Inspekce by se podle Fryče měla stále více zaměřovat na metodickou pomoc školám. "Měla by se dostávat do úrovně partnera pro školy a dávat jim zpětnou vazbu o kvalitě vzdělávání," uvedl náměstek na kulatém stole, který uspořádalo sdružení Eduin a Stálá konference asociací ve vzdělávání.
Náměstek ředitelky ČŠI Ondřej Andrys namítl, že inspekce se školám radit snaží, ale že větší změny neumožňuje legislativa. "Je potřeba upravit zákon, aby se upravil charakter činnosti inspekce. Budeme o tom dále diskutovat. Vede k tomu dlouhá cesta. Bude například více potřeba pracovat s inspektory, " reagoval Fryč s tím, že kontrolní funkci ale inspekce neztratí.
Ředitelé by větší pomoc uvítali. "Většina škol volá po tom poradit, když jsem v nesnázích, a mít možnost zeptat se inspektorů. Teď nám to říkají spíše bokem," říká ředitel ZŠ Lesní v Liberci Jiří Dvořák.
Poskytování větší podpory školám doporučuje i letošní zpráva OECD. Mezinárodní organizace školní inspekci vytýká, že více sleduje soulad se zákony než zlepšování kvality škol.
Důraz inspektorů na papírování potvrzuje i Dvořák. "Velká inspekce se u nás koná jednou za čtyři roky, trvá tři čtyři dni a i když inspektoři chodí i do výuky a jsou většinou velmi profesionální a odborně zdatní, převážnou část představuje kontrola a studie dokumentace," uvádí. Podle Fryče by se právě tato byrokratická role měla utlumovat.
Inspekční zprávy kontrolorů by měly být srozumitelnější
Ministerstvo také chce, aby se více "zlidštili" inspekční zprávy, které ČŠI po kontrole školy zveřejňuje. "Inspekční zpráva musí být srozumitelnější, aby i laik pochopil, v čem je potřeba se zlepšit, a přinášet školám větší zpětnou vazbu," uvedl Fryč.
V současné podobě inspekční zprávy podle Dvořáka nemají pro jeho školu velkou výpovědní hodnotu. Ředitelka ZŠ Grafická v Praze 5 Ivana Rosová navíc upozorňuje, že zřizovatelé při rozhodování o budoucnosti škol se zprávami někdy nakládají účelově.
David Greger z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání na Univerzitě Karlově doporučuje, aby se inspektoři po nějaké čase vraceli k práce učitele, protože při kontrolní činnosti získají mnoho zkušeností a mají možnost srovnání. "Inspekce by také měla více publikovat příklady dobré praxe, především konkrétní zkušenosti," zmínil Greger.
Školní inspekce kontroluje podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Sleduje například, zda k němu žáci mají rovný přístup, hodnotí řízení či materiální podmínky školy.
ČŠI na jaro příštího roku připravuje také druhou generálku plošného testování páťáků a deváťáků, projekt ale bude mít poté na starosti jiný úřad, doplnil Fryč. Podle něj inspekce tím, že například dohlíží i na konkurzy ředitelů nebo se podílí na mezinárodních šetřeních se dostává "na moc hřišť".