Od granátů k autům. Před sto lety vyjely z továrny první citroëny

  0:05aktualizováno  0:05
André Citroën uspěl ve světě průmyslu nejprve jako výrobce ozubených kol a dělostřeleckých granátů. Krátce po konci 1. světové války se rozhodl zaměřit na automobily. Zdatný obchodník představil první vůz v červnu 1919. V sobotu 7. září 2019 si 100. výročí značky připomenou její fanoušci na letišti v Praze Letňanech.

První vůz nesl jméno Citroën Type A a ještě před zahájením prodeje na něj získala nová továrna desítky tisíc objednávek od nedočkavých Francouzů. Cestu ke své vlastní automobilce začal potomek nizozemských Židů, kteří kdysi obchodovali s citrony (odtud rodinné jméno) a později diamanty, už ve dvaadvaceti letech.

Fotogalerie

Tehdy mu při návštěvě Polska, odkud pocházela jeho matka, padlo do oka šípovité ozubení na dřevěných kolech pro čerpání vody, které upravil pro použití v průmyslu. Investice do patentu se Citroënovi bohatě vyplatila, o tišší a trvanlivější ozubená kola byl na přelomu 19. a 20. století ohromný zájem.

Kromě výroby technického vylepšení, ze kterého vychází také logo dnešní automobilky, sbíral André Citroën ještě před válkou zkušenosti také v automobilovém průmyslu. Například jako výrobní ředitel dnes už neexistující automobilky Mors v roce 1908 zvýšil její produkci ze 125 na 1 200 vozů ročně. Poté přišla válka a tehdy šestatřicetiletý Citroën přesvědčil vládu o potřebě vybudovat moderní zbrojovku a záhy produkoval deset tisíc dělostřeleckých granátů denně.

První montážní linka

Již během války se začal připravovat na uskutečnění svého snu, výroby vlastních automobilů. Válečné výdělky mu umožnily spustit novinku, kterou okoukal od Henryho Forda. Jako první v Evropě zavedl montážní linku, ze které v roce 1919 sjel premiérový sériově vyráběný Citroën. Továrna ke konci roku 1919 vyrobila 2 810 automobilů s denní produkcí třiceti kusů. A o deset let později vyráběl již přes 100 tisíc vozů, tedy dvakrát tolik než největší domácí konkurent Louis Renault.

Citroënovy služby zákazníkům se přitom neomezovaly jen na výrobu automobilů, prakticky od počátku nabízel i výhodné úvěry nebo hustou prodejní síť. Moderní nebyly jen výrobní nebo prodejní postupy. Na začátku 30. let konstruktér André Lefèbvre navrhl model Traction Avant, první velkosériově vyráběný vůz se samonosnou karosérií, motorem vpředu a pohonem předních kol. Jeho výroba ovšem v dubnu 1934 začínala v době, kdy automobilka měla vážné hospodářské problémy.

Krach společnosti

Po krachu v prosinci 1934 převzal továrnu Citroën největší věřitel, výrobce pneumatik Michelin, na výrobě se ovšem nic nezměnilo. Traction Avant (což byl neoficiální název, výraz francouzsky neznamená nic jiného než přední náhon), vyráběný až do roku 1957, byl první z několika citroënů, kterým připadá čestné místo v dějinách automobilismu. Mezi nejslavnější z nich patří model 2CV, populární „kachna“, která po druhé světové válce motorizovala nejen francouzský venkov.

V roce 1955, dvě dekády po smrti svého zakladatele, firma představila světu vůz, který patří mezi automobilové legendy - Citroën DS. Subtilní, aerodynamicky čistě tvarovaný automobil připomínající spíše raketu než ostatní auta jezdící v té době po silnicích, je právem řazen mezi nejkrásnější vozy všech dob. Vedle nezaměnitelné siluety měl i hydropneumatické odpružení, díky kterému posádka nového citroënu mohla ladně plout přes výmoly na silnicích.

Netradiční řešení podvozku se stalo na šest dekád poznávacím znamením vyšších řad citroënů, základní typy - stejně jako dodávky - používaly klasické tlumiče. Poměrně nákladné řešení, které v průběhu dekád získalo na spolehlivosti a objevovalo se dokonce v modelech nižší střední třídy jako BX, ale dnes už zákazníci v žádném z modelů automobilky nenajdou. Posledním typem byla druhá generace Citroënu C5, jejíž výrobu firma ukončila v roce 2017.

Spojení s Peugeotem

Od poloviny 70. let je Citroën úzce svázán s Peugeotem, který v roce 1974 koupil třicet procent akcií firmy, jež se tehdy opět zmítala v hospodářských potížích. O dva roky později se obě společnosti spojily do koncernu PSA, v rámci něhož sdílejí řadu technických řešení, nejviditelnější je to v oblasti motorů. 

Pod PSA nyní kromě továren Peugeot a Citroën patří také značka DS (původně prémiové modely Citroënu) a od loňského roku také německý Opel. PSA má výrobní aktivity i v České republice, kde společně s japonskou Toyotou provozuje kolínskou automobilku TPCA. Od ledna 2021 Toyota podnik celý převezme, ale bude nadále vyrábět i vozy od PSA.

Autoři:

Nejčtenější

Miliony uživatelů řeší problémy s Windows 10. Někomu i zrudla obrazovka

Aktualizace Windows 10

Kontrola aktualizací Windows se v poslední době Microsoftu nedaří tak, jak by měla. Nové aktualizace přinášejí řadě...

USA by mohly prohrát omezený konflikt s Čínou, soudí vědci ze Sydney

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Vojenská nadřazenost Američanů v Jihočínském a Východočínském moři je věcí minulosti. Jejich ozbrojené síly jsou...

Kdy ani ochranný oblek nepomůže. Co dokáže granát nebo zákeřná motýlí puma

Podívejte se s námi k pyrotechnikům PČR

„Pokud mě uvidíte utíkat, snažte se mě předběhnout.“ Vtip, který laika pobaví, ale z pohledu pyrotechnika je otřepaný a...

Proč byli někteří dinosauři tak velcí? Měli něco, co savci ne

Jedním z evolučních důvodů gigantických rozměrů sauropodů byla pasivní obrana...

Největší suchozemští tvorové všech dob, pravěcí sauropodi, byli výrazně větší než všechna zvířata, která známe z naší...

Firma chtěla krávy bez rohů. Na zvláštní chybu přišli, než zvíře snědli

Geneticky modifikovaný organismus (v tomto případě kráva)

Americká společnost se pokusila genetickou úpravou skotu zbavit krávy bolesti a chovatele práce. Vytvořila plemeno bez...

Další z rubriky

První waldorfskou školu nechal před 100 lety otevřít výrobce cigaret

První waldorfkou školu nechal otevřít výrobce cigaret

Před 100 lety se děti začaly učit v první takzvané waldorfské škole. Otevřeli ji v německém Stuttgartu.

Před 100 lety vstoupil Adolf Hitler do nacionalistické Německé dělnické strany

Před 100 lety vstoupil Adolf Hitler do nacionalistické Německé dělnické strany

12. září 1919 se k Německé dělnické straně připojil Adolf Hitler. Strana, kterou v té době vedl zámečník Anton Drexler,...

Lidovky se vysmály kancléři Rakouska za podpis mírové smlouvy

Rakouský kancléř podepsal Saintgermainskou smlouvu. Sklidil výsměch Lidovek

Lidové noviny z 15. září 1919 se vysmívaly rakouskému kancléři Karlu Rennerovi. Ten před pěti dny za svoji zemi...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz