„Není to dobrý nápad. Musíme spíše přemýšlet, jak by se romské děti začlenily,“ kritizuje rozhodnutí romský aktivista Petr Tulia.
„K tomuto problému jsme přišli vlastně jako slepí k houslím,“ konstatuje ředitel základní školy Oto Medek. Vysvětluje, že do domů v blízkosti školy se najednou přestěhovala řada romských rodin. Rodiče pak děti přihlásili do nejbližší školy. Lidé z vedení města nyní nechtějí komentovat, proč se rozhodli, aby škola dělila šestileté děti podle barvy pleti.
Proti záměru radnice se razantně staví ministr pro lidská práva Michael Kocáb. „Já to považuji za segregační proces, který je v realitě 21. století naprosto nemyslitelný. Vracíme se někam do Jihoafrické republiky 80. let,“ řekl. „Naše ministerstvo tento způsob naprosto odmítá,“ dodal.
„Vytvoření segregovaných tříd se v praxi neosvědčuje a tuto praxi jednoznačně nedoporučujeme,“ říká Helena Müllerová z ministerstva školství.
Umožnit dětem, aby se ve škole setkávaly se spolužáky jiné barvy pleti, jiné národnosti nebo třeba s tělesně postiženými, je velice důležité pro jejich další vývoj i proto, aby se dokázaly uplatnit ve stále různější společnosti.
S kontroverzním nápadem, o kterém se nyní dozvěděla MF DNES, Romové nesouhlasí. „Je to úplný nesmysl. Chceme, aby romské děti byly v běžných třídách, ne samostatně,“ prohlásil Petr Tulia, šéf Demokratické aliance Romů v České republice.
Ten pochází právě z Valašského Meziříčí. „Pořád se u nás mluví o nutnosti vzdělávat Romy. Pak je všechny dáme do jedné třídy, vždyť to je špatně,“ doplnil.
„Před tímto způsobem řešení problémů vzdělávání Romů varujeme,“ dodal Kocáb.
Ředitel: Je tady problém, nic s tím neudělám
Vyčlenit romské žáky do zvláštní třídy napadlo vedení města. To tvrdí, že jde o vzdělávací experiment.
S žádostí o podrobnější vyjádření však MF DNES neuspěla. Výřečnější byl ředitel školy, ve které se dvě oddělené třídy otevřou. „Já s tím nic neudělám. Když se sem blízko nastěhuje řada romských rodin, kam asi své ratolesti přihlásí? Ten problém tady je, rodiče o něm vědí,“ krčí rameny ředitel Oto Medek.
Podle něho nemusí být záměr radnice úplně špatný. Nechtěl ho však hlouběji hodnotit. „Třeba si díky tomu všichni navyknou na běžný každodenní rituál. To znamená, že když vstanu, tak odvedu děti do školy stejně jako soused,“ přemýšlel Medek, aniž přímo odpověděl na to, proč mají být děti v oddělených třídách.
Psychologové upozorňují, že ideální způsob, jak vzdělávat děti různých etnik, neexistuje. Oddělovat děti podle původu do zvláštních tříd však jednoznačně odporuje soudobým trendům. I tím, že může nepřímo odkazovat k segregaci příslušníků menšin.
„Doporučoval bych, aby se Romové učili s ostatními, ne samostatně,“ říká psycholog Jiří Novák.
Porušuje škola mezinárodní smlouvy?
„Mně to opravdu přijde skoro až komické,“ říká ministr Kocáb. Navíc podotýká, že by meziříčskou radnici mohl smích za určitých okolností přejít.
„Protože rovnému přístupu ke vzdělávání se věnuje článek pět mezinárodní úmluvy o odstranění všech forem rasové diskriminace,“ upozornil na riziko sankcí.
. Zrušená diskuse
Omlouváme se všem slušným čtenářům za to, že jsme zrušili diskusi pod článkem. Někteří jiní ji bohužel zneužívali k opakovaným rasistickým a vulgárním výpadům, které už nešlo mazat jednotlivě.