Bez make-upu, bez retuše. Jak módní kampaně ukazují opravdové ženy

  0:30aktualizováno  0:30
Myšlenku, že neexistuje jen jedna ideální vizáž a že krása je spíš věcí autenticity než přehnané dokonalosti, přijímá čím dál víc lidí. Sází na ni také firmy, které se snaží přiblížit zákaznicím. Kampaň na spodní prádlo, která neviděla Photoshop nebo zachycuje ženy bez make-upu, tak už nikoho neudiví. Nebo přece?

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirkeová v kampani novozélandské značky Lonely | foto: Profimedia.cz

Osamělé dívky a politická nahota

Virální úspěch měla letos v srpnu kampaň novozélandské značky Lonely, která si za své tváře vybrala dvojici amerických hereček – Lenu Dunhamovou a Jemimu Kirke. Nejlepší kamarádky a hvězdy seriálu Girls, který pro HBO vytvořila právě první jmenovaná, jsou na nahotu před objektivy zvyklé, dokonce je pro ně jakýmsi politickým prohlášením.

Fotogalerie

„Je to podle mě realistické ztvárnění života. Jestli se vám nelíbím, je to váš problém a budete si to asi muset vyřešit se svým terapeutem,“ řekla podle serveru Buzzfeed Lena v rámci diskusního panelu o svém seriálu. Ukázat se světu v prádle, bez retuše a s minimem make-upu bylo pro obě herečky vlastně jen pokračování jejich snahy ukazovat ženy tak, jak skutečně vypadají.

Značka Lonely, která se zaměřuje hlavně na stylové spodní prádlo a plavky, to vidí podobně, pracuje záměrně s neretušovanými fotkami, do kampaní v rámci projektu „Lonely Girls“ obsazuje ženy, které nejsou profesionálními modelkami a zachycuje je v běžných, uvěřitelných situacích. „Oslavujeme ženskou sílu a individualitu,“ píše se na webu firmy. Cílem projektu je podle tvůrců posílit pozitivní vnímání vlastního těla i svobodu vyjádření.

Lena Dunhamová (vlevo) a Jemima Kirke v kampani novozélandské značky Lonely

Lena Dunhamová a Jemima Kirke v kampani Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Značka Lonely fotí prádlo jen na „skutečných“ ženách a dívkách.

Snímek z katalogu značky Lonely

Méně Photoshopu, větší prodeje

Se stejným principem pracuje také Aerie – značka spodního prádla, která je součástí módního gigantu American Eagle. Před dvěma lety přišla s letní kampaní, ve které modelky (včetně Iskry Lawrence, která předvádí velikosti považované za „plus size“) ukázala sice v lichotivých polohách i osvětlení, zato zcela bez retuší. Inzeráty doplnila sloganem: „Vaše skutečné já je sexy.“

U podobně komerčně úspěšné značky se dá sice spekulovat o tom, jestli je podobná kampaň spíš politickým prohlášením, nebo geniálním marketingovým tahem, ale je pravda, že Aerie si neotřelou image drží dlouhodobě. „Nejedná se jen o sezonní kampaň. Tohle jsme teď my, takhle mluvíme se svými zákaznicemi,“ popsala tehdy serveru Co.Create marketingová ředitelka firmy.

Platí to dodnes. Aerie má v katalogu jen snímky, které neprošly úpravami ve Photoshopu, a vedle profi modelek fotí i na „obyčejných“ ženách. Loni značka představila průvodce podprsenkami, ve kterém jednotlivé kousky nafotila na modelkách s nejrůznějšími velikostmi i typy postavy, na Instagramu zase zákaznice povzbuzuje, aby sdílely své vlastní neretušované fotky.

Modelka Iskra Lawrence v neretušované kampani značky Aerie (2014)

Modelka Iskra Lawrence v kampani značky Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Snímek z internetového katalogu Aerie

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší.

Aerie od roku 2014 používá jen fotografie bez retuší

Krása jizev i neoholeného podpaží

Podobně jako Aerie na to loni šla švédská oděvní značka & Other Stories, která je součástí koncernu H&M a zaměřuje se hlavně na mladší ženy s méně konzervativním vkusem. Do kampaně ke kolekci spodního prádla nazvané „Od žen pro ženy“ obsadila místo modelek trojici různorodých žen – copywriterku, violoncellistku a módní blogerku.

Make-up i postprodukci fotek omezili autoři na naprosté minimum, na snímcích známé módní fotografky Hedvig Jenningové jsou zato viditelné jizvy, strie, pihy, tetování nebo třeba neoholené podpaží. „Chtěli jsme reflektovat různorodost žen a ukázat, že ženské tělo může být krásné mnoha rozličnými způsoby,“ řekla magazínu Huffington Post mluvčí značky Rachel Bankstonová.

Copywriterka Ida Jagerfeltová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Copywriterka Ida Jagerfeltová

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová v kampani švédské značky & Other Stories...

Violoncellistka Kelsey Lu McJunkinsová

Módní blogerka Helin Honungová v kampani švédské značky & Other Stories (2015)

Módní blogerka Helin Honungová


Nejčtenější

Falešná lékařka prováděla plastické operace a zohyzdila několik lidí

Falešná lékařka Alyona Verdyová operovala desítky lidí.

Alyona Verdyová se vydávala za lékařku a operovala desítky lidí, aniž by vystudovala lékařskou školu. Pacienty...

Když se mu bráním, jsem dolámaná. Ve Výměně manželek tekly slzy

Kristýna se synem Markem a její přítel Pavel žijí v Liberci.

„Přijedeme domů, sbalím si věci a odcházím. S herečkou nebudu,“ končil tentokrát televizní Výměnu manželek Pavel (30)....

Nebrala antikoncepci, aby neztloustla, tak se v sedmnácti stala matkou

„Martinka nechtěla brát antikoncepci, aby nebyla tlustá, tak čekáme miminko,“...

V dalším pokračování Malých lásek jste tentokrát mohli vidět nejen nejmladší rodičku celé série, teprve sedmnáctiletou...

Tomáš se mně nemůže přizpůsobit, musím já, říká Anna Satoranská

Anna Satoranská

Společně se svým otcem Pavlem Maurerem pořádá gastronomické výlety do světa, vydává průvodce po restauracích a pořádá...

Zprvu jsem dietu před okolím tajila, říká žena, která zhubla 27 kilogramů

Jiřina Sedlmajerová zhubla 27 kilogramů.

Jiřina vaří v mateřské školce, se zdravým jídelníčkem pro sebe si však hodně dlouho neuměla poradit. Nakonec jí...

Další z rubriky

První pomoc pro vlasy. Keratin jim navrací lesk a zdraví

Ilustrační snímek

Říká se, že ruce jsou vizitkou každé ženy. Ale co vlasy? Pokud chcete mít kštici, kterou budou obdivovat nejen dámy,...

Sexy kůže, květy a svetr po babičce. Velký přehled podzimních trendů

Z kolekce: Mango

Květované šaty, satén nebo drobné kabelky. Podzim v mnoha ohledech přebírá módní trendy léta, ale přidává řadu svých...

Širší ramena, nevýrazný pas nebo velká prsa? Rolák se hodí pro všechny

Volný, ale elegantní rolák připomíná styl Victorie Beckhamové. Je od britské...

Možná máte větší prsa a říkáte si, že rolák na sebe neoblečete ani za nic. Přitom by se vám jich tolik líbilo....

Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení
Po operaci mandlí upadl chlapec do kómatu, začalo trestní řízení

Policisté na Královéhradecku zahájili trestní stíhání tří lidí a jedné firmy, kteří údajně nesou odpovědnost za tragédii. Ta se odehrála před dvěma lety, jejímž následkem osmiletý chlapec po operaci mandlí upadl do kómatu.

Najdete na iDNES.cz