Příkladem z poslední doby je americká zpěvačka Alicia Keys, která na letošní předávání cen MTV dorazila nenalíčená. Její „odhalená“ tvář bez stopy přípravků se u mnoha lidí setkala s překvapivě negativním přijetím. Někteří fanoušci na sociálních sítích, zvyklí vídat umělkyni s výrazně nalíčenýma očima a bez jakýchkoli nedokonalostí, byli doslova v šoku.
Sama zpěvačka publikovala na serveru Lenny esej, v níž píše, že už nikdy nebude zakrývat „svoji tvář, mysl, duši, myšlenky, sny a emoce“. Nápad se prý zrodil při jednom focení, na které dorazila bez make-upu rovnou z fitka, ale sebrat odvahu prý trvalo mnohem déle. Podle vlastních slov se přitom nikdy necítila svobodněji a ženštěji; fotky sdílené na sociálních sítích s hashtagem #nomakeup se navíc díky ní i dalším celebritám staly symbolem boje za přirozenou ženskou krásu.
Zpěvačka Alicia Keysová v roce 2007 (vlevo) a o devět let později
Málo, nebo moc?
Make-up, ale i jeho absence tvoří klíčovou část sebeprezentace, souhlasí vizážista, který vystupuje pod pseudonymem Chlorophyll von Needle. „Je to jako s módou. Někdo se obléká podle nejnovějších trendů, někomu je úplně jedno, co má na sobě. Chápu, proč vzniklo hnutí ‚no make-up‘, byl bych ale radši, kdyby si ve 21. století každý mohl zvolit, zda se chce či nechce líčit bez toho, aniž by to vzbudilo pohoršení,“ říká.
Fotogalerie |
Ženy přesto často čelí kritice jak za to, že se líčí málo, tak za to, že jsou „zmalované“. Problém je právě v tom, že je make-up spojovaný s vlastnostmi tradičně považovanými za ženské, myslí si Autumn Whitefield-Madrano, úspěšná britská blogerka a autorka knihy Face Value. „Cokoli, co je ženské, pak máme tendenci vnímat jako frivolní nebo bláznivé,“ podotýká.
Whitefield-Madrano chápe make-up jako prostředek k dosažení lepšího sebepřijetí i většího sebevědomí. Odmítá myšlenku, že žena nesmí nosit make-up, aby byla „opravdová“ feministka. „Mezi příslušníky generace millennials cítím velkou kreativitu a touhu po sebevyjádření. Myslím, že i skrz líčení můžete říci: tohle jsem já,“ píše.
Líčidla pro všechny
Nošení make-upu přitom dnes není čistě ženská záležitost, zkrášluje se čím dál více mužů. „Ve světě módy jsou nalíčení muži už normou – sám jsem toho důkazem,“ říká Chlorophyll von Needle. „V běžné společnosti je to už trochu těžší, muži mají strach se lišit. Z vlastní zkušenosti se mi ale zdá, že se situace zlepšuje,“ uzavírá optimisticky vizážista.
Pánové ostatně experimentovali s líčidly i dříve, často ale v rámci umělecké exprese nebo určité subkultury. „Chlapci s make-upem byli dřív záležitost undergroundu. Dnes všechno fotíme na mobil a sdílíme s ostatními. Každý tak může inspirovat další lidi, a to je dobrá věc,“ řekl magazínu i-D britský módní návrhář Matty Bovan, jehož všední kosmetická rutina prý zahrnuje hydratační krém, korektor, barevné oční stíny a řasenku, tvářenku, rtěnku a „pihu krásy“.
Každodenní záležitostí je make-up i pro další známé muže: třeba pro Petera Branta II a jeho mladšího bratra Harryho. Synové supermodelky Stephanie Seymourové a miliardáře Petera Branta se nebrání konturování, zakrývaní nedokonalostí, upravenému obočí ani přiměřenému množství očních stínů nebo rtěnky. Letos v březnu dokonce odhalili svou vlastní kolekci líčidel vytvořenou ve spolupráci se značkou MAC.
„Make-up patří k módě, můžete díky němu objevovat i odrážet svou osobnost, navíc je to prostě zábava. Můžete ukázat, kdo jste,“ shrnul svůj netradiční koníček v rozhovoru pro W Magazine Peter junior. Make-up je celý o fantazii, můžete se díky němu na chvilku proměnit v někoho úplně jiného, na jeden večer tak trochu utéct do jiné role,“ souhlasí Harry. „To mě baví odjakživa.“
Peter a Harry Brantovi na představení vlastní kolekce pro značku MAC a v její kampani