Guilbeault tento krok odsoudil a uvedl, že to Ottawu neodradí. „Kanada je v čele této bitvy,“ řekl novinářům a doplnil, že Kanada by mohla přijmout australský model. Ten žádá, aby společnosti Facebook a Google uzavřely dohody o placení zpravodajského obsahu na internetu.
Další možností je přístup Francie, kde Google podepsal dohodu o placení autorských práv se sdružením, které zastupuje francouzské celonárodní a regionální deníky.
„Vybíráme, který model by byl nejvhodnější,“ uvedl ministr a doplnil, že minulý týden jednal se svými francouzskými, australskými, německými a finskými kolegy o spolupráci v zajištění spravedlivé kompenzace za mediální obsah na internetu.
„Očekávám, že brzy budeme mít pět, deset, patnáct zemí, které přijmou podobná pravidla (...) bude Facebook omezovat vztahy s Německem, s Francií?“ prohlásil ministr a dodal, že přístup Facebooku se časem stane „naprosto neudržitelným“.
Mluvčí společnosti Google v Kanadě Lauren Skellyová odmítla komentovat Guilbeaultovy výroky s tím, že firma nezná podrobnosti chystané legislativy. Kevin Chan z kanadského zastoupení Facebooku upozornil, že existují „další možnosti podpory zpráv v Kanadě, které budou mí spravedlivější přínos pro všechny vydavatele“.
„Pokud budeme následovat australský model ... skončíme stejně. Všichni prohrají, média i Facebook,“ varoval ale odborník na internetové právo z univerzity v Ottawě Michael Geist.
Facebook zablokoval zprávy v Austrálii
Facebook ve čtvrtek uživatelům a mediálním firmám v Austrálii zablokoval sdílení a prohlížení zpravodajského obsahu. Společnost tak učinila v reakci na chystaný zákon, který má technologické firmy přimět platit australským zpravodajským společnostem za využívání jejich obsahu.
Facebook v Austrálii zablokoval zpravodajství, ale i účty nemocnic a vlády |
Chystaný zákon má z Austrálie učinit první zemi na světě, která Facebook a Google donutí platit za zpravodajský obsah.
Provozovatel sociální sítě už dříve uvedl, že Austrálie „zásadně nechápe“ vztah mezi technologickými platformami a vydavateli. Jen loni firma podle svého vyjádření pomohla australským vydavatelům díky sdíleným odkazům vydělat 407 milionů australských dolarů (6,8 miliardy korun). Velikost australského trhu s digitální reklamou loni přesáhla 9,6 miliardy dolarů (téměř 160 miliard korun). Více než 80 procent celého trhu drží Facebook a Google. Firmy jsou část z této reklamy schopny prodávat právě díky zpravodajskému obsahu, který na svých stránkách publikují, aniž by za něj platily.