Předsedkyně ČSU Lenka Štěpánová na úterní tiskové konferenci spolu s odborníky na školství upozornila, že přestože si matematiku jako maturitní předmět studenti dosud volili dobrovolně, i tak z ní pravidelně propadala téměř čtvrtina z nich - loni 23 procent (více čtěte zde). „Procento neúspěšných maturantů z matematiky neklesá i přesto, že počty studentů, kteří si matematiku jako maturitní předmět vybírají, jsou rok od roku nižší,“ řekla.
Podle Štěpánové lze tedy s jistotou předpokládat, že po zavedení povinnosti maturovat z matematiky počet propadlíků výrazně vzroste. „Nejsme a priori proti zavedení povinné maturity z matematiky. Ale k tomu, abychom mohli zadat nějaký povinný test, je nejprve nutné připravit podmínky. Ty momentálně nejsou vyhovující. Výuka nepřipravuje studenty k tomu, aby testem prošli,“ řekla Štěpánová.
S tím souhlasí ředitel Smíchovské střední průmyslové školy Radko Sáblík. „Je potřeba změnit styl výuky. Matematika by měla naučit studenty dovednostem, které budou potřebovat v životě. A to je schopnost analýzy a logického myšlení. Současný styl výuky matematiky toto nezahrnuje,“ řekl Sáblík s tím, že myšlenku povinné maturity z matematiky obecně podporuje.
Děti mají mít možnost volby, míní senátor Růžička
Senátor Jiří Růžička, který je ředitelem pražského Gymnázia Jana Keplera, by povinnost maturovat z matematiky nepodpořil ani po zkvalitnění výuky. „Jsem přesvědčený o tom, že děti by měly mít větší volbu. Výběr maturitních předmětů by měl záviset na nich a za své rozhodnutí by měly být odpovědné,“ řekl Růžička.
Novou povinnost kritizuje i zakladatel iniciativy Maturitní data - odtajněno Oldřich Botlík. „Jsem přesvědčen že na maturitním testu z matematiky je dobře vidět, v čem státní maturita škodí. Škodí tím, že klade příliš velký důraz na aparát a ignorováním toho, co je vlastně cílem předmětu,“ řekl Botlík. V češtině je dle něj nutné v první řadě rozvíjet schopnosti žáků komunikovat, v matematice pak využívat matematické prostředky a matematické uvažování k porozumění světu lidí a přírody.
Povinnou maturitu z matematiky prosadila ministryně školství Kateřina Valachová od roku 2021 pro studenty gymnázií a od roku 2022 pak i pro studenty středních odborných škol (více čtěte zde). Dosud studenti povinně maturovali z češtiny a mohli si vybírat, zda si jako druhý povinný předmět zvolí cizí jazyk, nebo matematiku. Podle Valachové však současný systém od studentů nevyžadoval dostatečné znalosti.
Ministryně školství Valachová hovoří o povinné maturitě z matematiky:
20. února 2017 |
Nutnost zkvalitnit výuku si ministryně uvědomuje. „O tom, jak jinak přistoupit ke vzdělávání matematiky - jak tomu, co již probíhá, tak tomu, co je připraveno a bude probíhat - budu jednat s učiteli matematiky všech stupňů. Ti samotní matematiku a její ověřování v uzlových bodech vzdělání podporují,“ uvedla již dříve Valachová.