Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Celosvětový reklamní trh po koronaviru ožívá, investice se zvyšují

  15:00
Svět reklamy po pandemii koronaviru ožívá. Investice do ní aktuálně téměř dvojnásobně překonávají původní predikce pro letošní rok. Podle celosvětového výzkumu společnosti WARC se daří zejména online reklamě, kde se investice v meziročním srovnání zvýšily o téměř 28 procent, uvádí Asociace komunikačních agentur v tiskové zprávě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle aktuálních statistik celosvětové výdaje na reklamu vzrostou během tohoto roku o 12,6 %, což je téměř dvojnásobně více (6,7 %), než se původně předpokládalo. Vyplývá to z podrobného průzkumu společnosti WARC ve 100 zemích po celém světě.

Takto vysoký nárůst by dokázal vykompenzovat veškeré ztráty reklamního trhu způsobené pandemií koronaviru během minulého roku. V průzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA) z loňského podzimu předpokládali zadavatelé, že investice se budou držet na podobné úrovni jako loni. S ohledem na pozitivní podnikatelskou náladu v Česku lze očekávat, že i u nás bude tento odhad překonán.

Dlouhodobý vzestup online prostoru pokračuje

Růst investic do reklam byl během letošního prvního půlroku navýšen především díky online formátům, které zaznamenaly během prvních šesti měsíců roku nárůst výdajů o 27,7 %. Investice do online prostoru mají již od roku 2010 stoupající křivku, a jinak tomu podle dat společnosti WARC nebude ani v roce 2022. Do online reklamy společnost započítává e-commerce, SEM, online videa, bannerovou reklamu a reklamu na sociálních sítích.

Největší nárůst během druhého kvartálu letošního roku zaznamenalo odvětví e-commerce, a to o celých 59,5 % oproti minulému roku. Majitelé kamenných prodejen byli restrikcemi nuceni přesunout svůj byznys na internet a stejně tak se změnilo i nákupní chování zákazníků.

Růst oblíbenosti nákupů přes internet potvrzuje i ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica: „Nárůst v oblasti e-commerce potvrzují i reklamní a marketingové agentury, které se zaměřují na podporu e-shopů. Ty během plošné karantény neměly nouzi o zakázky, naopak rostly a zvyšovaly své obraty často dvojciferně.“

Podle Zprávy o reklamě z konce roku 2020, kterou každoročně vydává Asociace komunikačních agentur, bylo pro české firmy hlavní výzvou zaměřit se více na budování nových prodejních online kanálů, získávání dalších zákazníků a podporu značky. To se ostatně potvrdilo i u celosvětových firem.

„Pandemie neznamenala jen přesun z kamenných obchodů do online, ale také poučení ohledně hodnoty značky. Silné a strategicky podporované značky jsou odolnější. Lidé se více než kdy jindy rozhodovali, u koho nakoupí. A preferovali právě značky, které znají a mají o nich dobré mínění,“ potvrdil Hlavica.

Podle červnových dat byl zaznamenán růst i u mediálních kanálů. Poptávka roste především po televizní reklamě. Z velké části je tento fakt ovlivněn návratem sportovních událostí.

Pozitivně dopadla také OOH (out of home) reklama a inzerce v rádiích, která se díky stoupající tendenci blíží do fáze růstu. Nadějné výsledky má po delší době dokonce i inzerce v tištěných mediích, u které byl zaznamenán zpomalený dlouhodobý pokles a rostoucí tendence křivky.

Některé obory přehodnocují plány a strategie

Obor dopravy a cestovního ruchu byl před pandemií jedním z největších a nejrychleji rostoucích inzerentů. To se však během minulého roku změnilo. Očekává se, že se obor podaří obnovit nejdříve až po roce 2022. Podle aktuálních předpokladů výdaje na reklamu v oblasti cestovního ruchu v příštím roce poklesnou o 6,9 % oproti roku 2019. V rámci českého trhu potvrdila situaci i AKA už v únoru, kdy prohlásila, že sektory, jako jsou letecká doprava či turismus, budou v oblasti reklamy stát stranou. Důraz na propagaci tuzemských regionů jako prázdninových destinací celkový propad nevykompenzuje.

Mnohé firmy, které nabízejí cestovní služby, loni snížily reklamu kvůli kolapsu poptávky, což vedlo k celkovému přehodnocení marketingových strategií. To mimo jiné potvrzují i informace, které poskytla ubytovací služba Airbnb, která v loňském roce snížila celosvětově své výkonnostní kampaně o 541 milionů dolarů a změnila strategii tak, aby byla více zaměřena na značku a PR.

Asociace komunikačních agentur sdružuje nejvýznamnější subjekty komerční komunikace. Usiluje hlavně o příznivé prostředí pro podnikání členů a odborné vzdělávání a podporu aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Jejími členy jsou hlavně reklamní, mediální, digitální a nezávislé agentury.

Autor:

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na začátku byl tajný projekt. Jak vypadá stanice metra, kterou nikdy nejel vlak

14. dubna 2024

Premium Nenápadná plechová vrata naproti Úřadu vlády na pražském Klárově skrývají velké tajemství. Praha se...

Státu propadly pozemky za pět miliard. Vlastníci se o ně včas nepřihlásili

20. dubna 2024

Premium Česko letos velmi zbohatlo. Získalo do svého majetku rozsáhlé pozemky miliardových hodnot po...

Režim nás zatáhne do války, děsí se Íránci. Ultrakonzervativci v zemi posilují

20. dubna 2024

Premium Zdaleka ne všichni Íránci podporují místní konzervativní islámský režim a jeho válečné choutky....

Rozhazoval výzvy k svržení vlády. Pak se u místa, kde soudí Trumpa, zapálil

19. dubna 2024  20:17,  aktualizováno 

Muž se polil se a následně zapálil v New Yorku před soudní budovou, kde se koná proces s americkým...

Dostálové se ptali na její angličtinu a Farského, zda dá zase přednost stáži

19. dubna 2024  19:15,  aktualizováno  21:09

Nejzajímavější částí debaty kandidátů do voleb v Evropském parlamentu byly otázky studentů, kteří...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...