Jednou z vyšetřovacích verzí zůstává i to, že posádka zapomněla před vzlétnutím čerpadla přídavných nádrží zapnout.
"To je ale podle nás šílená vize. Posádka patřila k nejzkušenějším," řekl ministr obrany Jaroslav Tvrdík s tím, že zapnutí přídavných nádrží navíc kontroluje na pokyn kapitána posádky technik.
Spínače na přídavné nádrže jsou přímo nad hlavou pilota a podle Tvrdíka je téměř nemožné, že by si nikdo nevšiml zhasnutých kontrolek. "Zatím nemáme hlavní příčinu havárie," dodal.
Po nouzovém přistání byly spínače vypnuté, ale podle Tvrdíka to s největší pravděpodobností udělala po přistání posádka.
Vrtulník Mi-8S je speciálně upravený salonní vrtulník pro přepravu významných osobností. Má jednu hlavní nádrž v horní části stroje a dvě postranní. Pokud dojde palivo v hlavní nádrži, automaticky se přečerpá z přídavných. Přídavné palivové nádrže mají celkový objem 1830 litrů. V kabině se musí před vzlétnutím zapnout spínače přídavných nádrží. |
Úplné objasnění pádu vrtulníku nebude jednoduché. Tento typ totiž není vybaven černou skříňkou.
Letuška zůstává v kritickém stavu
Při pádu vrtulníku, který vezl astronauty Vladimíra Remka a Eugena Cernana do Bernatic na Písecku, odkud pocházeli Cernanovi příbuzní, se těžce zranili členové posádky. V kritickém stavu zůstává letuška.
Podle Suchého zatím výpovědi členů posádky vrtulníku k vyšetřování moc nepřispěly. "Jsou stále těžce zraněni. Po pádu byli v bezvědomí. Z letu si pamatují jen útržky," řekl Suchý.
PŘEDCHOZÍ VÝVOJ:
Vysadily motory, shodli se svědci
Vyšetřovatel havárie vrtulníku již minulý týden vyslýchal cvilisty, kteří zachraňovali zraněnou osádku.
"Vyslechl jsem několik pasažérů. Zajímá mě ale i pohled lidí, kteří nehodu jen viděli nebo slyšeli. Zatím se všichni shodují v tom, že došlo k vysazení motorů," řekl v pátek 9. listopadu vyšetřovatel Marián Brtko.
DÁLE ČTĚTE |
Velitel šesté základny dopravního letectva Jaroslav Kankia řekl, že vrtulníku chybělo do cíle v okamžiku pádu jen 4,5 kilometru.
Velitel dopravního letectva chybu pilota vylučuje
Chybu pilota Kankia vyloučil. Podle něj tato posádka patří k nejzkušenějším. Pilot měl na vrtulníku nalétáno přes 4000 hodin a nedávno byl na školení v Rusku, u výrobce tohoto stroje, kde prodělal testy na trenažéru.
Pilot se do poslední chvíle choval tak, aby zachránil život cestujícím. I proto jsou jeho zranění vážnější, řekl ministr obrany Jaroslav Tvrdík.
Dvěma vyslechnutým svědkům nehody ve středu tlumočili poděkování ministra obrany Jaroslava Tvrdíka zástupci resortu. Rostislav Šenk a Jaroslav Kindl byli podle ministra mezi prvními zachránci a podíleli se na vyprošťování raněných, přestože hrozilo nebezpečí výbuchu.
BILANCE |
Nehoda si vyžádala osm zraněných, z toho jsou čtyři zraněni středně těžce až těžce. Letuška je po druhé těžké operaci a její stav je nadále kritický. |
Motory už selhávaly
Velitel kbelské základny Kankia také upozornil, že jsou známé případy, kdy vrtulníku tohoto typu vysadily oba motory najednou. Stalo se tak podle něj například poté, co do stroje udeřil blesk, ale třeba i ve Vysokých Tatrách, kde na motory působila silná vrstva námrazy.
"Takové podmínky ale na místě nehody nenastaly," připustil Kankia.
Na palubě bylo dvanáct lidí
Ve vrtulníku Mi-8S byl kromě amerického atronauta Eugene Cernana také bývalý československý kosmonaut Vladimír Remek a deset dalších lidí.
Většina z nich byla zraněna. Jedna z letušek je stále ve vážném stavu. "Nevyslechl jsem ještě všechny zraněné. Oba astronauty vyšetřovala vojenská policie, na případu spolu úzce spolupracujeme. Čekám na posudky vojenských vyšetřovatelů, které dostanu nejdéle do čtrnácti dnů," řekl Brtko.
Za hrdinství při jejich záchraně byl ještě v den nehody vyznamenán vojenský policista Jaroslav Šelong, který pasažérům uvolnil cestu z vraku a přes zranění jim pomohl ven. Remek byl propuštěn z nemocnice do domácího ošetřování, Cernan odletěl zpět do USA, Šelong bude v nemocnici zřejmě ještě delší dobu. Svědek však jeho hrdinství zpochybil - více ZDE.
Poškozený armádní vrtulník Mi-8, který havaroval nedaleko Okrouhlé u Milevska. (28. října 2001) |