Prodloužení doby jízdy vlaků za účelem snížení zpoždění se nedá rozhodně chápat jako nějaká přidaná hodnota pro zákazníka. V první řadě se nejedná o první úpravu jízdního řádu od začátku výstavby koridorů - tedy přiznání chyby předchozích odhadů nebo signál špatného řízení výstavby a související dopravní situace.
V zimě, kdy nemohou některé stavební práce pokračovat, se občas stávalo, že vlak jel podle jízdního řádu. Pro tyto situace znamená tato modifikace zpomalení. Vlak si nemůže dovolit odjet ze stanice dříve a je tak jízdním řádem bržděn.
Při mých posledních čtyřech cestách mezi Ostravou a hlavním městem zpoždění vlaku nikdy nekleslo pod patnáct minut. Dvakrát činilo dokonce tři čtvrtě hodiny. Možná jsem měl jenom smůlu, ale i podle mých předchozích zkušeností usuzuji, že ani tato změna jízdního řádu nemusí ke kompenzaci zpoždění vlaků stačit.
Podtrženo a sečteno se zvýšením cen: jedinou výhodou pro cestujícího je to, že pravděpodobnost příjezdu na dané místo v dobu, která je uvedená v jízdním řádu bude vyšší. V součtu však budou cestující cestovat pomaleji a dráž.
Takže kdybych byl v kůži pana ředitele Zeleného, pravděpodobně bych se tímto "zlepšením" zase tolik nechlubil. Počkal bych až na dobu, kdy budou k dispozici statistiky o snížení zpoždění, které budou po této změně jistě naoko velice příjemné.
Pavel F. Koběrský, Ostrava/Praha
pavel.kobersky@seznam.cz