Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

André Citroën byl vizionář, reklamní mág i gambler

Mnozí jej znají „jen“ jako zakladatele legendární automobilové značky. André Citroën, od jehož narození v neděli 5. února uplynulo 145 let, však svůj úspěch vydobyl hlavně díky průkopnickému přístupu k reklamě. Zahubila jej však jeho vášeň, píše magazín 5plus2.
Značka Citroën nad Paříží zářila, jako by jí metropole patřila.

Značka Citroën nad Paříží zářila, jako by jí metropole patřila. | foto: commons.wikimedia.org

Když v roce 1925 nechal po celé výšce Eiffelovy věže nainstalovat jméno své firmy sestavené z více než čtvrt milionu žárovek v šesti barvách, byla to reklama, která většině Francouzů brala dech. Však také vydržela na snad nejprestižnějším místě Paříže dalších osm let, ačkoliv cena za její umístění se mezitím zvýšila asi šestkrát. André Citroën byl mistr moderní reklamy, díky čemuž se stal jedním z průkopníků automobilismu prvních dekád 20. století.

Pocházel z židovské přistěhovalecké rodiny, která měla kořeny v Nizozemsku a v Polsku. V šesti letech spáchal Andrého otec sebevraždu a malý chlapec hledal útěchu ve fantastických románech Julese Verna. Nadchl se pro techniku, což jej nasměrovalo ke studiu polytechniky, stal se inženýrem a v roce 1907 nastoupil do pařížské automobilky Mors, kde rychle osvědčil i své manažerské dovednosti.

Po několika letech se proto rozhodl postavit na vlastní nohy a založil malou vlastní továrnu na ozubená kola Engrenages Citroën. Jenže dva roky poté narukoval do vřavy první světové války, a když viděl, jak klíčové pro úspěch je v tomto moderním konfliktu to, zda má dělostřelectvo dostatek munice, odeslal na francouzské ministerstvo války návrh, že vybuduje zbrojovku, která zvládne produkovat 20 tisíc dělostřeleckých nábojů denně. Dostal příležitost a během několika málo týdnů dokázal svůj slib naplnit. Hnala jej i osobní motivace v podobě msty – na válečných bojištích našel smrt jeho bratr Bernard.

Nejlevnější vozy na trhu

Po skončení války André Citroën během čtyř měsíců přebudoval svou zbrojovku na automobilku, i díky nejrůznějším úvěrům pohltil část továrny Mors, kde původně pracoval, a založil svoji firmu S.A. Citroën. „Musíme vyrábět rychle, kvalitně, hospodárně a dostat naše produkty k co největšímu počtu spotřebitelů,“ vtloukal do hlavy svým zaměstnancům. Již v lednu 1919 s velkou pompou oznámil novinářům, že začne po vzoru amerických závodů Ford sériově vyrábět kvalitní, a přitom levná auta.

„Budoucí vůz bude stát 7 250 franků, tedy jen polovinu ceny tehdy nejlevnějšího vozu na francouzském trhu,“ hlásal sebevědomě o novém vozu Type A a rozjel reklamní kampaň, která neměla obdoby.

Citroën je stoletý, světu dal výjimečná auta

Vybudoval vzorové prodejny, rozjel vlastní taxislužbu, vsadil na všudypřítomnou reklamu. Potenciální zájemce, kteří navštívili některou z jeho prodejen, obesílal osobním dopisem s poděkováním a nabídkami ušitými na míru klientovi. Zakázky se mu jen hrnuly, a zanedlouho také ze zahraničí, kam expandoval díky dalším půjčkám a početné síti vemlouvavých obchodníků. Však se také o Citroënovi hovoří jako o průkopníkovi přímého marketingu.

Ačkoliv byl André Citroën tvrdým byznysmenem, svým zaměstnancům dopřával sociální vymoženosti, které ve své době ještě nebyly zdaleka běžné. Zřídil například firemní jesle s lékařem, těhotné dělnice dostávaly příplatky a zavedl místa i pro invalidy. Jenže Citroëna dohnalo, že byl spíš podnikatelský vizionář s touhou neustále expandovat než zodpovědný účetní. Jeho firma byla předlužená kvůli nutnosti nákladních investic potřebných pro expanzi, drtily ji také vysoké daně a od počátku 30. let též celosvětová hospodářská krize. Sám majitel navíc nemálo peněz utápěl také v hazardu, především v dostihových sázkách.

Stoletá značka se jmenuje po citronech, založil jí vizionář André

Aby zůstal konkurenceschopný především hlavnímu konkurentovi Renaultu, zadlužil se v roce 1933 ještě více a během šesti měsíců vybudoval novou ultramoderní továrnu (respektive přebudoval starou), a dokázal tak vyrábět až tisíc aut denně.

ARCHIVNÍ VIDEO: Od granátů k autům. Před 100 lety vyjely první citroëny (5. září 2019):

Dluhy ho však dohnaly, tisíce věřitelů žádaly své peníze, a tak se automobilový gigant ocitl v nucené likvidaci. Citroën nakonec převzal hlavní věřitel Michelin, a to i na základě intervence vlády, která chtěla zachránit desetitisíce pracovních míst.

V lednu 1935 André Citroën odešel do důchodu, nový většinový vlastník jej ve vedení nechtěl nejen kvůli jeho neschopnosti ukočírovat dluhy, ale také pro jeho gamblerství. Citroënův zdravotní stav se poté týden od týdne zhoršoval, 3. července 1935 zemřel na rakovinu žaludku, kterou notně přiživoval neustálý stres.

ARCHIVNÍ VIDEO: Jak šel čas s automobily Citroën (6. listopadu 2018):

Autor:
  • Nejčtenější

Když muži ztrácejí půdu pod nohama. Proč dnes přestávají mít rádi ženy

21. dubna 2024  12:10

Premium Mladíkům lezou ženy na nervy. Nemají je rádi. Ve srovnání s předešlými generacemi se s nimi méně...

Jak zlepšit sex v dlouhodobém vztahu. Vášeň má zajistit prostý plán

22. dubna 2024

Potkává to i šťastné svazky. Navzdory vzájemné náklonnosti, respektu a lásce po letech vyhasne...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chlapy ničí poměřování pindíků. Pak jdou za mnou, říká trenér a mentor

21. dubna 2024

Jeho klienti netouží po obřích svalech, mají spíše už dost neustálého „poměřování pindíků“. Tlaku...

OBRAZEM: Porno a sedmdesátky. Projděte si plakáty z pikantní Ameriky

24. dubna 2024

Vstoupilo do kin, dostávalo se mu pochvalných recenzí seriózního tisku. A především uhranulo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ztroskotali, ale nechovali se tak. Kurážní Angličané zamotali Španělům hlavy

23. dubna 2024

Premium Přišel o loď, skončil se svou posádkou na ostrově. Jenže se nechoval jako muž v potížích. Kapitán...

Československo v roce 1924: zlatá éra i zrod zla. V čem se podobá dnešku

27. dubna 2024

Premium Rok 1924. Svět už se vzpamatoval z šílené války a nastávala zlatá léta umění, zábavy a zdánlivé...

OBRAZEM: Za obscénnost vězení. Mae Westová šla za mříže kvůli Sexu

27. dubna 2024

Na místo se dostavila v černé limuzíně, s kyticí bílých růží. Zapózovala fotografům, prohodila...

Strečinkem ke zdraví: seznamte se s jeho benefity

26. dubna 2024

Pro mnohé je nutným zlem, jiní ho vynechávají docela. Poslední studie však říkají, že strečink se...

V plaveckém bazénu v Řepích utonul muž, nejspíš měl zdravotní problém

25. dubna 2024  16:09

Ve veřejném plaveckém bazénu v pražských Řepích ve čtvrtek utonul přibližně sedmdesátiletý muž....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...