50 let metra v Praze
Sledovat další díly na iDNES.tvPo stanici Nové Dvory bude stavba pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu se postaví úsek z Pankráce na náměstí Míru. Na přestupní stanici Pankrác C a D se počítá s více než 120 000 cestujícími denně.
Stavba metra Dje rozdělena do čtyř fází:
Zdroj : Lidové noviny |
„Jsme u zahájení jedné z největších infrastrukturních staveb v Praze. Je to nesmírně důležitý krok k rozvoji celého města. Jižní část města dlouhodobě trpí, obsluhuje ji pouze autobusová doprava, takže metro bude velkou změnou,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr.
Nová trasa D bude sloužit i jako spojnice do Středočeského kraje, kterému velmi pomůže, řekla hejtmanka Petra Pecková.
Nová linka metra D bude navíc i vizuálně zajímavá. „Stanice budou vypadat hezky, dělala se výtvarná soutěž, na nových linkách bude také nový navigační systém,“ upřesnil primátor Prahy Zdeněk Hřib.
Ten se vyjádřil také k tomu, proč se stavba začíná v době, kdy je velmi drahý stavební materiál. „Levnější to nebude, z celé situace se musíme proinvestovat,“ uvedl. Vyzdvihl aktivitu města příměrem, že projekt metra nejsou banány, které by samy dozrály, ale je potřeba se mu věnovat.
Pražský dopravní podnik (DPP) letos v lednu dokončil geologický průzkum, který na Pankráci prováděl od června 2019 na čtyřech místech. Šachty, štoly a další podzemní prostory, které při průzkumu vznikly, nebudou zasypány, ale využity pro metro.
Celá část trasy z Pankráce do Depa Písnice se otevře pro cestující ve 3. čtvrtletí roku 2029, pouze úsek z Pankráce na náměstí Míru až ve 4. čtvrtletí roku 2029. Náklady na celou trasu se podle loňských odhadů přiblíží 100 miliard korun.
Příprava stavby se potýkala s řadou problémů. Město se muselo dohodnout s vlastníky pozemků podél plánované trasy. Sdružení Pankrácká společnost podalo proti stavbě několik stížností, mimo jiné obvinilo magistrát ze systémové podjatosti, což ministerstvo dopravy následně zamítlo.
Stavba metra D bude i ve složitém terénu bez problémů, říká ředitel DPP |
Od stejných stěžovatelů řešilo i stížnost proti vydání stavebního povolení. Antimonopolní úřad se zabýval také stížností na tendr, ve kterém DPP vybíral zhotovitele stavby. Také tato stížnost byla zamítnuta.
Pro letošní rok vyčlenilo hlavní město v rozpočtu na stavbu metra více než čtyři miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření představitelů Prahy bude magistrát stavbu platit jak ze svého rozpočtu, tak o financování prostřednictvím úvěru město jedná s Evropskou investiční bankou (EIB). Zároveň bude apelovat na vládu, aby se stavbou pomohla.