„Značky investují do své hodnoty, aby si zajistily pozici pro horší období. Právě hodnota značky poskytuje výrobcům větší manévrovací prostor v době, kdy objemy prodejů klesají a konkurenční boj se vyostří,“ uvedl ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Marek Hlavica.
V čele žebříčku zadavatelů s nejvyšší hodnotou inzerce byla v roce 2019 Alza, jejíž reklama dosáhla ceníkové hodnoty 1,79 miliardy korun, což byl meziroční nárůst o 21 procent.
Druhé místo patřilo řetězci Kaufland, který loni zadal reklamu v ceně 1,65 miliardy korun, což bylo ovšem asi o čtyři procenta méně než v roce 2018.
Další potravinový řetězec Lidl byl třetí, když navýšil hodnotu investic do reklamy o procento na 1,5 miliardy korun.
Na dalších místech byly firmy Sazka a Procter & Gamble. V první desítce byli s výjimkou Sazky výhradně prodejci potravin a rychloobrátkového zboží, naopak proti minulosti chybí mobilní operátoři nebo bankovní domy.
Rostly i reklamní zakázky ve veřejné správě, kde zadavatelé vypsali výběrová řízení na informační kampaně v hodnotě dvou miliard korun, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2018.
Největší část reklamy zadavatelé opět inzerovali v televizi, a to přes 57 miliard korun. Ceníková hodnota reklamy v televizi meziročně vzrostla o osm procent, což je rychlejší nárůst než v dalších mediích, jako jsou tisk, rádio nebo venkovní reklama.
Srovnatelnou dynamiku růstů zaznamenala nemediální komunikace v podobě propagačních akcí, přímého marketingu, sociálních sítí či spotřebitelských soutěží.
Hlavica také upozornil, že reklama patří svým obratem k významným odvětvím v tuzemském obchodu. Reklamní odvětví má podle něj přibližně o deset miliard korun vyšší obrat než například chemický průmysl. Objem investic v reklamě roste čtvrtým rokem v řadě.
Asociace komunikačních agentur sdružuje nejvýznamnější subjekty komerční komunikace. Usiluje hlavně o příznivé prostředí pro podnikání členů a odborné vzdělávání a podporu aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Jejími členy jsou hlavně reklamní, mediální, digitální a nezávislé agentury.