V jízdních řádech uváděná stanice Ústí nad Orlicí město, která je na rozdíl od nádraží v Kerharticích poblíž centra, je každodenní zastávkou rychlých expresů Ex1 mezi Prahou a Ostravou. Podle nového jízdního řádu, který začne platit v prosinci, už tam ale stavět nebudou.
Jízdní řády totiž počítají s tím, že tyto vlaky, které nádražím v Kerharticích jen projíždějí, nezastaví ani ve městě. České dráhy čtrnáct komerčních spojů EC a IC, které zajišťují zejména dálkovou dopravu do Polska nebo na Slovensko a zastavují v Ústí, provozují na své obchodní riziko bez dotací ministerstva a krajů.
Vedení drah dospělo k závěru, že na nádraží v centru Ústí nad Orlicí nastupuje tak málo lidí, že se zastavení nevyplatí.
„Naším cílem je zajistit krátké cestovní časy u této úrovně spojů a omezit málo využité zastávky. Bohužel tyto spoje jsou v Ústí nad Orlicí málo vytížené a z ekonomických, provozních a konkurenčních důvodů není zastavování v této stanici výhodné. Už v minulosti segment mezistátních dálkových expresů v Ústí nad Orlicí nezastavoval a v uplynulých letech, kdy vlaky v místě zastavovaly, se bohužel prokázalo, že je málo využíván,“ sdělila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Podle národního dopravce tržby od cestujících, kteří tuto zastávku využívají, neuhradí ani náklady na zastavení vlaku.
Vedení města se však s rozhodnutím drah nechtělo smířit, a proto se obrátilo na vyšší instanci, kterou je ministerstvo dopravy. Žádalo o posílení vlakových spojů tak, aby bylo adekvátně nahrazeno nezastavování spojů Ostravan, Silesia, Cracovia.
Byl by to luxus, soudí ministerstvo dopravy
Ministerstvo v dopise adresovaném městu nepřímo napsalo, že Ústí nad Orlicí je vlakovými spoji obsluhováno více než dobře, a to z o něco vzdálenějšího nádraží v Kerharticích. Tam každou hodinu zastavují rychlíkové spoje linky R19 mezi Prahou a Brnem, R18 mezi Prahou a Luhačovicemi či soukromé rychlíky společnosti Leo Express.
Další zastavování těchto rychlíků jen o kilometr dál by znamenalo velký luxus, nehledě na komplikace spojené s kapacitou dvojkolejné trati. Zastavování těchto linek ve městě znemožňuje i kapacita dvojkolejné trati.
„Kapacita trati a množství vlaků jedoucích v úseku Praha – Česká Třebová neumožňují spojům v objednávce našeho úřadu dosahovat předpokládaných časů v jednotlivých stanicích, přidání dalších míst zastavení na jednotlivých linkách objednávaných naším úřadem by způsobilo další komplikace při sestavě jízdního řádu a dodržení požadovaných přípojných vazeb,“ uvedlo ministerstvo.
Vedení města počítá s tím, že cestující budou nyní více využívat parkoviště před nádražím v Kerharticích, kde je už dnes nedostatek parkovacích míst.
Poměrně brzy po přestavbě ústeckého nádraží se totiž ukázalo, že parkoviště nebude v budoucnu stačit, neboť většina cestujících se kvůli poloze nádraží dopravuje k vlakům auty.
„Je to asi měsíc, vlak měl – ostatně jak je zvykem – zpoždění 20 minut, a tak jsem počítal auta. Dospěl jsem k číslu 256 aut. Bylo fakt plno,“ svěřil se na sociálních sítích Jaroslav Fišer.
Řidiči proto využívají k parkování i pozemky souběžné s příjezdovou komunikací, které jsou nezpevněné a za špatného počasí rozblácené. Vedení města by chtělo pozemky zpevnit, a počet míst tak oficiálně rozšířit.
„České dráhy jsme požádali o možnost převodu části dotčených pozemků, případně o udělení souhlasu s realizací zamýšlené stavební úpravy. Město je připraveno oficiálně rozšířit stávající parkovací kapacitu a terén zpevnit a celkově upravit, k tomu je ovšem potřeba, aby pozemky byly ideálně ve vlastnictví města,“ uvedl starosta města Petr Hájek.