Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Po otevření nového úseku D1 ucpávají Přerov kamiony, zákaz nezabírá

  4:20aktualizováno  4:20
Nedávné otevření nového čtrnáctikilometrového úseku dálnice D1 u Přerova dopravě ve městě nepomohlo. Spíše naopak. Navigace dál ženou kamiony do přetížených přerovských ulic, a město tak muselo vzít dopravu do vlastních rukou.

Hlavně šoféři náklaďáků ze zahraničí ignorují značky na dálnici a přes zákazy si Přerovem zkracují cestu na Zlín a dál na Slovensko. Výsledkem jsou pak dlouhé zácpy. Obyvatelé města se s neúměrným provozem potýkají už léta a poté, co nová čtrnáctikilometrová část D1 v prosinci vyústila na předměstí, se situace ještě zhoršila.

„Zatímco za celý uplynulý rok jsme řešili asi 570 kamionů, které neoprávněně vjely do města, za prvních čtrnáct dní letošního roku jsme jich napočítali už sedmdesát. Toto číslo přitom není konečné. Nestojíme u silnic 24 hodin denně, auta kontrolujeme jen v ranní a odpolední špičce,“ uvedl zástupce ředitele přerovské městské policie Miroslav Komínek.

Fotogalerie

Strážníci se zaměřili na dvě kritická místa, a to příjezd do města ulicí Velká Dlážka a na Dvořákovu ulici. Na Velké Dlážce zastavují kamiony u bývalého hotelu Strojař, kde řidiče pokutují a pak přimějí otočit se na kruhovém objezdu a opustit Přerov.

Na Dvořákově ulici je na takový manévr pozdě, protože náklaďáky už mají za sebou cestu vesnicemi jako Prosenice, Grymov a místní část Kozlovice. Sice s pokutou, přesto tato auta dál pokračují přes Přerov. A právě to by se v nejbližších dnech mohlo změnit.

„Se starostou Prosenic se podařilo předběžně dohodnout možnost řešit a otáčet nákladní vozidla v zemědělském družstvu na konci obce. Prověřovat se bude i možnost řešit tuto situaci v areálu cukrovaru, takže by kamiony nemusely projíždět celou obcí a následně se vracet zpět,“ popsal Komínek.

I to je podle něho krok vpřed. „Ze strany dopravní policie by pak měly začít kontroly v nejbližších dnech,“ poznamenal.

Šoféři nákladních automobilů nedbají značek, řídí se navigací

Že bude ukončení dálnice v Přerově bez navazujícího posledního úseku z Předmostí do Říkovic problém, město čekalo, a obavy se potvrdily. Značení na dálnici sice navádí kamiony na objízdné trasy, ale řidiči se víc než značkami řídí navigacemi, které jim ukazují nejkratší cestu – a ta vede přes Přerov.

V drtivé většině jde podle Komínka o řidiče z ciziny. „Jsou mezi nimi hlavně Poláci, Rumuni a Ukrajinci, ale také Bělorusové, Makedonci nebo Bulhaři,“ vypočítal.

Ještě před otevřením nového úseku dálnice plánovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jako jedno z opatření mást navigace poskytovanými daty tak, aby řidiče k jízdě do Přerova nemotivovaly. Na to zatím nedošlo.

„Není to technicky jednoduché. Zatím vyhodnocujeme, jestli takové věci budou potřeba,“ řekl ředitel brněnské divize ŘSD David Fiala.

Čísla, která má podnik k dispozici, podle něj o dramatické situaci v Přerově nevypovídají.

„Z dosavadních dat vyplývá, že do města přijíždí po úseku Lipník – Přerov asi 130 kamionů denně. Situaci přesto monitorujeme a na konci ledna plánujeme schůzku, na které s městem i policií vyhodnotíme, jestli je potřeba přijímat nějaká opatření,“ dodal Fiala.

Stavba posledního propojovacího úseku je ohrožena

Téměř ve stejném termínu, v jakém byla zprovozněna část D1 od Lipníku nad Bečvou, se Přerované dozvěděli, že je ohrožena stavba posledního a propojovacího úseku do Říkovic.

Proti nedávno vydanému územnímu rozhodnutí na deset kilometrů komunikace, která z dálnice učiní plnohodnotný obchvat města, se totiž odvolali ekologové a několik občanů přerovské čtvrti Dluhonice, jejímž okrajem má vést.

Hlavně spolek Děti Země tvrdí, že trasa se mohla a má Dluhonicím vyhnout, jeho zástupci také trvají na novém posudku vlivu stavby na životní prostředí EIA. Původní posudek vypršel a stavba má výjimku, která skončí na konci roku 2021. Pokud se do té doby nezačne dálnice stavět, veškerá příprava bude muset začít znovu.

I proto v Přerově narůstá nervozita a odpor k postojům ekologických organizací.

„Je to pro nás výsměch. Přerované se dusí v ucpaném městě, naše děti plní ordinace alergologů, my tu s policií korigujeme dopravu, aby se město nestalo úplně neprůjezdné, a aktivisté nejdříve stavbu rozporují kvůli křečkům v poli, nově jim pak vadí jeden strom v trase a náletové křoviny,“ poznamenal primátor Petr Měřínský.

Město se snaží jednotlivé body odvolání rozporovat. Rozhodovat o tom, zda může příprava stavby dálnice pokračovat, bude olomoucký krajský úřad.

  • Nejčtenější

Místo peněz dostal mladík „jen“ pivo, dobrodince zkopal do bezvědomí

Osmatřicetiletý muž vyrazil ráno do práce, ale skončil na operačním sále. V Jeseníku ho začátkem února napadl...

Veřejná ochránkyně práv žaluje olomoucký magistrát kvůli Šantovka Tower

Odcházející ombudsmanka Anna Šabatová podala žalobu ve veřejném zájmu proti rozhodnutí olomouckého magistrátu o...

Syn volal na matku policii. Pak vyzvídal, kdy ji pustí, aby mu uvařila

Poněkud bizarní závěr měl zásah policistů na oslavě narozenin, kterou narušovala opilá matka oslavence. Ten si s ní...

Olomouc chystá demolici domu blokujícího protažení tramvajové tratě

Dům, který musí v olomoucké Rooseveltově ulici ustoupit prodloužení tramvajové trati na nejlidnatější sídliště Nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak jsem prodával Zimu. Olomoucký manažer Minář nejen o přestupech

Mohl za dvacet pět milionů korun prodat Václava Jemelku do Kazachstánu. Leč sportovnímu manažerovi fotbalové Olomouce...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Po kauze Vidkun tady byla důvěra na nule, říká šéf krajské policie

Ředitelem policie v Olomouckém kraji se Tomáš Landsfeld stal v době, kdy byl jeden z jeho náměstků ve vazbě a sborem...

Premium

Pomocí aplikace chci vytvořit velkou komunitu dárců krve, říká student

V devatenácti letech se student přerovského gymnázia David Stančík živí jako programátor a grafik, teď ale mezi jeho...

Roky vyhlížená cyklostezka kolem Plumlovské přehrady bude hotová na podzim

Zhruba patnáct let se na Prostějovsku mluví o cyklostezce okolo Plumlovské přehrady, která by mohla být novým impulzem...

Sedm kol jednání i protest. O mzdy se u výrobce sporáků Mora ostře bojovalo

Dlouhá neúspěšná jednání o zvýšení mezd vyvrcholila protestem dělníků ve společnosti Mora Moravia, která v Hlubočkách...

7 tipů, jak zatočit se stresem
7 tipů, jak zatočit se stresem

Doba se neustále zrychluje. Často se za celý den nestíháme ani zastavit. Přitom stačí změnit pár návyků a objevit díky nim krásu pomalejšího tempa, relaxaci a prožitek přítomného okamžiku.

Najdete na iDNES.cz