Chytrá sabotáž. Citroën dodával nacistům auta se zabudovaným kazítkem

aktualizováno 
Automobilka Citroën letos slaví 100 let od svého založení. Inovativní firma má historii plnou zajímavých a překvapivých nápadů. Ten, který praktikovala během 2. světové války, aby tak sabotovala svou produkci pro okupační nacistická vojska, je až nečekaně jednoduchý.

Citroën Type 17 Kégresse | foto: Citroën

Je to detail v historii automobilky, na který by se snadno zapomnělo. Ve své knize Citroën 2CV ho ovšem zmiňuje autor John Reynolds, a i když pro postup sabotáže nejspíš neexistují žádné větší důkazy, zní uvěřitelně a funkčně.

V době nacistické okupace Francie byla automobilka samozřejmě pod německou kontrolou a musela vyrábět nákladní vozy pro potřeby třetí říše. Automobilku jako takovou tehdy vedl bývalý kapitán francouzského letectva z první světové války Pierre-Jules Boulanger, přezdívaný přáteli PJB. Ten si byl vědom toho, že se musí nacistické zvůli podřídit a automobilku udržet v chodu. Ovšem dodávky hotových vozů se snažil všelijak zkomplikovat.

Svým zaměstnancům tak vydal „tajný“ příkaz, že samozřejmě mají výrobu co nejvíce flákat, ovšem jen do té míry, aby to nebylo krajně podezřelé a nezavdávalo to důvody k represím přímo v továrně. Boulanger ovšem vymyslel i jiný způsob, jak německým okupantům zkomplikovat život. A to velmi jednoduchý a chytrý.

Dělníkům ve výrobě nařídil, aby vozy osazovali chybnými měrkami oleje. Ty byly oproti těm správným jen mírně změněné, jednoduše měly žlábek, který ukazoval správnou hladinu oleje, vylisovaný o trochu níže než obvykle. Když tak nacističtí mechanici kontrolovali hladinu oleje v motoru, měrka ukázala správou hodnotu „mezi zářezy“, ovšem ve skutečnosti šlo o nízkou hladinu, která znamenala nedostatečné mazání motoru.

Z továrny tak vyjížděla nová a plně funkční auta, která však byla „naprogramována“ jednoduchou změnou k tomu, aby se dříve či později v provozu porouchala. Ideálně v situaci, kdy se to německým vojákům hodilo nejméně. Dost to připomíná kazítka dnešních moderních spotřebičů.

Bohužel ovšem neexistují záznamy, které by účinnost takové sabotáže potvrzovaly. Nicméně Boulanger prý nacistům ležel silně v žaludku, a když francouzský odboj na velitelství gestapa v Paříži později našel seznam nepřátel říše, byl na něm prý Boulanger hodně vysoko.

Je tedy pravděpodobné, že jeho taktika alespoň částečně fungovala a že v podstatě zůstala neodhalena. PJB mimochodem dovedl před nacisty skrýt prototypy modelu 2CV, jehož vývoj započal před válkou a dokončen byl právě až po ní. Přičemž i během válečné mašinérie se občas našel nějaký prostor pro nějaké drobné vývojové práce. Výsledkem pak bylo, že hodně přepracovaný 2CV (veleslavnou „kachnu“) stihli inženýři po válce dovyvinout za tři roky, a auto bylo asi o polovinu levnější než německé lidové vozítko Volkswagen Brouk.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Nová Škoda Octavia v plné parádě. Prototypy trénují v Česku

Škoda Octavia

Do odhalení nové Škody Octavie zbývají měsíce. Premiéra se podle posledních informací ze zákulisí stihne ještě letos....

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

Další z rubriky

Na Teplicku vyvíjí nová autoskla, snižuje se hmotnost, přidávají funkce

Linka je schopna vyrobit až 2,5 milionu kusů bočních autoskel ročně. Na snímku...

Firma AGC Automotive Czech v Chudeřicích na Teplicku vyvíjí nová skla do automobilů. Splnit musí požadavek na...

Prodeje dodávek se zvyšují, ale ne kvůli ekonomickému růstu

Toyota Proace City

Zatímco registrace nových osobních aut letos citelně klesají, těch lehkých užitkových naopak rostou. Říká to něco o...

KOMENTÁŘ: Ekoalarmisté plánují konec aut a zásobování Prahy rikšami

Nákladní doprava „poslední míle“ v podání Fordu

Ekologická úzkost se u některých lidí dostala do stratosférických výšin. Už nevědí, jestli ještě mohou dýchat. Nad...

Najdete na iDNES.cz