Do Koutů vyrazí první elektrické vlaky, pak jsou na řadě spoje do Olomouce

  17:01aktualizováno  17:01
Doba, kdy lidé budou moci dojet z Olomouce až do podhůří Jeseníků vlakem komfortně a bez přestupů, se opět o něco přiblížila. Na trati ze Šumperka do Koutů nad Desnou totiž už skončila elektrifikace za 475 milionů. První elektrické vlaky po ní začnou pravidelně vozit cestující od 12. června.

Na nově elektrifikovanou trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou vyjel 22. dubna zkušebně první vlak RegioPanter. V běžném provozu zde začnou první elektrické vlaky jezdit od června. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Podle Pavla Žerníčka, šéfa Svazku obcí údolí Desné, jenž trať vlastní a po povodni v roce 1997 ji obnovil, nebylo možné nasazení elektrických vlaků urychlit.

„Po stavební stránce jsme elektrizaci ukončili 15. listopadu loňského roku podle harmonogramu, výstavba tak trvala pouze půl roku. Poté ale bylo potřeba vše pečlivě připravit k provozu, včetně složité administrativy a nejrůznějších povolení. A to je dlouhodobá záležitost,“ uvedl Žerníček.

První výjimečnou zkušební jízdu elektrickým vlakem si nenechal ujít ani Karel Mičunek, který je s tratí spojen téměř 40 let, většinu svého „železničářského“ života.

„Dá se říct, že jsem byl u všech důležitých momentů novodobé historie. Zažil jsem tady zničující povodeň a dobu, kdy bylo téměř jisté, že se trať už ani nebude obnovovat. Potom jsem zažil její vzkříšení, další úpravy a teď elektrizaci,“ shrnul Mičunek. Sám oceňuje, co se za posledních bezmála 20 let podařilo.

„Je potřeba smeknout. A protože je trať v rozpuku, odešel jsem před nedávnem do důchodu. V nejlepším se má zkrátka přestat,“ svěřil se.

Dle plánů mají trať brázdit RegioPantery a spoje do Olomouce

Elektrické vlaky se na trati budou objevovat postupně. První začnou pravidelně jezdit 12. června.

„Předpisy jsou velmi složité a náročné. Je třeba objednat trasy, frekvenci spojů, technologii provozu, na vše podepsat smlouvy. Červen 2016 není - s ohledem na to, co všechno bylo potřeba udělat - nijak pozdní termín,“ řekl ředitel Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Jaroslav Tomík. Právě KIDSOK má hlavní slovo v objednávce spojů, které platí kraj.

A jak přesně tedy budou vlaky jezdit? „Do 12. června bude provoz stejný jako dosud, tedy jen s motorovými vlaky. Ty budou i poté nadále zajišťovat většinu spojů, ale místo pěti párů motoráků jezdících v nejfrekventovanějších časech nasadíme vlaky s elektrickými lokomotivami,“ prozradil Tomík.

Od platnosti nového jízdního řádu, 12. prosince, už podle něj bude počet elektrických vlaků narůstat. V prosinci vyprší smlouva firmě Arriva, která na trati zajišťuje dopravu. Svazek obcí údolí Desné nyní jedná s Českými drahami.

„Věřím, že už od prosince budeme dohodnuti s drahami a elektrická trakce bude výrazně převažovat nad motoráky a že se na trati objeví také moderní elektrické soupravy RegioPanter a co nejrychleji se začne jezdit bez přestupu z Koutů nad Desnou až do Olomouce a obráceně,“ řekl Žerníček.

Elektrifikace se dočkala trať, která měla být v roce 1997 zrušena

České dráhy potvrdily, že jednání probíhají, i když déle, než se čekalo. „My jsme byli připraveni vyjet už 12. června, ale zatím nedošlo k dohodě. Pokud se domluvíme, začneme zajišťovat dopravu na trati od prosince,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Elektrizace místním lidem vylepší spojení na Olomouc, protože se připravují přímé spoje z Koutů bez přestupů právě až do krajského města a Nezamyslic a později také do Brna. Svazek obcí údolí Desné věří, že elektrizace pomůže i cestovnímu ruchu. Turisté z jihu regionu totiž budou moci nechat auta doma a pohodlně dojet bez přestupů až do velkého turistického centra v Koutech v podhůří Jeseníků.

K jízdě vlakem může lidi přesvědčit také vyšší rychlost. Ta se díky elektrizaci a úpravám na trati zvýší o deset až třicet kilometrů za hodinu na maximální osmdesátku.

Náklady na elektrizaci ve výši 475 milionů korun pokryla dotace z evropských fondů a od státu.

„Elektrizací nic nekončí. Dalším krokem je pro nás prodloužení trati od železniční stanice v Koutech nad Desnou až pod sportovní areál Kouty,“ přiblížil další plány Žerníček.

Svazek obcí údolí Desné získal 19 kilometrů dlouhou trať ze Šumperka do Koutů s tříkilometrovou odbočkou z Petrova nad Desnou do Sobotína po roce 1997, kdy trať poničily katastrofální povodně a České dráhy na ní chtěly zastavit provoz. Obce se proto spojily, aby dráhu zachránily. Služeb soukromé železnice využívá zhruba 360 tisíc cestujících ročně.

Nejčtenější

Lehly si vedle sebe a čekaly na smrt. Kamarádky z Prostějovska přejel vlak

Místo u obce Pivín na Prostějovsku, kde si v sobotu 23. března 2019 lehly na...

Ještě před dvěma týdny se osmnáctiletá Veronika z Prostějova chlubila na sociální síti fotografií s novým přítelem. V...

Kometa veze z Hradce dvě výhry, Olomouc dokonala obrat v Plzni

Petr Holík (uprostřed) se raduje s brněnskými spoluhráči z gólu v síti Hradce.

Ve druhém čtvrtfinálovém utkání hokejové Tipsport extraligy dala Olomouc zapomenout na debakl z úvodní bitvy s Plzní....

Suverénní Kometa je v semifinále, Plzeň srovnala sérii s Olomoucí

Hráči Komety slaví postup do semifinále extraligového play off.

Brněnská Kometa je prvním semifinalistou hokejové Tipsport extraligy. Úřadující mistr zůstal v sérii s Hradcem Králové...

Olomouc slaví obrat v sérii s Plzní, Kometa je krok od semifinále

Olomoucký Petr Strapáč (vlevo) bojuje s Janem Kovářem z Plzně.

Hokejisté Olomouce otočili sérii s Plzní a vedou 2:1 na zápasy. Zvládli totiž třetí duel v domácím prostředí, kde...

Tři mladí lidé jeli v autě nepřipoutaní, po nárazu do stromu dva zemřeli

Při tragické nehodě na okraji Jeseníku narazil vůz se třemi lidmi do stromu,...

Mladý řidič vezoucí dva další pasažéry o víkendu při nehodě v Jeseníku narazil do stromu. Na místě zemřel on i jeho...

Další z rubriky

Po stopách dávných muzikantů, Jeseník vylepší stezku do lázní i pramen

Priessnitzovy léčebné lázně v Jeseníku.

Jesenická Muzikantská stezka je nejznámější pěší spojnicí města s lázněmi a v sezoně ji využívají tisíce místních i...

Do Jeseníků přijely davy, kapacity lyžařských areálů stačily jen tak tak

Lyžařský areál Přemyslov.

Velmi dobrá sezona, která překonala i tu minulou, jež byla podle vlekařů vůbec nejlepší za posledních několik let. A...

Přípravy unikátní jízdy lodí pod náměstím brzdí komplikace i hledání peněz

Nečíz je jedním z vodních toků, díky nimž je Litovel známá jako Hanácké

Litovel na Olomoucku plánuje učinit zadost své přezdívce Hanácké Benátky a zařadit do stálé nabídky pro turisty...

"Byla to náhoda?" a další otázky, které nikdy nepokládejte těhotným
"Byla to náhoda?" a další otázky, které nikdy nepokládejte těhotným

Nedávno jsme s kámoškami u lahve Pálavy spontánně otevřely téma – jak jsme prožívaly naše „nejšťastnější období v životě ženy“. Jak hodin přibývalo a vínka ubývalo, dospěly jsme k překvapujícímu zjištění.

Najdete na iDNES.cz