Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

Jak vám reklama vymývá mozek: citové vydírání a údajní odborníci

Útok na vlastní já a naprostá změna hodnot. Poprvé se o brainwashingu začalo mluvit v souvislosti s americkými válečnými vězni z korejských a čínských zajateckých táborů v 50. letech. Znáte ho ale na vlastní kůži, vymývat mozek se vám dnes a denně pokoušejí obchodníci a reklamy.

Jdou po vás! Terčem manipulativní, nátlakové kampaně prodejců všeho možného jste téměř neustále | foto: Profimedia.cz

Výhodná a nevýhodná nabídka

Už se vám to nejspíš stalo. V nákupním centru k vám přicupitá vnadná blondýnka s výstřihem až na pupík (to je mimochodem další z přesvědčovacích metod, je dokázáno, že od atraktivního člověka se necháte zlomit ke koupi mnohem lépe).

Vítězoslavně vám sdělí, že má pro vás neodolatelnou nabídku. Vychvaluje vám například balíček s pánskou kosmetikou.

Jenže jeho cena je naprosto nehorázná. Je jasné, že si ho nekoupíte, nejste přece blázni, abyste utratili polovinu své výplaty za kosmetiku.

Blondýnka ještě chvilku naléhá a pak se naoko stáhne s tím, že by tady měla ještě levnější nabídku, a vytasí se například s parfémem za zlomkovou cenu původně nabízeného balíčku. V porovnání s předchozí nabídkou vypadá parfém neskutečně levně.

V podstatě se zdá, že je k mání prakticky zadarmo, nádavkem dostanete ještě úsměv vnadné prodávající, takže sáhnete do kapsy a odnášíte si domů kapitální úlovek. Pocit vítězství vám vydrží přesně do té doby, než zjistíte, že kdekoli jinde je stejný parfém k mání o pět stovek levněji.

Nekonečné opakování

Skandování a nekonečné opakování sloganů a jednoduchých hesel je osvědčenou metodou, na kterou nedá dopustit žádný vojenský režim, fanatické hnutí nebo řada náboženství. Jeho obdobou v běžném životě je vystavování člověka stále stejným heslům, která na něj vyskakují z reklam.

"Lidská pozornost je selektivní a soustřeďuje se v daném okamžiku jen na několik nejvýraznějších podnětů," říká psycholožka Zdena Dušková. "Pokud reklama nemá zapadnout mezi nekonečné množství ostatních, musí být buď natolik šokující či neobvyklá, aby zaujala na první pohled, nebo musí vsadit na dostatečný počet opakování, aby si ji diváci dokonale zapamatovali."

Vzhledem k tomu, že reklama na prací prostředek, která cílí na vymydlené hospodyňky, může být šokující či provokativní jen velmi těžko, nezbývá než opakovat ji do omrzení. Abyste se nakonec přistihli, že si slaboduchou reklamní melodii pohvizdujete při zavazování bot.

Černobílý pohled

"Buď si koupíte naše auto, nebo se budete muset smířit s tím, že to při případné havárii odskáčou vaše děti, protože ostatní značky nám v bezpečnosti nesahají ani po kotníky."

Jdou po vás! Terčem manipulativní, nátlakové kampaně prodejců všeho možného jste téměř neustále

V reklamním světě je vše tak jednoduché. Buď, anebo. Černá, nebo bílá. Na výběr máte samozřejmě jen ze špatné a dobré varianty, mezi tím nic neexistuje.

"Lidé přirozeně inklinují k jednoduchým řešením, a pokud nemusejí, složitým problémům se vyhýbají. Zjednodušení a černobílé podání proto většině z nás vyhovuje," vysvětluje psycholožka.

Vyjádření autority

Výrobek doporučuje devět lékařů z deseti, no nekupte to! Pokud nám danou věc doporučí odborník, získává pro nás její kvalita naprosto nový rozměr, už ale jen málokdo zkoumá, jací odborníci a proč by ji měli doporučovat.

"Odvolávání se na autoritu je klasickou metodou, která je typická pro současnou dobu," říká Dušková. "V prehistorických společnostech bylo množství znalostí a profesí tak malé, že většinu z nich dokázal člověk obsáhnout sám a mohl se spolehnout na své vlastní zkušenosti. Moderní doba je natolik bohatá na nejrůznější technologie, nauky, profese a obecně informace, že je vyloučené, aby se jeden člověk orientoval ve všech oblastech. Jsme proto stále více nuceni spoléhat se na vyjádření odborníků v daném oboru a hlavně jim důvěřovat, protože si jejich tvrzení nemáme jak ověřit."

Důsledkem toho je bezmyšlenkovitý nákup produktu, který údajní odborníci doporučují.

Hra emocí

Pravděpodobně neexistuje účinnější reklama než ta, která ve vás dokáže vzbudit emoce.

"Z široké nabídky emocí fungují téměř všechny, a to i ty negativní, kromě zastrašování. Už v minulosti se zkoumal vliv zastrašující reklamy na kuřáky a výsledek byl velmi rozpačitý. Ukázalo se, že pokud byla reklama příliš odstrašující, kuřáci ji jednoduše vytěsnili ze svého vědomí a nevěnovali jí pozornost," vysvětluje psycholožka.

Podařilo se však nějaké reklamě rozesmát vás nebo vás šikovně použité smutné dětské oči naladily na sentimentální vlnu? Potom je jasné, že si ji zapamatujete a stoupá i šance, že si inzerovaný produkt koupíte.

Autoři:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

VIDEO: 3 182 kliky za hodinu zlomil rekord. Navzdory syndromu bolesti

Bolest je slabost, která opouští tělo. Právě toto přesvědčení v sobě posiluje. Potřebuje ho, od dvanácti let, kdy si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kávou ke zdraví. Dva tři šálky denně souvisejí s nižším rizikem úmrtí

Rozsáhlá studie zahrnovala přes 170 tisíc lidí, monitorovala je v průměru po sedm let. Zjistila, že uměření každodenní...

Holka, kluk, pak zase holka? Ne, transděti u zvoleného genderu zůstávají

Premium Ona obava se objevila spolu s otevřenějším přístupem k genderu. Nehrozí u dětí, které si zvolí jiný gender, než jim byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikáni národů: uspěl Da Vinci i Tito, finišoval Marx i Kleopatra

Za Největšího Čecha jsme v roce 2005 zvolili Karla IV. Po panovníkovi sáhli i na Ukrajině, státníci zaujali Chorvatsko...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

VIDEO: Syn na matčině tetování močil, sourozenci přesto žárlili

Tetování na krku považují její děti za neférové, zobrazuje totiž pouze nejstaršího syna. Ostatní sourozenci žárlí,...

Odhalit špiony, zklidnit ufology. USA měnily ohledně UFO priority

Systematickému sběru informací o neidentifikovatelných létajících objektech, UFO, zasvětilo americké vojenské letectvo...

Milostné eskapády Anne Listerové se ženami šokovaly. Vedla si o nich deníky

Premium V tehdejší společnosti stála s hlavou vzpřímenou. Byla inteligentní, hrdá, podnikavá. V epoše, která ženám upírala...

Muž škytal 68 let v kuse, přesto si svůj dlouhý život vychutnával

Je vůbec zvláštní, že si zachoval příčetnost. Život mu totiž nadělil přetěžký úděl. Nejenže se však neutopil v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...