Bude vás chtít každá, stačí zaplatit aneb muži v reklamě

  10:00
Zapomeňte na to, co vám říkali rodiče a co jste si doposud mysleli o ženách. Jste muž a to stačí. Víc dělat nemusíte, jen si připravte dostatek peněz. Tak fungují vztahy mezi mužem a ženou podle reklam.

Muž jako macho vůdce obletovaný ženami. Tak vypadá stereotypní obraz muže podle reklam. | foto: Profimedia.cz

Do výtahu nastoupí byznysmen v dokonale padnoucím obleku, všechny přítomné ženy slastně přivřou oči, nasají jeho mužnou vůni a představují si, co by s ním všechno dělaly.

Nebo jinak: na pozadí zapadajícího slunce cválá kovboj. Žádné ženy sice momentálně nejsou přítomny, ale každému nezaujatému pozorovateli je jasné, že taková kombinace vypracovaných svalů, drsnosti a tři dny neholeného strniště musí každou dostat na kolena nejpozději do pěti minut.

Nebo ještě jinak: otec rodiny veze své blízké na výlet. Vymydlené auto, potomky i svou ženu řídí jen pozdvižením obočí. Je dokonale oblečený, udržovaný, svalnatý, zajištěný, autoritativní a velmi spokojený. Není  divu, že k němu jeho manželka obdivně vzhlíží a nemůže uvěřit svému štěstí, že si vybral právě ji.

Neoslovila vás ani jedna z výše uvedených scén? Nevadí, reklamní tvůrci pro vás mají připravenou celou řadu dalších prototypů a některým z nich vás určitě dostanou.

Tělo, které musíte mít

 "Průměrný člověk vidí mezi čtyřmi sty a šesti sty reklamami za den," uvádí profesor William J. Rudman z University of Mississippi, který se zabývá vlivem reklamy na adolescenty. "V sedmnácti letech adolescent skrz média vstřebá přibližně čtvrt milionu komerčních sdělení."

To ale vůbec neznamená, že se obraz, který vám média dennodenně podsouvají, shoduje s realitou.

Muž v reklamě

Když například v roce 2002 zadala psycholožka Nancy Etcoffová rysy tváří žen z titulních stránek magazínů do počítače, vyhodnotil jejich věk mezi šesti a sedmi lety. "Velké oči, malý nos, plné rty, malá brada, lesklé vlasy, dlouhý krk, štíhlé dlouhé nohy, úzký pas, plná ňadra a ploché břicho. To je vzorec, kterým současná společnost vyjadřuje ideál krásy."

Při porovnání retušovaných reklamních fotografií s reálnými tělesnými proporcemi žijících žen vědci zjišťují, že modelky na fotkách mají tak úzký pas, že by se jim do dutiny břišní nemohly vejít všechny tělesné orgány. Příliš úzká záda by neunesla ani váhu hlavy.

Máte pocit, že jde o specialitu vyhrazenou ženám? Omyl. Muži v reklamách a lifestylových médiích na tom nejsou o nic lépe.

Je pravda, že se po nich nevyžaduje, aby hubli, protože hubený muž je z pozice reklamy velmi nežádoucí element. Štíhlost u mužů je totiž vnímána jako vychrtlost, která je synonymem pro nemoc, křehkost, narkomanii, kriminalitu nebo deviaci.

Samozřejmě, že ideální muž nesmí mít nadváhu, ale žádoucí je svalnaté, vypracované tělo. Když se počítačově zprůměrovala těla mužů zobrazených v tiskových reklamách lifestylových magazínů, výsledkem byl tvar, který nejvíc ze všeho připomínal písmeno V.

Modelové měli nepřirozeně vypracovaný hrudník a široká ramena, oproti tomu však velmi štíhlý pas s plochým břichem a štíhlýma nohama.

Před několika lety dělal tým amerických psychologů výzkum zaměřený na body image adolescentů. Zjistili, že na amerických středních školách užívá anabolické steroidy skupina čítající čtyři až dvanáct procent všech chlapců. Počet uživatelů steroidů přitom stále stoupá.

Muž v reklamě

Dalším varovným zjištěním vědců je fakt, že stejný počet dospívajících dívek trpí poruchami příjmu potravy. Zatímco tedy ženy pod mediálním tlakem hubnou až k sebezničení, muži jsou ochotní obětovat vlastní zdraví za vybudování svalů.

Psychologové Henderson a Zivian provedli před nedávnem obsahovou analýzu fotografií v mužských a ženských lifestylových magazínech v průběhu posledních čtyřiceti let.

Výsledky byly porovnány s BMI (body mass index) běžné populace. Zatímco modelky byly stále hubenější, mužští modelové byli naopak zobrazováni se stále většími svaly a vysportovanější postavou.

Aktivní muži

Dokážete si vybavit nějakou reklamu, kde by muž propagoval bonbony nebo vychvaloval sílu pracího prášku? Sociologové Sullivan a O´Connor zkoumali obsah reklam z genderového hlediska a jejich výsledky jsou poněkud šokující.

Ve více než šedesáti procentech reklam jsou ženy zobrazeny pouze v dekorativní roli. Jen málokdy se objeví mimo prostředí domova, jsou závislé na ochraně muže a téměř výhradně v reklamách opěvují čisticí produkty, potraviny, kosmetiku, léky, oblečení nebo potřeby do domácnosti.

Oproti tomu muži jsou ti akční chlapáci, kteří propagují auta, cestování, alkohol, cigarety a finanční produkty. Pokud jste stejní jako průměrný reklamní muž, můžete mít naprosto všechny ženy, na které jen pomyslíte, jste rozhodný, aktivní a řídíte celou rodinu, která vás bezvýhradně respektuje.

Muži jsou v reklamách zobrazováni velmi často při sportu, aby vynikla jejich aktivita. Zastávají vysoké politické, ekonomické, obchodní a další profesní funkce. Je lhostejné, jak jsou staří, důležité je, aby působili úspěšným, udržovaným, rozhodným a sexy dojmem.

Úspěšnému muži se v reklamě dají odpustit i šediny.

Vynikajícím příkladem, který ilustruje rozdíl, jsou pózy modelů a modelek v tištěných reklamách. Modelky jsou, podle výzkumů, zachyceny převážně vleže, vsedě nebo v situaci, kdy se o něco (případně o někoho) opírají; jejich póza je tedy pasivní.

Muž v reklamě

Zato muži žijí ten pravý život. Modelové jsou zachyceni v akci, kdy buď podávají sportovní výkony, excelují v rámci své kariéry, nebo dělají něco podobně zajímavého; ve většině případů jsou zobrazeni jako jednoznačně aktivní. Pokud muž v reklamě sedí, má na kolenou ženu.

Všechny vás chtějí

Samostatnou kapitolou je vztah reklamních mužů k opačnému pohlaví. Jestliže jste dosud žili v domnění, že občas je nějakou ženu potřeba dobýt a vztah by se měl budovat, je nejvyšší čas změnit názor. Podobáte-li se svým reklamním soukmenovcům, můžete vlastnit kteroukoli ženu, kterou chcete.

Známý je výzkum vztahující se k reklamní kampani na Renault, který provedl Gillian Dyer. Ukázal reklamy rozsáhlému vzorku mužských respondentů a se zaujetím zjistil, že téměř všichni měli z kampaně pocit, že se ženy vyfocené vedle auta nechají ovládat stejně snadno jako vozidlo.

Mediální odborníci každou další analýzou potvrzují, že ženy jsou v reklamách na mužské produkty zobrazeny jako módní doplněk muže, sexuální objekt nebo dekorativní pozadí.

Pokud by tedy reklamní muž toužil po inteligentní, rovnocenné a sebevědomé partnerce, měl by s jejím hledáním hodně práce. Naštěstí se o nic podobného nepokouší.

Vstoupit do diskuse (32 příspěvků)

Nejčtenější

Zvířata jako komici. Mezinárodní soutěž ukazuje žertovnou přírodu

Spojují fotografický um, vlídný, ale někdy též zlomyslný humor a apel na...

Spojují fotografický um, vlídný, ale někdy též zlomyslný humor a apel na ochranu přírody. Ceny Comedy Wildlife oslňují i ve svém jedenáctém ročníku. Definitivní vítěze porota vyhlásí 9. prosince, my...

Orgasmus z posilovny existuje. Pečlivá studie zkoumala, co dává ženám

Vyvrcholení z cvičení s sebou nese celou škálu emocí, tvrdí věda. Odrážejí...

Míval punc kuriozity, dokonce mýtu. Zmínky o něm kolovaly na internetových fórech. Doložené případy bývaly anekdotické. Poté přišly první studie. Nakonec se orgasmu vyvolaného fyzickým cvičením věda...

Američané za války vyráběli Hitlerovy zázračně střely. Ukradli je Němcům

Premium
Potáplice. Do střely americká armáda vkládala velké naděje – a doložila na ní...

Říkali jí potáplice, zbraň hrůzy, robobomba, trysková bomba číslo 2. Nebo jen suše projekt MX-544. Tu první postavili za 17 dnů ze šrotu nasbíraného v Londýně. Chtěli jich mít sto tisíc, aby s nimi...

V Mexiku ho mučili, ve Španělsku platil za atrakci. Prvním mesticem byl syn Cortése

Premium
Dobyvatel Hernán Cortés a jeho indiánská milenka a překladatelka doňa Marina,...

Dnes jich v Latinské Americe žijí stamiliony. Před 500 lety nebyl žádný. Míšenci bělochů a indiánů se začali rodit až poté, co Hernán Cortés dobyl Mexiko. Sám pak s aztéckou princeznou Malintzin,...

Mlýn hrůzy. Polské židy ubytovali a zabili. Jejich nasolené maso prodali hladovým

Premium
Černobílý dobový snímek z vyšetřovacího spisu ukazuje hrůzné místo činu, Kohnův...

Před sto lety skončil jeden z nejotřesnějších tuzemských případů 20. století. Jaké rozsudky rozdala československá justice na konci října 1925 skupině osmi lidí z Třebíče, které kromě vražd vinila i...

Chůze oddálí Alzheimera. Studie změřila, kolik kroků denně přidá kolik let

Chůze léčí. Studie naznačuje, že dovede potlačit propuknutí Alzheimerovy...

Prospívá zdraví, bezpochyby. Jenže ohledně přesnějšího určení přínosů chůze panuje stále nejasnost. Často opakované tvrzení o potřebě ujít denně deset tisíc kroků bylo mnohokrát zpochybněno. Aktuální...

13. listopadu 2025

Příběh nejslavnějšího skla. Ikonická lahev Coca-Coly inspirovala Dalího i Warhola

Premium
Naše životy provází řada ikon designu. Patří mezi ně i legendární LAHEV NA...

Naše životy provází řada ikon designu. Patří mezi ně i legendární lahev na limonádu. Objevila se v řadě filmů i hudebních klipů, pracovali s ní módní tvůrci a umělci, své místo má v Muzeu moderního...

12. listopadu 2025

Zvířata jako komici. Mezinárodní soutěž ukazuje žertovnou přírodu

Spojují fotografický um, vlídný, ale někdy též zlomyslný humor a apel na...

Spojují fotografický um, vlídný, ale někdy též zlomyslný humor a apel na ochranu přírody. Ceny Comedy Wildlife oslňují i ve svém jedenáctém ročníku. Definitivní vítěze porota vyhlásí 9. prosince, my...

12. listopadu 2025

Láká vás investování do diamantů? Hitem jsou růžové drahokamy z Argyle

Ve spolupráci
Růžové diamanty

Proč investovat do vzácných barevných diamantů z dolu Argyle? O tom a o dalších tématech s námi mluvil Václav Vaněk, majitel VVDiamonds.

11. listopadu 2025

Vrah umrtvil floridské město děsem. Jeho řádění inspirovalo tvůrce Vřískotu

Premium
Muž posedlý démony. Nakonec byl Daniel Rolling za vraždy, které spáchal,...

Svých osm ubodaných obětí sériový vrah rituálně aranžoval do děsivých výjevů. Jako by měly křičet, jaká hrůza dovede být skutečná. Vrah z Gainesville navíc útočil u obětí doma, v soukromí. Jako by...

11. listopadu 2025

Movember v plné síle. Knír, vousy i styl pod kontrolou

Advertorial
Holicí všeuměl. OneBlade zastřihuje, tvaruje a holí jakkoliv husté vousy

Přijde vám, že se kolem vás najednou objevuje víc mužů s knírem než obvykle? Není to náhoda – listopad, tedy vlastně Movember, totiž patří knírům. Muži po celém světě si v tomto měsíci nechávají růst...

10. listopadu 2025

Orgasmus z posilovny existuje. Pečlivá studie zkoumala, co dává ženám

Vyvrcholení z cvičení s sebou nese celou škálu emocí, tvrdí věda. Odrážejí...

Míval punc kuriozity, dokonce mýtu. Zmínky o něm kolovaly na internetových fórech. Doložené případy bývaly anekdotické. Poté přišly první studie. Nakonec se orgasmu vyvolaného fyzickým cvičením věda...

10. listopadu 2025

Mlýn hrůzy. Polské židy ubytovali a zabili. Jejich nasolené maso prodali hladovým

Premium
Černobílý dobový snímek z vyšetřovacího spisu ukazuje hrůzné místo činu, Kohnův...

Před sto lety skončil jeden z nejotřesnějších tuzemských případů 20. století. Jaké rozsudky rozdala československá justice na konci října 1925 skupině osmi lidí z Třebíče, které kromě vražd vinila i...

9. listopadu 2025

Ohavná vražda gaye rozbouřila Ameriku. Jenže se ukázalo, že to bylo úplně jinak

Premium
Pár sandálů a fotografie Matthewa Sheparda vystavených v Bílém domě v rámci...

Brutální smrt mladého homosexuálního studenta v roce 1998 šokovala Spojené státy a stala se podnětem k legislativním změnám a nové definici zločinu z nenávisti. Celý příběh je však složitější.

9. listopadu 2025

Vymírání jazyků zrychluje. Do konce století jich může zmizet až 90 procent, říká vědec

Premium
Miroslav Černý

Etnolingvista Miroslav Černý navštívil více než sto zemí všech obydlených kontinentů a všude zkoumal, jakými jazyky tamní lidé hovoří. Zda si udržují svůj mateřský jazyk, nebo přebírají jazyky svých...

9. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V Mexiku ho mučili, ve Španělsku platil za atrakci. Prvním mesticem byl syn Cortése

Premium
Dobyvatel Hernán Cortés a jeho indiánská milenka a překladatelka doňa Marina,...

Dnes jich v Latinské Americe žijí stamiliony. Před 500 lety nebyl žádný. Míšenci bělochů a indiánů se začali rodit až poté, co Hernán Cortés dobyl Mexiko. Sám pak s aztéckou princeznou Malintzin,...

8. listopadu 2025

Američané za války vyráběli Hitlerovy zázračně střely. Ukradli je Němcům

Premium
Potáplice. Do střely americká armáda vkládala velké naděje – a doložila na ní...

Říkali jí potáplice, zbraň hrůzy, robobomba, trysková bomba číslo 2. Nebo jen suše projekt MX-544. Tu první postavili za 17 dnů ze šrotu nasbíraného v Londýně. Chtěli jich mít sto tisíc, aby s nimi...

8. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.