Diskuse k článku

Zlobení a trestání dětí. Co má smysl a kdy to nikam nevede

Zlobení, odmlouvání, někdy dokonce až provokace. S tím vším se rodiče občas u svých dětí setkají a následně přemýšlí, jak to zarazit. Mnohým jako první přijde na mysl trest. Kdy je vhodný a jak zajistit, aby byl účinný? Zeptali jsme se psycholožky Pavly Koucké.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P68e45t35r 90H95á48l67a 6674286395416

Objevil jsem přehledný diagram, který situaci jasně vysvětluje:

http://zip.er.cz/9655

0/0
8.6.2016 14:37

K35a18r65o26l35í65n72a 96N54o36v78o83t40n17á 3985986899971

Hlavně nebijte děti.

Třeba je v lese vysaďte z auta, řekněte "zlobíš, tak už tě nechceme" a na chvíi odjeďte :-P.

+5/−1
8.6.2016 11:25

T64o74m30á45š 52T54a71t37í67č32e72k 5340262230468

Jo tak uklízení nebo mytí nádobí má být trest? - Ne, samozřejmá povinnost!

+2/0
8.6.2016 8:53
Foto

M13i19c51h11a74l 75G78r82e77š24l65i42k 9151656622256

To závisí od veku... trojročné decko by bolo z takého trestu možno nadšené... rodičia už asi menej. ;-)

+1/0
8.6.2016 12:50

A97d24a39m 79Š80p39i97l60l37a59r 8649937182726

A dusledkem tohoto postoje je to, ze mi vcera znamy rika, ze jeho dceru (7.trida) tri spoluzaci mlatili do hlavy tak, ze skoncila v nemocnici. Rodice aktery omlouvaji, skola tutla. Je to hnuj

+6/0
8.6.2016 7:01

A82n73n52a 62K75u90l34i82c72h77o97v56á 2796154

Tak ja vidim rozdil mezi vychovnym placnutim (neboli) a fyzickym trestem (boli). Bez prvniho jsem se u synka bohuzel neobesla - i kdyz jsem trochu doufala, ze ano. Druhe neschvaluji a o lidech, kteri jsou schopni dite mlatit jako zito, si myslim svoje.

+3/0
7.6.2016 22:35
Foto

M91i97c12h78a73l 59G87r28e48š95l30i73k 9201896722246

Ja som u prvého decka v jednom prípade uplatnil aj druhú v troch rokoch. Odvtedy som nemusel použiť ani plácnutie (aspoň si nespomínam). U mladšieho som to poňal formou hry, pretože tomu priali okolnosti. Keď ma udrel, tak som ho tiež plácol, keď to zopakoval, pridal som trošku sily. Po pár kolách zistil, že by ho to mohlo začať bolieť. Tak sa na mňa zahnal, ale schválne minul... ja som to zopakoval a náramne ho to bavilo. Efekt fyzického trestu závisí od toho, ako sa pritom tvárim... silu plácnutia nemením.. keď sa pritom smejem, tak sa smeje aj on, keď sa tvárim vážne, tak plače. Aktuálne sme vo fáze, keď stačí pohľad, a aj plácnutia sú výnimočné, čo ma teší, pretože nerád pracujem manuálne. :-)

Ale sú deti, ktoré fungujú inak a potrebujú väčší dôraz. Človek si dieťa nevyberie, ale v podstate "zdedí". No a zase sú rodičia pohodových detí, ktorí sa pohoršujú nad tou druhou skupinou a radi by im určovali pravidlá výchovy podľa seba. No a u psychológov som si všimol, že názory na fyzické tresty sa často líšia podľa toho, či je ten psychológ žena, alebo muž. :-)

+2/0
8.6.2016 13:02

L21u84d73ě15k 41Š90i89š51á89k 3717898259504

Až paní psycholozku pošle její dítě do pr a do pí, tak bude taky trestat a pochybuji že to budou domácí práce, protože to jí řekne dítě, že se jí na to může vysr, že přece je demokracie...

+5/−1
7.6.2016 22:02

J61a80n 33F58r92o67l39í56k 6846290585834

To jsou jen slova, ale když Vám Váš miláček ničí majetek Vy si jistě řeknete, že je třeba v něčem děťátku ustoupit. Však si soused tu fasádu znovu vymaluje.;-)

0/0
8.6.2016 0:08

T64o34m55á42š 11M80a44r19e57k 7663236821747

Rozumně využívané fyzické tresty jsou neškodné. naše generace jimi prošla a bez jakékoliv újmě na zdraví či sebevědomí. Musí ovšem jít o trest a ne pomstu či odreagování se rodiče, který psychicky neunesl přestupek svého dítěte.

+6/−2
7.6.2016 21:55

P73e11t18r 60H87á12l68a 6724776865246

Viz níže. Neprošli jste bez újmy. Ta újma je právě v tom, že vám připadá neškodné bít děti.

V dětství se nám vytváří "somatické markery" a k těm se pak vracíme při vlastní výchově, v podstatě jen "tupě" kopírujeme výchovu, kterou jsme sami prošli. Jde o prastarý mechanismus učení savců, vzniklý dávno předtím, než první lidoop projevil první známky rozumu. Bohužel je v nás tedy dost pevně zakořeněn a jen málokdo je schopen si přiznat že byl vychován špatně a cíleně jít rozumem proti vlastním pocitům.

Vaše generace tedy fyzickými tresty neprošla bez újmy. Má vadné somatické markery odkazující na výchovu.

+2/−4
7.6.2016 22:07

P96e25t26r 31P43a66l35e65č25e30k 3750655434192

A o tom, že tyto somatické markery jsou vadné, jste rozhodl vy?

+7/0
7.6.2016 23:03

P88e89t55r 15H91á94l67a 6504826295666

Tomuhle trendu "kdo rozhodl že to tak je" nerozumím.

Realita prostě je jaká je, bez ohledu na nějaké rozhodnutí.

0/−3
8.6.2016 1:18

P31e95t95r 26N88o20v86o47t41n44y 1841630221

Vy tvrdíte, že je to jakasi újma, takže jste zrejme rozhodl.

0/0
9.6.2016 7:56
Foto

M75i89c40h57a66l 53G96r44e73š50l98i21k 9231666842916

To asi majú vadné aj iné cicavce. :-)

0/0
8.6.2016 0:29

P55e56t41r 96H63á22l70a 6384486355196

Nikoli, rozdíl je v tom, že člověk má (měl by mít) rozum.

Stvoření bez rozumu zvládne jen prekonvenční stadia morálky - odměna, trest. Na to rozum nepotřebuje.

S použitím rozumu se ale člověk může dostat dál než obyčejné zvíře.

Bohužel, k pochopení skutečnosti, že celkem optimální výchova nerozumného stvoření se liší od optimální výchovy tvora rozumného, je právě potřeba ten rozum.

0/0
8.6.2016 9:25
Foto

M88i28c11h73a13l 36G42r39e11š63l20i82k 9381326322566

Okrem rozumu človeka ovládajú aj iné veci (pudy, hormóny, inštinkty...) a to dieťa aj dospelého. Bez nich by nemal šancu prežiť. Je to výsledok evolúcie.

Čo sa týka agresivity, tak po nejakých nehodách, človek ktorý vyzerá, že to ustál bez následkov zmení svoje správanie, stane sa agresívnym a nevyspytateľným. To je tým, že socializácia sa navonok prejavuje kontrolovaním svojho správania, ale fyzicky sa to prejavuje vybudovanými prepojeniami v mozgu. Ak sa potrhajú, človek o rozum nepríde, dokonca sa ním riadi možno viac ako Vy, ale stratí zábrany, pretože sa riadi len rozumom. Čiže nemáte pravdu, že stačí len rozum.

Predstavte si, že pre dospelého človeka je prakticky dieťa príťaž. Rozum radí, že príťaže sa treba zbaviť. Ale existuje rodičovský pud (u žien a mužov sa už pri očakávaní dieťaťa prejavujú zmeny, napr. hormonálne), ktorý môže byť dokonca silnejší ako pud sebazáchovy.. Zjavne len rozum nestačí. Evolúcia teda "vyrobila" mužov a ženy, ktorí sa líšia fyzicky a nevynechala ani mozog. To znamená, že u výchovy majú plniť odlišné úlohy, aj keď sú do istej miery zastupiteľní, ale nikdy nie úplne. Takže ani evolúcia Vám nedáva zapravdu.

Takisto nemáte pravdu v tom, že silnejší (rodič) si na slabšom (dieťati) fyzickými trestami lieči nejaké komlexy. Fyzický trest býva následkom nejakého chovania dieťaťa - nerešpektovania autority, pretože ľudská spoločnosť je hierarchická a priestupok voči hierarchii ju znevýhodňuje. Hierarchia u sociálne žijúcich živočíchov zabezpečuje koordináciu aktivít a lepšiu šancu na presadenie sa druhu. To je tiež výsledok evolúcie. Keď má fyzický trest nejaký efekt u iných živočíchov a evolúcia zariadila, že v istých prípadoch sa rodičovský pud prejavuje aj takto, zjavne to malo zmysel. Na pochopenie týchto súvislostí treba tiež rozum. :)

0/0
8.6.2016 10:17

P54e96t15r 75H52á11l54a 6844876535666

Agresivita právě není chování rozumové, ale pocitové. Dálevětšina lidí se obecně neřídí rozumem, ale pocitem. Čili celé je to tak nějaknaopak než popisujete - takový agresivní člověk se právě řídí svými pudy apocity, které najednou neumí kontrolovat - protože se u něj v dětstvínevyvinula rozumová kontrola a teď se rozbil i ten substitut.

Pak tu máme strawman, nikdy jsem netvrdil že ženy a mužijsou stejní. A vaše vyjádření "když jsou pudy silnější než rozum tak rozumnestačí" je tautologie. Nijak nepopírám popisované změny, tentokrát je tenstrawman tak mimo že upřímně netuším proti čemu argumentujete.

To co popisujete ohledně hierarchie je ovšem hierarchie fyzická- vůdcem je ten nejsilnější. V případě, že se rodič mýlí a dítě má pravdu,nachází se v danou chvíli v rozumové hierarchii pod dítětem, stejně jako sestarý alfa samec nachází v hierarchii pod novým poté, co prohrál fyzickýsouboj. Vy pořád popisujete modely chování nerozumných zvířat. A tam s vámisouhlasím. Ale člověk by právě měl mít ten rozum a tím se lišit. Fyzický trestopravdu má smysl u nerozumných zvířat. Pokud ale své dítě vychováváte jakonerozumné zvíře, tak přesně to vám z něj pak vyroste.

0/0
8.6.2016 10:35

P58e63t29r 11H18á41l44a 6174256725766

Tuší někdo proč idnes maže nějaké mezery mezi slovy při kopírování textu?

0/0
8.6.2016 10:36
Foto

M95i83c79h37a83l 38G45r72e13š73l41i64k 9251416422586

Agresivita je vrodená vlastnosť a je súčasťou osobniosti rovnako ako rozum. Pre prežitie mala a má obrovský význam. Agresivitu nikdy nebude človek kontrolovať úplne... vždy je to o miere kontroly. Každý človek sa riadi svojimi pocitmi aj pudmi. Dokonca aj Vy v tejto diskusii. :-)

To ste netvrdil, ale príklad na mužoch a ženách som uviedol preto, aby som ukázal, že okrem toho, že evolúcia "vybavila" človeka výkonným mozgom, vybavila ho aj niečim iným. Uvediem príklad na novopečených otcoch. Vedci zistili, že sa u nich znižuje hladina testosterónu o tretinu. Testosterón je spojený s agresivitou, ochotou ísť do rizika, "akčnosťou"... Študovali v jednej spoločnosti tri vzorky mužov: slobodných, ženatýchm, ktorí žili s rodinami a ženatých, ktorí žili v rovnakej komunite, denne rodiny navšrevovali, ale žili oddelene. Najviac testosterónu mali podľa očakávania slobodní. Ale prekvapením bolo, že na druhom mieste boli muži žijúci s rodinami. A jediným dôvodom, ktorým sa to dá vysvetliť, je výchova (prístup k sexu mali obe skupiny ženatých rovnaký). Takže máme exaktne namerané hodnoty, ktoré ukazujú, že zase nemáte pravdu... Ďalšou zaujímavou vecou je, že človek je naprogramovaný mať deti v 16-25 rokoch. Muž a žena je teda na vrchole síl, keď sú deti v puberte, čo je okrem iného zárukou, že deti nebudú v tomto veku dominovať. Prečo? Žeby to malo niečo spoločné s učením, pretože v tomto veku je otec zhodou okolností mimoriadne dôležitý zvlášť pre chlapcov? :-)

Ohľadom Vašej teórie o omyloch: koľkokrát sa Vaše trojročné dieťa nemýlilo a Vy áno? :-)

Deti sú oveľa odolnejšie, ako si dospelí myslia. Aj to je dielom evolúcie. Aby výchova zkyhala, rodič sa musí dopúšťať chýb priam systematicky.

0/0
8.6.2016 11:32

P65e87t73r 26H84á58l69a 6834756805616

Pořád jeden velký strawman.

Netuším, jaký má vztah odstavec o agresi ke zbytku diskuse, ale souhlasím že každý je řízen jak rozumem, tak pudy, a záleží na míře toho a onoho.

Pořád říkáte že nemám pravdu ale já netuším v čem že se to mám mýlit... Nijak nezpochybňuju že výchova je důležitá nebo tak. Historicky ale nemáte pravdu s vrcholem sil když je dítě v pubertě, tvrdě pracující špatně živený rolník byl v 35 dávno za zenitem.

Já děti nemám, ale těch případů vidím řadu. Pravidelně v létě potkávám třeba matky, jejichž ještě nechodící dítě v kočárku má víc rozumu než ony, když se nechce přehřát a matka ho furt do něčeho balí.

Jinak ale rodič bude prakticky vždy schopný "přemyslet" své malé dítě, jenže děti obecně daleko víc používají rozum než dospělí. Dospělí už mají spoustu zautomatizovaných návyků, zatím co děti analyzují svět. Typicky ten rozpor nastává, když rodič něco rutinně udělá/nařídí aniž by o tom přemýšlel, zatím co dítě o tom přemýšlí. To je pak situace, kdy dítě může odhalit omyl dospělého.

A ano, já říkám, že se rodiče dopouští chyb systematicky.

0/0
8.6.2016 13:04
Foto

M11i51c93h24a16l 83G77r10e30š95l25i27k 9261496242506

Váš názor, že fyzické tresty nie sú "kóšer", pretože odporujú zdravému rozumu (aby som to zhrnul) nie je ničím podložený. Z toho dôvodu že žiaden človek sa neriadi len rozumom a nemáte argument proti tomu, že by sa malo jednať o prirodzený a správny spôsob používaný v niektorých momentoch výchovy.

Decko v kočiariku môže byť vo veku, kedy ešte nekoordinuje pohyby a odkopáva sa pri "tréningu" na časy, keď bude skúšať chodiť, čiže dôvod môže byť úplne iný. Vám sa môže zdať, že je teplo, ale decko je oveľa chúlostivejšie a s reguláciou telesnej teploty to ešte nie je žiadna hitparáda, môže sa rýchlo prehriať, ale aj podchladiť. Matka zistí stav jednoducho... dotykom. Vy ste to preverovali, či je decku teplo, alebo je to Váš dojem?

Dospelí majú svet zanalyzovaný a deti ho analyzujú. A pri tej analýze robia občas chyby. Ľudia prichádzajú k rutine obvykle na základe skúsenosti, ktoré dieťa samozrejme nemá. V názore o omyloch detí a dospelých ste úplne úplne mimo.

Máloktorí rodičia sa dopúšťajú chýb systematicky. Hlavne, čo sa týka tých zásadných chýb.

0/0
8.6.2016 14:04

P91e26t97r 14H69á74l81a 6774296515566

Jak mi někdo začne "argumentovat" že "nemám argument proč by se měl používat rozum", tak vím, že je na čase nad dotyčným zlomit hůl.

Pořád jste se nedokázal vymotat z toho důkazu kruhem. Neustále se skrytě odkazujete na své předpoklady, se kterými ale nesouhlasím.

Nepoužívání rozumu, které tak hájíte, vede k nerozumným výsledkům.

Ohledně omylů dětí... Nezažil jsem, že by mi dítě vytrvale tvrdilo něco co je zjevný nesmysl a trvalo si na tom. Dítě si totální nesmysl nechá rozmluvit. Dospělý ne.

0/0
8.6.2016 15:12
Foto

M90i46c24h95a61l 12G75r43e31š18l58i34k 9801466412226

Nie pán Kolega. Napísal som: "...žiaden človek sa neriadi len rozumom.." To "len" dáva môjmu vyjadreniu radikálne odlišný význam oproti tomu, ako ho interpretujete. Máte nejakú zvláštnu potrebu prekrucovať moje tvrdenia, aby ste im mohli oponovať, alebo to bola len nepozorosť?

To že osobnosť človeka nepozostáva len z inteligencie nie je môj predpoklad, ale fakt. To, že sa človek neriadi len rozumom tiež nie je môj predpoklad, ale fakt. To, že tento výsledok je prejavom evolúcie je tiež fakt. To, že proces evolúcie neprežilo takmer nič, čo by nemalo zmysel a nedávalo nejaké výhody je takisto fakt.

To, že s očakávaním dieťaťa sa IQ nemení ženy ani muža, ale osobnosť človeká áno je fakt. Žena zažíva doslova hormonálnu búrku a u muža dochádza takisto k zmenám. Vy tvrdíte, že pri výchove sa treba riadiť rozumom. Lenže veľmi dôležitú úlohu, možno ešte väčšiu, hrá napr. empatia.

No a teraz sa vrátim k pôvodnej téme. Vy tvrdíte, že fyzické tresty nás stavajú na úroveň zvierat. Ja sa spýtam: No a? Čo je na tom divné? Vy tvrdíte, že rozum nás odlišuje od zvierat a nemali by sme používať fyzické tresty. Ja sa teda pýtam... čo má nepoužívanie, alebo používanie fyzických trestov spoločné s rozumom? Keď nebudeme používať fyzické tresty, tak sa nebudeme líšiť od zvierat, ktoré ich nepoužívajú. Moje zmienky o evolúcii smerujú k otázke: Kde sa vzali fyzické tresty? Sú výsledkom evolučného procesu? Sú z nejakého dôvodu výhodné, alebo dokonca nevyhnutné? Vy zjavne tvrdíte, že nie a ste proti ich používaniu. Ja sa pýtam prečo? A chcem vidieť od Vás nejaký racionálny dôvod.

Čo sa týka tých nezmyslov, dieťa sa dokáže chovať rovnako, ako dospelý a na svojom trvať ešte tvrdohlavejšie. Naposledy som to zažil pred hodinou. To je totiž vlastnosť, s ktorou sa človek rodí, tú nenadobúda výchovou. Podľa niektorých biológov osobnosť človeka ovplyvňujú až z 90 % gény a 10 % je výchova (aby ste boli trochu v obraze).

0/0
8.6.2016 17:17

P62e50t69r 56H75á69l18a 6774666765766

Ani jedno. Reagoval jsem na tu druhou část věty. Celkem jste psal:

Váš názor, že fyzické tresty nie sú "kóšer", pretože odporujú zdravému rozumu (aby som to zhrnul) nie je ničím podložený. ... nemáte argument proti tomu, že by sa malo jednať o prirodzený a správny spôsob ...

Jinými slovy, zdravý rozum nepovažujete za argument.

Tak proč tak brojíte proti rozumu? Proč se podle vás vyvinul, když ne abysme ho používali?

Nemíním reagovat na strawmany, neboť jejich smyslem je právě způsobit zabřednutí v diskusi.

Divné na tom není nic. Ale jak sám píšete, evoluce funguje tak, že nám dala rozum proto, že je výhodné ho používat.

Takže shrnutí co tvrdím: Nejde o fyzické tresty jako takové, ale o konflikt výchova z pozice nadřízený - podřízený, vs. vzájemné partnerství a vzájemná dohoda s dítětem. Tvrdím, že autoritativní výchova upozaďuje používání rozumu, neboť dítě jen vidí nějaké hranice a nechápe jejich smysl, nenaučí se, že rozhodnutí by mělo být smysluplně podepřeno, a že sebelepší rodič nemá pravdu ve 100% případů, a když pak dítě vidí, že se rodič mýlí, a je nuceno třeba předstírat lítost nad něčím, co je chyba rodiče a ne jeho, tak to vede k velké vnitřní frustraci toho dítěte. Stejně tak požadavky rodičů, které prostě nedávají smysl, či jde o kázání vody a pití vína. To vede k frustraci, a v momentě, kdy takové dítě dospěje, tak má tendence rozhodovat intuitivně a následně trvat na svém rozhodnutí z pozice autority a nepřijímat argumenty, stejně, jako to dělali rodiče. A kompenzovat si své frustrace. Dítě se nenaučí vidět ve věcech smysl a vidí ve všem prostě arbitrární rozhodnutí autority "prostě to tak bude a hotovo", protože tak to dělali rodiče a tak se to naučilo. Není schopno říct "tohle je špatně". Právě autoritativní výchova nejspíše umožnila hrůzy druhé světové války, protože se v Německu nikdo neozval proti domnělé autoritě, lidi prostě poslechli a vraždili židy.

0/0
8.6.2016 19:32

P91e35t68r 26H94á64l37a 6854626165106

Čili já tvrdím, že bychom se neměli nad dítě povyšovat. Že dítě by mělo dobrovolně poslechnout naše doporučení, protože ví, že to míváme promyšlené, že to, co říkáme dává smysl, protože nás bere za přirozenou autoritu, za někoho, od koho se může naučit spoustu věcí. V momentě, kdy se musíme odvolat na umělou autoritu rodiče, tak to znamená, že tu přirozenou autoritu nemáme.

Dítě k rodiči přirozeně vzhlíží. Učí se primárně nápodobou. Samozřejmě, že si pak staví hlavu, když vidí, jak si stavíte hlavu vy. Všechny zlozvyky se dítě naučí od rodičů. Představa že je dítě od přírody špatné a rodiče ho musí násilím korigovat je absurdní. Proč by se měli děti rodit nějak pokažené? To evolučně nedává smysl... Když už, tak by evoluce dětem zakódovala spíš dobré než špatné chování.

Je třeba si uvědomit, že dítě je prostě naším zrcadlem. Pokud si dítě staví hlavu a nenechá si nic vysvětlit, tak proto, že jsme si předtím někdy postavili hlavu a nenechali si nic vysvětlit my.

0/0
8.6.2016 19:39
Foto

M63i25c49h15a92l 41G42r90e26š66l37i62k 9291376582936

Zdravý rozum je len jeden faktor. Ale, ak sa oprieme len o neho, tak zdravý rozum hovorí, že fyzické tresty by mali fungovať. Keď niečo urobím a následkom je bolesť, nebudem to v budúcnosti opakovať. Úplne v súlade so zdravým rozumom. Podľa Vás nie? :-)

Ja proti rozumu nebrojím. Ja brojím proti Vašej predstave, že za všetkým dobrým je rozum, čo je Váš sebaklam. Ako argument by som predložil, že slušných a sebavedomých ľudí vedia vychovávať rodičia bez ohľadu na intelekt, takisto ako produkt značky "grázel" nezávisí od intelektu. A horší je spravidla ten "grázel" ktorého "vytvorili" inteligenti.

Evolúcia nám dala viac ako rozum. Ak neide o fyzické tresty, prečo ste tú diskusiu začínali? Mylel som, že kvôli ich odsúdeniu. :-)

Napadlo vás, že rodič musí fungovať aj ako partner, aj ako nadriadený, aj ako "diktátor", aj ako diplomat zároveň? Autoritatívna výchova nič neupozaďuje. Rodič je a musí byť autorita, pretože dieťa sa v ňom vidí, snaží a ho napodobňovať a ak to funguje, samo sa stane autoritou.

No a zase ten Váš kolotoč s chybami... absolútne nepodstatný: Ja mám deti a mnoho som o tom študoval takže si dovolím citovať:

0/0
8.6.2016 20:01
Foto

M79i30c37h45a38l 83G34r83e17š62l91i63k 9681536592776

"Pozitivní rodičovství je zajisté téma velmi důležité. Kdyby měl převážit názor, že dětem je třeba všechno vysvětlovat, jen aby se nemusely trestat, myslím, že bychom to z odborného pohledu nemohli doporučit ani podpořit. Potřeba pevných hranic už zní lépe. Předčasná demokracie bez respektu k autoritě podle našich zkušeností dětem škodí. Děti potřebují spíše ́osvícený absolutismus ́ rodičů, kteří se - pokud jsou dva - mohou výhodně lišit a doplňovat, jak jsme i popsali v našich knihách. Udržování tohoto rozdílu mezi rodiči považujeme při výchově za velmi důležité," domnívají se Vladislav Chvála a Ludmila Trapková, psychoterapeuti a propagátoři teorie rodiny jako sociální dělohy. (Jejich knihy "Rodinná terapie psychosomatických poruch" a "Rodinná terapie a teorie jin-jangu" nedávno vydalo nakladatelství Portál.)

alebo:

A konečně připomeňme myšlenky nejznámějšího českého dětského psychologa prof. Zdeňka Matějčka, který se nad problematikou trestání dětí zamyslel v knize "Po dobrém nebo po zlém?" (nakladatelství Portál 1994): "Nejdůležitějším činitelem v procesu formování osobnosti dítěte zůstává osobnost jeho rodičů. Nezáleží přitom na pedagogických poučkách. Rodiče nejsou kybernetičtí roboti, kteří mechanicky reagují na chování dítěte a vždy správně vyhodnotí adekvátnost odměn a trestů, pohlavků a bonbónů. Život je natolik složitý, že i v odměřování výchovných prostředků je vždy třeba postupovat originálně, tvořivě a hlavně citlivě. A toho jsme schopni jen tehdy, pokud k dítěti máme hluboký vztah. Dobře potrestat může jenom ten, kdo má trestaného opravdu rád."

+1/0
8.6.2016 20:05
Foto

M15i62c86h54a16l 69G76r76e44š74l60i20k 9631726492886

alebo:

"Děti se rodí bez vědomí hranic. Pro zdánlivou příjemnost takového stavu se snaží ovládat všechny kolem sebe a vědomí hranic si osvojují výhradně prostřednictvím výchovy. Naklonění dětských uší vůči našim doporučením i příkazům získáme jako rodiče tehdy, když počet věcí, které chceme v životě dětí ovlivnit a řídit, omezíme na minimum. Pravidla tohoto minima musíme však od útlého věku dětí prosazovat pevně a důsledně. Ve značném počtu současných západních rodin spotřebovávají pravidelné tahanice o to, v kolik půjde dítě spát, jak bude pomáhat v domácnosti a kdy si udělá úkoly, tolik emocionálních i fyzických sil, že se z vzájemného soužití až příliš často stává spíše něco, co je třeba přetrpět než to, co nám působí radost", domnívá se v knize "Jak se přestat hádat s dětmi" (nakladatelství Návrat domů 2005) americký psycholog Michael P. Nichols. Připomíná rodičům, že láska bez důslednosti a vize, k jakým hodnotám své potomky vychováváme, neposkytuje dětem ani vedení, ani oporu, a ve svém výsledku vede převážně k destrukci.

+1/0
8.6.2016 20:07

P45e70t56r 65H34á69l70a 6794896655976

Pořád operujete v zajetí dokonalého nikdy se nemýlícího rodiče a zlého dítěte které bezdůvodně dělá problémy.

To je právě to, co se snažím celou dobu říct . dítě nedělá bezdůvodně problémy. To, co považujete za zlobivost, kterou je třeba vyřešit fyzickým trestem, protože "domluvit nejde", je ve skutečnosti důsledkem vašich minulých výchovných selhání.

Spousta rodičů si vykládá "domluvení se" jako "oznámím jak to bude, ale laskavě". To není domluva.

Zdravý rozum a fyzické tresty - ano, fungují tak, že když je na místě rodič kterého se dítě bojí, tak věc neudělá. Ale nechápe proč by ji nemělo dělat a když na místě nebude rodič, udělá ji. Dítě se má rozhlížet na přechodu proto aby ho nepřejelo auto a ne proto že se bojí rodiče. Rodič tam jednou nebude a co potom?

Google Kohlbergova stadia morálního vývoje. Vy pořád operujete jen v rámci prekonvenční morálky.

Představa, že je třeba na dítě systematicky a postupně je mylná. Lidský mozek je uzpůsobený učení "hup do vody a plav", ne "systematické analýze". Ostatně se ukazuje že od určitého výpočetního výkonu totéž platí i pro počítače.

Můžu vám taky něco citovat, pokud máte zájem, google Naomi Aldort, nebo na youtube Nevýchova. Vytasit se s hromadou "expertů" v této části debaty považuji za "máte pravdu ale já to prostě neuznám".

Rodiče prostě nejsou neomylní a nemožnost nápravy omylů při autoritativní výchově jednak vede k frustraci dítěte a jednak právě snižuje tu autoritu rodiče. I když rodič chybu neuzná, dítě pořád bude vědět že ji udělal. Výsledkem snížené autority jsou pak zbytečné konflikty, kdy se rodič odvolává na svou autoritu "z pozice věku" protože už žádnou nemá.

Rozum je vždy lepší než intuice, pokud ho lze použít. Takže ne, v momentě, kdy vedeme věcnou debatu, tak žádný jiný faktor než rozum není relevantní.

0/0
11.6.2016 12:04
Foto

M40i49c78h31a71l 16G59r56e65š50l14i86k 9191536602116

Máte nejakú poruchu sústredenia? Ja tvrdím, že ojedinelé omyly nie sú podstatné. Ďalej tvrdím, že dieťa skúma svet a spoznáva ho... s tým, že to má aj negatívne sprievodné javy. Čiže nerobí problémy bezdôvodne a to "zlé" dieťa sa dá usmerniť, aby bolo dobré.

Zlobivost nemôže byť dôsledkom výchovných zlyhaní na začiatku výchovného procesu. Ak máte aspoň štipku logiky, malo by to byť jasné. Inak povedané, ako môžete písať o nejakom predchádzajúcom výchovnom zlyhaní u dvojročného dieťaťa, teda u takého, kde výchovný proces len začína?

Čo je domluva? Oznámim, jak to bude a prečo to tak bude, ak to dieťa je schopné pochopiť. Slovné spojenie "určovanie mantinelov" absolútne nechápete. Tie mantinely sú totiž krajné hranice, vnútri nich je dieťa buď usmerňované, alebo sa môže rozhodovať úplne slobodne. A v 99 % prípadov na určenie tých mantinelov nie sú potrebné fyzické tresty.

Takisto Váš príklad s autom je vyložene hlúpy. Napr. moja dcéra pochopila bez fyzických trestov už v dvoch rokoch, že má pred cestou stáť. Ale nebola schopná pochopiť prečo. Nie je možné takému dieťaťu vysvetliť, že ho auto zabije, pretože nevie, čo je smrť, ani to, že auto podlieha fyzikálnym zákonom a má nejakú brzdnú dráhu, pretože nevie, čo je fyzika...

S tou omylnosťou začínate byť fakt nudný.

V debate je rozum relevantný, tak ho skúste začať používať. Vo výchove je doplnkom iných faktorov. Keď Vám dieťa plače, rozum Vám nenapovie prečo. Keď sa dieťa smeje takisto Vám nenapovie, prečo. Rozum len skonštatuje, že sa dieťa smeje, alebo plače. Empatia umožňuje zistiť prečo. A tou sú v priemere oveľa lepšie vybavené ženy, ako muži.

Mimochodom iné slovné spojenie pre výchovu, s ktorým som sa stretol u psychológov, je "riadená frustrácia".

Sám ste písali niečo o bakalárke a že Vás otravuje otec. Keď máte problémy s rodičmi, prečo sa neosamostatníte? Vo Vašom veku som rodičov už len navštevoval a pritom som voči nim nemal výhrady.

0/0
11.6.2016 14:33

P62a32v24e30l 44S22o13u27č97e95k 7934532457905

Nejlepsim trestem pro dite je prace. No, kdyz myslite...

+3/0
7.6.2016 21:53
Foto

M16i63c50h71a46l 36G65r52e87š13l13i25k 9821486402826

Však je... mohlo by chytiť nejaký návyk, ako u fyzických trestov. ;-D

0/0
8.6.2016 12:48

J47a21n72a 68D18v56o75ř44á62k27o46v60á 8331755220161

Jasně, takže fyzickému trestu se dítě bude chtít vyhnout, ale luxování ne. Hmmm...

0/0
7.6.2016 21:51

H21a74n43a 49P45r46o17c33h45á19z44k21o26v29á 9398643862253

Paní psycholožka by mohla vědět že malé děti naopak pomáhají doma rady a doporučuje se toho v tomto věku využít a děti naučit mít nějaké povinnosti než v pubertě přijde k práci odpor. U nás je treba luxovani za odměnu;) A u větších už fungují jiné tresty stejně dobře a neklade se rovnitko práce/povinnost = nutné zlo a trest.

0/0
7.6.2016 21:42

A58l81e79š 75M81e59t87l15i19c28k89ý 4142294224909

Jojo, jednou sem dal dceri na zadek, (dvakrát placnul) když ji byly asi čtyři roky. Vytáhla se mi z ruky a v Bella na přechod, kam se blížila auto, chytl sem ji a dal jí pár na zadek. Od té doby se vždy zastaví a rozhledně. Jinak spíše trestá mě tak že starší, a umýt, nebo uklidit nádobí a pod, případně si sednou jedna na chodbu, druhá do kuchyně a jsou tam nějakou chvíli, aby se uklidnil pak přijdou že ví, proč tam sou a pak jsou v klidu, nejaky čas. :) nebo je zabalíme jinak a nemaj na zdobení čas. :)

0/0
7.6.2016 21:37

A96l13e17š 15M89e46t10l14i49c32k98ý 4212634284439

Psát na tabletu je o ničem. Mělo tam byt vbehla na přechod, trestame, zabavime a zloben škoda že nejde oprava u příspěvku. :) i

0/0
7.6.2016 21:39

P87a81v73l18a 26H39r35a44d92i82l61o40v37a 3877431401884

Vsichni argumentujou silnici a autama . Fakt nikoho nikdy deti k rane jen spraschproste umyslne nevyprovokovaly? Me teda jo. Uz se kaju.

+2/0
7.6.2016 21:47

A32l30e28š 26M31e58t95l77i57c76k40ý 4532824474339

Ale jo, ovšem, to se stává často, ale spíše placnu přes ruku. Když je fakt, že nedávno dostaly na zadek, obě, když se zacli hádat mezi sebou a strkat do sebe a porazili přitom nejmladší ségru. No, další případ. :D ovšem momentálně nejhorší trest pro osmiletou je psaní a počítání. Jestli ale bude zlobit dal,opise postupně celou pražskou knihovnu. :D

+1/0
7.6.2016 22:08

P86e74t40r 18H40á21l94a 6604716675246

To jste teda pěkný debil, takhle dětem znechucovat vzdělání.

+1/−1
7.6.2016 22:10

P31a38v16l72a 26H15r90a19d88i43l98o26v66a 3327771391684

Sorry, tady vsechny poucujete, jak se maji chovat, a pak nadavate do debilu. Dalsi teoretik?

+3/0
7.6.2016 22:19

P61e94t90r 19H44á37l52a 6614576345106

Připouštím, že jsem teoretik co se týče vlastního potomstva, avšak vzhledem k mému věku mám ještě dost v paměti různé frustrace z výchovy milujících rodičů co mají vždycky ve všem pravdu.

A pak mám poměrně dobrou představu o fungování lidského mozku v oblastech učení a fungování rozhodovacích neurálních sítí.

Možná jsem se neovládl, ale z toho, že se někdo ještě směje tomu, jak dává dítěti vzdělání za trest, se mi otevírá kudla v kapse. A ještě k tomu tupé opisování, ze kterého si nic neodnese... často ho jeho děti úmyslně provokují, ale to pána nikterak nevyvede z jistoty že vše co dělá je dokonale správně, však on jim ukáže, opíšou knihovnu.

Pán dělá z dcery zamindrákovanou nánu, která bude celou školu válčit s matematikou, protože rozum se používá za trest, bude mít odpor k vědění, nulovou potřebu sebevzdělávání, a mizerné uplatnění v životě. A z toho je mi strašně smutno a té holky je mi strašně líto.

0/0
7.6.2016 22:31

P77a36v68l56a 57H17r37a66d70i84l60o34v61a 3737581881864

Nesudte. O panovi vime 2 vety, co napsal na net. Uz jen to, ze cetl clanek a diskutuje, znamena, ze se zamysli nad vychovou a zajima se. Na druhou stranu jste se Vy nechal vyprovokovat anonymem na netu ! Az nebude to Vase rodicovstvi teoreticke, tak bacha na vec. Protivnik bude stat proti Vam, tvari v tvar :) Pozor na nervy.

+5/0
7.6.2016 22:39

P57e72t85r 61H80á36l97a 6754756145866

Soudím podle těch 2 vět co napsal. Kdybych neměl vynášet soudy na základě informací z této diskuse, byla by to diskuse o ničem.

Taky to může znamenat kognitivní disonanci a potřebu ostentativního jednání a upevnění si svého omylu, protože někde uvnitř přeci jen trochu cítí že je na omylu.

To je právě ten základní kámen úrazu. Dítě není protivník. Na rozdíl tady od pána.

A nakonec, problém je, že sprosté výrazy tak nějak nemají slušný ekvivalent, jenž by nezjemňoval smysl sdělení. A podle toho, co o sobě napsal, je to učiněná rodičovská katastrofa, a absolutně si to není ochotný připustit. Jedním slovem...

0/0
8.6.2016 1:26

M10a62r20t68i80n90a 41T62r74o51j67a59n94o20v67á 5823118705

No, narozdíl od pana Hály nejsem teoretik, navíc mám v podstatě "odvychováno", a musím říct, že má naprostou pravdu a to celkem ve všem, co tu napsal. A trestat děti psaním a počítáním je ještě výrazně větší debilita než trestat mytím nádobí a luxováním.

+1/0
8.6.2016 8:26

P39a45v85l47a 64H13r83a48d48i95l10o69v80a 3817121491654

Tak trestat deti psanim a pocitanim by me taky nenapadlo a prijde mi to zvrhle, jen me holt vytocil ten debil. Normalne tu diskutujeme, zajimave tema, netreba se vzajemne urazet.

+1/0
8.6.2016 10:51

P18a74v91l52a 70H41r95a24d45i89l23o90v50a 3237531961144

Tak jo. Ja mam totiz doma provokaterku a bohuzel cela ja. Taky jsem nase dokazala vytacet naprosto zamerne do ruda, davno pred pubertou :(. Priznavam, ze obcas je to tezky. Preju pevny nervy!

+1/0
7.6.2016 22:12

P46e67t11r 62H97á16l83a 6414526445626

Můžu se zeptat kolik jí je?

Zkusila jste jí tohle říct? Že si uvědomujete že dělá jen to co jste dělala vy, a že jí to proto nemáte za zlé, ale že ona může být lepší než jste byla vy? Docela pochybuju že by malé dítě nezdvihlo takhle hozenou rukavici a nechtělo být lepší než rodič. Pro malé dítě to musí být úžasný pocit když mu rodič smekne poklonu že je v něčem lepší než byl on sám (já jsem nezažil :( )

0/0
7.6.2016 22:19

P14a70v85l56a 54H54r59a18d19i28l67o13v88a 3337291231694

Cerstve 7 let. Vztekla, netrpeliva a perfekcionistka. Ale jinak zlaticko ;)

+1/0
7.6.2016 22:26

T57o96m82á56š 71Z76e44m43á48n13e19k 5670178206286

Máme něco podobného, 5 let a je to boj. Nechávám jí tolik prostoru, jak to jenom jde, ať to zkouší. Podle mě je to strašně důležité, možná víc, než železná kázeň.

+1/0
7.6.2016 22:44