Valentino vyznává černou
Velkým překvapením letošního roku je fakt, že se značka Valentino zahalila do černé. Kreativní ředitel Pier Paolo Piccioli je známý svou zálibou ve výrazných barvách, stojí ostatně za fenoménem ostré „barbie“ růžové. Letos se však rozhodl pro klasiku, aby ukázal, že jeho tvorba je krásná a hluboká i bez „laciných“ barviček.
Viděli jsme tak řadu rafinovaných průsvitných kreací, navrstvenou krajku, latex, volány a strukturované látky. Všechno se zkrátka točilo kolem nápadných materiálů.
Černá převažuje také v kolekci Dior. Následuje ji bílá, béžová a šedá, tedy tradiční „zimní“ barvy. Nuda a šeď to ale letos rozhodně nebude. Pozornost by na sebe totiž měly poutat hlavně střihy.
Nováčci na scéně
Na týdnech módy se letos představilo hned několik nových tváří na těch nejvyšších postech. Veteránku značky Alexander McQueen Sarah Burtonovou nahradil na pozici kreativní ředitelky Seán McGirr. Na jeho první přehlídku se pochopitelně soustředila značná pozornost.
Nejen designová kabelka či boty. Novým módním trendem je lahev na vodu |
Jeho výtvory byly inspirované některými starými kolekcemi zakladatele značky Alexandra McQueena. Objevily se tak tradičně „mcqueenovské“ prvky jako ramenní vycpávky či síťovina, avšak ve zcela novém, svěžím pojetí.
Dalším přírůstkem mezi nejvlivnějšími světovými návrháři je Adrian Appiolaza, najatý do služeb módního domu Moschino. Celých deset let kolekce Moschino, za nimiž stál Jeremy Scott, spadaly do škatulky „bizár“. Zdá se, že pod vedením Appiolazy, rodáka z Buenos Aires, se produkce značky zklidní. Alespoň letos se žádné šaty z balónků či oživlý nábytek nekonaly. Modely byly veselé a nápadité, ale rozhodně nebalancovaly na hranici nositelnosti, jako tomu bylo dřív.
Mezi ostře sledovanými nováčky byla také Chemena Kamali, která se stala novou kreativní ředitelkou Chloé. Pro značku pracovala už dvakrát na nižších pozicích. Její kolekce byla svěží, hravá, ve stylu boho a inspirovaná 70. léty. To lze ve světě, kterému stále vládne móda 90. let, označit za pozitivní změnu.
Netradiční inspirace
Za originálními modely se často skrývá neotřelý zdroj inspirace. Jonathan Anderson, který stojí ze kreacemi značky Loewe, se při přípravě nové kolekce nejspíš ztratil na zámku či v muzeu nábytku. Právě ten byl jejím hlavním motivem. Sukně a šaty byly ušity z materiálů, které by v prodejnách látek označili nálepkou „dekorační“ nebo dokonce „potahový“. Výsledek stál rozhodně za to.
Devadesátky jsou zase in. Inspirujte se ikonickými modely tehdejších celebrit |
Kreativní ředitel Balmainu Olivier Rousteing zase zabrousil do archivů a inspiroval se koníčkem zakladatele značky: zahradničením. Objevila se tak spousta květů, ale také vinná réva, která je neodmyslitelně spjatá s francouzským regionem Bordeaux, kde se Pierre Balmain narodil.
Khaki a olivově zelená barva
Barvou roku je sice něžná meruňková, návrháři se však letos pohybovali spíš na opačné straně spektra. Za svého favorita si vybrali drsnou a tajemnou khaki. Výraznou roli hraje v kolekcích Gucci, Saint Laurent, Victoria Beckham či Fendi.
Šaty z podprsenek i oživlý spacák. Balenciaga v nové kolekci opět šokuje |
Podle serveru Tagwalk narostl počet khaki kousků oproti minulému roku o 56 %. Obdobně je na tom také olivová barva. Ustupujícím trendem jsou naopak metalické odstíny, které se těšily mimořádné popularitě celý loňský rok.
Zrcadlení u Prady
Rozdíly mezi typicky ženským a mužským oblečením se pomalu, ale jistě stírají. Tento trend posledních let neunikl módnímu domu Prada, který na něm postavil velkou část svých nových kolekcí.
Nahota, nože i pytel na odpadky. Nejbláznivější modely z letošních týdnů módy |
Řadu obdobných modelů bychom našli v dámské i pánské kolekci. Někdy autoři jen přehodili barvy, jindy jsou modely téměř totožné. Většinou šlo o šedé tvídové kousky, ale i svetry a halenky v pastelových barvách. Páry, které rády dolaďují svůj šatník, tak mají nyní skvělou příležitost pořídit nové kousky do sbírky.
Zvířecí a kamenné vzory
Nejspíš díky trendu mafiánské manželky dramaticky stoupla obliba zvířecích vzorů. Objevily se na přehlídkách značek Diesel, Blumarine či Dior. Zatímco u Dieselu se nesly v klasicky „kýčovitém“ a nadto lehce ošuntělém duchu, zbylé dvě značky z nich dokázaly vytvořit mimořádně elegantní, šik záležitost.
Leopardí skvrny a zebří pruhy překvapivě chyběly v nové kolekci Roberto Cavalli. Značka na nich bez nadsázky stojí a není proto divu, že se letos svezla na vlně zmíněného „mafiánského“ trendu.
Uplakané líčení, náhražky i make-up naruby. 7 trendů, které frčí na TikToku |
Kreativní ředitel Fausto Puglisi přiznal, že ho zvířecí vzory omrzely. Rozhodl se je nahradit vzory kamennými, které však nebyly o nic méně působivé. Modely zdobilo převážně žilkování typické pro mramor. Autor se prý inspiroval ve své sbírce historických mramorových soch.
Kabelka budoucnosti
Jedním z posledních velkých momentů jarních týdnů módy bylo představení futuristické kabelky v Paříži. Svůj klasický model Swipe nechala značka Coperni přetvořit do verze z aerogelu, materiálu, který NASA používá k zachytávání hvězdného prachu. Je tisíckrát řidší než sklo a 99 % jeho objemu tvoří vzduch.
Výsledek váží třicet gramů, přitom unese až 4000násobek své hmotnosti. Právě takto by měla vypadat budoucnost módních doplňků podle kreativního ředitele a spoluzakladatele značky Sébastiana Meyera, který je svou láskou ke sci-fi pověstný.