Vedení VŠEM v oficiálním oznámení o změně formy zakončení bakalářského stupně studia uvádí, že se rozhodlo změnit koncept, kdy studenti a studentky budou místo „nudného přepisování odborné literatury do závěrečné práce pracovat na ryze prakticky orientovaném projektu.“
Tuto změnu formy zakončení studia už podle vysoké školy schválil Národní akreditační úřad pro vysoké školství, kterému momentálně předsedá bývalý ministr školství Robert Plaga. „Z našeho pohledu je technologická disrupce, reprezentovaná zejména generativními nástroji na bázi AI typu ChatGPT, velmi pádným důvodem k tomu zamyslet se, jak koncipovat výstupy vysokoškolského studia,“ myslí si Plaga a zmiňuje pravděpodobně nejpoužívanější jazykový nástroj na bázi umělé inteligenci.
Bakalářské práce na ústupu. Kvůli umělé inteligenci je nahrazují jiné projekty![]() |
ChatGPT je jazykový nástroj od formy OpenAI, který byl spuštěn v roce 2022 a rychle si získal velkou popularitu díky dobře a rychle formulovaným odpovědím na dotazy z mnoha oborů, i tím, že jeho základní verze je pro uživatele zcela zdarma. Kritici ale varují před přílišným spoléháním se na podobné nástroje. Podle některých studií měly opakované problémy například při řešení matematických úloh.
Praktický projekt
Místo písemných bakalářských prací se škola podle svých slov vydává cestou takzvaných praktických projektů. „Bakalářský projekt je čistě praktický a vychází z toho, co se reálně děje v profesním životě,“ uvádí ve vyjádření prorektor VŠEM Daniel Šťastný. „Studium na VŠEM je přitom nastaveno tak, že všichni studenti mají reálné zkušenosti z praxe již v rámci samotného studia, tudíž zvolit si téma bakalářského projektu pro většinu našich studentů nebude problém,“ myslí si.
Umělá inteligence jako součást výuky. Ve Skalné učitelům ukázali, jak na to![]() |
Součástí změn je také konec ústního zkoušení ze seznamu otázek. „Žádné ústní zkoušení předem memorovaných znalostí, žádné potítko. U státní závěrečné zkoušky budou studentky a studenti vést odbornou diskuzi odvíjející se od tématu bakalářského projektu,“ přibližuje člen rektorského kolegia Bohumil Kartous.
VŠEM není první vysokou školou, která se vydává podobným směrem. Už dříve zrušila psaní bakalářských prací Fakulta podnikohospodářská na Vysoké škole ekonomické (VŠE) v Praze. „Při dobře zvládnutých dotazech dokáže umělá inteligence podstatnou část bakalářské práce napsat. A jelikož je velmi obtížné, vlastně až nereálné tuto skutečnost odhalit, je na místě nahradit bakalářské práce projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta,“ uvedl tehdy děkan fakulty Jiří Hnilica.
21. března 2024 |
Další vysokou školou, která sází na projekt je Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity v Brně. „(Projekt) bude mít podobu krátkého dokumentu, ve kterém studenti představí a analyzují situaci, navrhnou řešení, budou argumentovat a odůvodňovat svá rozhodnutí a doporučení,“ vysvětloval před pár měsíci pro iDNES.cz děkan fakulty Jiří Špalek.
To Technická univerzita v Liberci se vydala jiným směrem. „Je nutné použití AI vždy v práci uvést,“ uvedl prorektor pro informatiku liberecké univerzity Pavel Satrapa. Revoluci v pojetí ukončení bakalářského studia zatím neplánují ani na Univerzitě Palackého v Olomouci.
„Bakalářské práce zatím u většiny studijních oborů zachováváme,“ uvedl pro redakci tiskový mluvčí univerzity Egon Havrlant. „Vnímáme umělou inteligenci spíše jako příležitost, ne jako hrozbu,“ dodal. „Zadávání úkolů pro studenty se snažíme upravit tak, aby se studenti s nástroji umělé inteligence spíše učili pracovat, a zároveň aby jejich prosté využití nemohlo kompletně nahradit potřebnou aktivitu ze strany studenta,“ vysvětlil Havrlant.
Problematiku dlouhodobě řeší také Asociace děkanů ekonomických fakult. „My nejsme schopni viditelně posoudit, do jaké míry jde o vlastní práci studenta,“ přiznává předseda asociace David Tuček z Fakulty managementu a ekonomiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.