Finanční kompenzaci po městu požadují České dráhy, které vlaky kategorie IC a EC provozují jako komerční spoje, na něž nedostávají dotace.
„Nakonec se nám podařilo s Českými drahami pro zastávku Ústí nad Orlicí město domluvit na zastavování čtyř vlaků linky Ex1. Vnímáme, že veřejnost měla velký zájem na tom, aby vlaky dál v centru zastavovaly,“ řekl starosta Ústí nad Orlicí Petr Hájek.
Jaké vlaky v Ústí nad Orlicí město zastavíIC 546 Ostravan EC 144 Ostravan EC 145 Ostravan IC 547 Ostravan |
Ještě v září to vypadalo, že na orlickoústecké zastávce v centru města budou od prosince zastavovat jen osobní vlaky. Vedení drah totiž dospělo k závěru, že na nádraží nastupuje tak málo lidí, že zastavení čtrnácti souprav na lince Praha–Ostrava se ekonomicky nevyplatí.
Podle nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci, tam však už stavět nebudou. „Naším cílem je zajistit krátké cestovní časy u této úrovně spojů a omezit málo využité zastávky,“ sdělila v září mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Padl i argument, kterým se během předcházejících jednání ohánělo ministerstvo dopravy. Ve svém dopise adresovaném městu napsalo, že zastavování těchto linek ve městě znemožňuje i kapacita dvojkolejné trati.
„Kapacita trati a množství vlaků neumožňují spojům v objednávce našeho úřadu dosahovat předpokládaných časů v jednotlivých stanicích, přidání dalších míst zastavení na jednotlivých linkách objednávaných naším úřadem by způsobilo další komplikace při sestavě jízdního řádu,“ uvedlo ministerstvo.
Radním v Ústí se rozhodnutí nelíbilo, a proto se obrátili na ministerstvo dopravy, aby zasáhlo. Žádné pomoci se nedočkali.
Město se s národním dopravcem domluvilo jinak. Kývlo na požadavek drah, které vyčíslily zastavení dvou párů denních spojů na 742 tisíc korun za rok. V přepočtu tak jedno zastavení jedné soupravy vyjde město na zhruba 520 korun.
Původně chtěly České dráhy víc, přispějí i firmy
Původní představa Českých drah však byla ještě vyšší. „Původní požadavek ze strany Českých drah byl 1,4 milionu korun. Na základě našeho odmítnutí a dalšího jednání byla finanční kompenzace snížena na 742 tisíc,“ dodal Hájek. Město nebude na celou částku samo. Na zastavování vlaků podle Hájka některé orlickoústecké firmy přispěji polovinou požadované částky.
„Zájem na zastavování expresních vlaků měla zejména firma Rieter, která je v docházkové vzdálenosti od zastávky a její zaměstnanci vlaky často využívali na cestu z práce,“ dodal starosta.
Přestože zastavování rychlých vlaků se ze čtrnácti spojů smrsklo pouze na čtyři, byly vybrány ty nejvíc obsazované. Ve směru na Ostravu bude od 10. prosince zastavovat v centru Ústí EC 145 Ostravan (17:49) a IC 547 (19:49). Na Prahu budou mít lidé pohodlné spojení stejnými expresy IC 546 a EC 144 v 8:09, resp. v 10:09 hodin.