějí při změnách tempa.

Čím rovinatější etapy, tím se používají ráfky vyšší, nejčastěji od cca čtyř centimetrů (to jsou ty nejuniverzálnější) do šesti centimetrů. Ty nejvyšší, kolem osmi centimetrů, pak volí jezdci hlavně jako přední kola na časovky, případně sprinteři jako zadní kolo.

Zajímavým trendem je velká šířka moderních kompozitových ráfků, od dvou do tří centimetrů. Taková kola jsou pevná a dobře přejíždějí i nerovnosti, například cesty s kočičími hlavami. Aerodynamiku pak zlepšuje speciální povrch, který je podobně jako golfový míček posetý malými důlky neboli dimply. Ty zlepšují aerodynamiku kola. Podle odborníků tento detail zvyšuje výkon kola o další dva až tři watty.

Kvalitní sada karbonových kol nicméně pořádně provětrá peněženku. Takový set stojí od 40 000 korun výš, někdy i přes 100 000 korun. K dalším oblíbeným značkám v profipelotonu patří například kola Mavick, Leightweight, Easton, Enve, Campagnolo, Corima...

Autor:

Nejčtenější

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Místo prosecca si dám radši pivo, říká nejlepší someliér na světě

Nejlepší sommeliér světa za rok 2018 Eros Teboni miluje ryzlinky a jihotyrolská...

Víno má podle něj hlavně vzbuzovat silné emoce. A o vínu umí Ital Eros Teboni vyprávět tak, že odložíte skleničku a...

Lyže v Německu, postel v Česku. Zkusili jsme lyžování na Velkém Javoru

Lyžování na Grosser Arber stojí za to i v pozdějších odpoledních hodinách, kdy...

Moderní lanovky, sjezdovky všech obtížností, výborné sněhové podmínky obvykle až do dubna a perfektní zázemí. To jsou...

Je to drahé, ale luxusní. Výlet za tři stovky na Dlouhé stráně na běžkách

U horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně

Utrácet nehorázné sumy na sjezdovkách se stalo samozřejmostí, zatímco na běžkách je u nás zvykem jezdit zadarmo. Ne...

Další z rubriky

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

Jak zahlédnout srdce Vysočiny. Výlet za nejhezčími výhledy Žďárských vrchů

Východ slunce na Drátníku

Českomoravská vrchovina představuje nádherné a rozsáhlé území v srdci naší země. Pomyslnou střechou Vysočiny je oblast...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Najdete na iDNES.cz