Pondělí 25. ledna 2021, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. ledna 2021 Miloš

Bez make-upu, bez retuše. Jak módní kampaně ukazují opravdové ženy

  0:30
Myšlenku, že neexistuje jen jedna ideální vizáž a že krása je spíš věcí autenticity než přehnané dokonalosti, přijímá čím dál víc lidí. Sází na ni také firmy, které se snaží přiblížit zákaznicím. Kampaň na spodní prádlo, která neviděla Photoshop nebo zachycuje ženy bez make-upu, tak už nikoho neudiví. Nebo přece?

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirkeová v kampani novozélandské značky Lonely | foto: Profimedia.cz

Osamělé dívky a politická nahota

Virální úspěch měla letos v srpnu kampaň novozélandské značky Lonely, která si za své tváře vybrala dvojici amerických hereček – Lenu Dunhamovou a Jemimu Kirke. Nejlepší kamarádky a hvězdy seriálu Girls, který pro HBO vytvořila právě první jmenovaná, jsou na nahotu před objektivy zvyklé, dokonce je pro ně jakýmsi politickým prohlášením.

Fotogalerie

„Je to podle mě realistické ztvárnění života. Jestli se vám nelíbím, je to váš problém a budete si to asi muset vyřešit se svým terapeutem,“ řekla podle serveru Buzzfeed Lena v rámci diskusního panelu o svém seriálu. Ukázat se světu v prádle, bez retuše a s minimem make-upu bylo pro obě herečky vlastně jen pokračování jejich snahy ukazovat ženy tak, jak skutečně vypadají.

Značka Lonely, která se zaměřuje hlavně na stylové spodní prádlo a plavky, to vidí podobně, pracuje záměrně s neretušovanými fotkami, do kampaní v rámci projektu „Lonely Girls“ obsazuje ženy, které nejsou profesionálními modelkami a zachycuje je v běžných, uvěřitelných situacích. „Oslavujeme ženskou sílu a individualitu,“ píše se na webu firmy. Cílem projektu je podle tvůrců posílit pozitivní vnímání vlastního těla i svobodu vyjádření.

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirke v kampani novozélandské značky Lonely

Lena Dunhamová a Jemima Kirke v kampani Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Méně Photoshopu, větší prodeje

Se stejným principem pracuje také Aerie – značka spodního prádla, která je součástí módního gigantu American Eagle. Před dvěma lety přišla s letní kampaní, ve které modelky (včetně Iskry Lawrence, která předvádí velikosti považované za „plus size“) ukázala sice v lichotivých polohách i osvětlení, zato zcela bez retuší. Inzeráty doplnila sloganem: „Vaše skutečné já je sexy.“

U podobně komerčně úspěšné značky se dá sice spekulovat o tom, jestli je podobná kampaň spíš politickým prohlášením, nebo geniálním marketingovým tahem, ale je pravda, že Aerie si neotřelou image drží dlouhodobě. „Nejedná se jen o sezonní kampaň. Tohle jsme teď my, takhle mluvíme se svými zákaznicemi,“ popsala tehdy serveru Co.Create marketingová ředitelka firmy.

Platí to dodnes. Aerie má v katalogu jen snímky, které neprošly úpravami ve Photoshopu, a vedle profi modelek fotí i na „obyčejných“ ženách. Loni značka představila průvodce podprsenkami, ve kterém jednotlivé kousky nafotila na modelkách s nejrůznějšími velikostmi i typy postavy, na Instagramu zase zákaznice povzbuzuje, aby sdílely své vlastní neretušované fotky.

Modelka Iskra Lawrence v neretušované kampani značky Aerie (2014)

Modelka Iskra Lawrence v kampani značky Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší.

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší

Krása jizev i neoholeného podpaží

Podobně jako Aerie na to loni šla švédská oděvní značka & Other Stories, která je součástí koncernu H&M a zaměřuje se hlavně na mladší ženy s méně konzervativním vkusem. Do kampaně ke kolekci spodního prádla nazvané „Od žen pro ženy“ obsadila místo modelek trojici různorodých žen – copywriterku, violoncellistku a módní blogerku.

Make-up i postprodukci fotek omezili autoři na naprosté minimum, na snímcích známé módní fotografky Hedvig Jenningové jsou zato viditelné jizvy, strie, pihy, tetování nebo třeba neoholené podpaží. „Chtěli jsme reflektovat různorodost žen a ukázat, že ženské tělo může být krásné mnoha rozličnými způsoby,“ řekla magazínu Huffington Post mluvčí značky Rachel Bankstonová.

Copywriterka Ida Jagerfeltová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Copywriterka Ida Jagerfeltová

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová v kampani švédské značky & Other Stories...

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová

Módní blogerka Helin Honungová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Módní blogerka Helin Honungová

  • Nejčtenější

Umělec ukázal, jak by asi vypadaly slavné tváře z obrazů doopravdy

Umělec Nathan Shipley byl zvědavý, jak doopravdy vypadaly některé historické postavy, které jsme doposud znali pouze z...

Menstruace či anál. Jedenáct otázek o sexu, které se stydíte položit

Jak je to s často skloňovanou velikostí, je sex během menstruace normální a co páry, které navštěvují swingers párty?...

Slabý kus půjde, normální covid zvládne, našla řešení vyměněná manželka

Ať už má Monika z Výměny manželek zdravé sebevědomí, nebo spíš patent na rozum, rozhodně nechce být ovcí ve stádu....

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tipují mi čtyřicet, říká sexy dvaašedesátiletá babička

Modelka důchodkyně Leslie Carletonová pendluje mezi svými domovy v Los Angeles a na Bali. Je fit a málokdo jí hádá...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Hřejivé duo sukně a svetr. Módní hit sluší ženám každého věku i postavy

Z aktuálního trendu, na který se zaměříme, budete bez nadsázky nadšená. Jde o záležitost maximálně komfortní, slušivou...

Baví mě košilové šaty s límečkem a haleny vpředu kratší, říká návrhářka

„Každý návrhář si myslí, že je jiný, jedinečný,“ říká dvaačtyřicetiletá módní návrhářka Josefina Bakošová. „Já se...

Kozačky na ústupu? S oblíbenou zimní obuví se nemusíte loučit nadobro

Klasické kozačky postupně úspěšně vytlačuje šněrovací obuv těsně nad kotníky. Přesto není nutné se tradičních dámských...

Pleš jako problém. Poptávka po transplantaci vlasů stoupá, možností je víc

Už dávno není klasická paruka jedinou možností, jak zakrýt pleš. Metodou nejméně invazivní je speciální kůže vyrobená...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...