Na trať do Koutů vyrazí po elektrifikaci za 393 milionů RegioPantery

  10:58aktualizováno  10:58
Rok 2015 se zapíše do historie soukromé železniční trati mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou jako přelomový. Koleje, po kterých zatím mohou jezdit jen motoráky, za 393 milionů korun olemují sloupy trolejového vedení. Lidem díky tomu odpadne přestupování v Šumperku, zrychlí také cestování po trati samotné.

Na trati do Koutů nad Desnou nyní jezdí motoráky, po elektrifikaci se po ní ale budou prohánět moderní soupravy RegioPanter (na snímku). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Elektrifikace, na kterou již vlastník železnice vypsal soutěž, by měla přijít na téměř 400 milionů korun. Většinu nákladů uhradí evropská dotace.

„Podle zadání výběrového řízení by investice měla být hotová do poloviny listopadu letošního roku. Stavební práce nebudou časově příliš náročné. Počítám, že zaberou tak čtyři až pět měsíců. Přesné termíny ale budeme znát až po uzavření soutěže na zhotovitele,“ uvedl předseda Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Od elektrické trakce si obce slibují především to, že umožní snazší dojíždění místních za prací a studentů do škol. Díky investici se stejně jako ostatní cestující vyhnou v Šumperku přestupu mezi motorovými a elektrickými vlaky.

„Komfortnější cestování nabídneme samozřejmě i turistům. To je ale až sekundární důvod investice,“ podotkl Žerníček.

Cesta má po modernizaci trvat téměř polovinu času

Podle koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje Jaroslava Tomíka budou do Koutů v první fázi zajíždět přímé spoje ze železničního uzlu v Zábřehu, kterým vede páteřní koridorová trať mezi Prahou a Ostravou.

„V další fázi bychom chtěli zavést přímé spojení až s Olomoucí,“ řekl Tomík.

Elektrizace by měla přinést i další výhody. Třeba kratší čas, který lidé stráví ve vlacích při cestě mezi Šumperkem a Kouty. Modernizace totiž umožní strojvedoucím jezdit po trati rychleji. V současné době cesta devatenáct kilometrů dlouhého úseku cestujícím zabere pětatřicet minut, po zvýšení traťové rychlosti by ho spoje měly zvládat v čase kolem dvaceti minut.

„V prvním roce fungování elektrické trakce budou na Železnici Desná ještě jezdit společně s elektrickými jednotkami i ty motorové. Od roku 2017, pokud nám to možnosti dovolí, už jen jednotky s elektrickým pohonem,“ upřesnil Tomík s tím, že dopravce bude na trati využívat moderní elektrické jednotky RegioPanter, které už v regionu jezdí a mají konečnou v Šumperku.

„K tomu, abychom mohli zavést přímé spoje do Olomouce, ale bude potřeba sehnat ještě další elektrická vozidla,“ dodal Tomík.

Další na řadě je protažení trati ke sjezdovkám

Modernizace trati, jejíž součástí bude i investice do zabezpečovacího zařízení či úpravy nástupišť pro potřeby handicapovaných, si vyžádá podle odhadů 393 milionů korun. Spolek obcí by se do ní nemohl pustit bez dotací. Většinu nákladů zaplatí evropské fondy, zbylou část stát.

Zavedením trolejového vedení ale plány obcí nekončí. V roce 2018 by chtěli v Koutech protáhnout koleje zhruba o kilometr dál k místním sjezdovkám.

„Stále máme také vizi, že vlaky budou v budoucnu projíždět tunelem pod Červenohorským sedlem a dále pokračovat do Polska,“ doplnil Žerníček.

Železniční trať Šumperk - Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína, které se ale elektrizace netýká, je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už odepsanou věc. Trať totiž poničila povodeň v roce 1997 tak, že hrozil její zánik. České dráhy ji navíc už dlouho před záplavami označily za ztrátovou a neperspektivní, takže neměla téměř žádnou budoucnost.

Obce ležící podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl Svazek obcí údolí Desné, který převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat peníze a později ji získal do svého majetku. Do půlky roku 1999 byla trať opravena a od té doby vlaky mezi Šumperkem a Kouty přepravily miliony cestujících.

Nejčtenější

Tři muži zemřeli, za srážku aut na Olomoucku může zřejmě předjíždění

Tři lidé zemřeli při nehodě u Dubu nad Moravou na Olomoucku. Dalších pět lidí...

Tři muži zemřeli ve čtvrtek odpoledne při nehodě aut u Dubu nad Moravou na Olomoucku. Dalších pět lidí se zranilo. Na...

Muž cítil, jak ho okrádají kapsáři. Když se obořil, udělali z něj násilníka

Ilustrační snímek

Přímou konfrontaci s kapsáři prožil ve středu v podvečer muž v Přerově. U nákupního centra ucítil, jak mu někdo ze...

Plzeň - Olomouc 3:1, domácí dominovali a v přesilovce duel otočili

Joel Kayamba z Plzně (vpravo) vede míč, sleduje ho Martin Sladký z Olomouce.

Vicemistr zvládl úvod nového ligového ročníku vítězně. Fotbalisté Viktorie Plzeň otočili duel prvního kola s Olomoucí,...

Dívka lezla na vysílač na Prostějovsku, zasáhl ji elektrický proud

Dívka lezla na vysílač na Prostějovsku, v polovině výšky ji zasáhl elektrický...

Vrtulník letecké záchranné služby vzlétl v sobotu kolem poledne na Prostějovsku pro dívku, která lezla na...

V klubu s Maradonou i koketování s Realem. Teď Látal touží uspět doma

Olomoucký trenér Radoslav Látal.

Posadil se za stůl v místnosti pro rozhodčí. Že je tu největší klid. Radoslav Látal, fotbalová legenda Olomouce, se na...

Další z rubriky

Prostějov chrání hnízdící labutě, dostaly vlastní varovné dopravní značky

Labutí pár hnízdící na drozdovickém rybníku v Prostějově a vyvedená mláďata...

Na drozdovickém rybníku v Prostějově se i letos usídlil labutí pár. Aby mohl úspěšně vyvést svých osm mláďat, k tomu...

VIDEO: Statisíce knih jsou pryč, u vyklizeného kostela bude černý „krystal“

Chrám na třídě Svobody před válkou sloužil německým evangelíkům, po ní připadl...

Už příští rok začne v centru Olomouce stavba černého proskleného „krystalu“, jenž propojí doposud nepřístupný červený...

Přerované nechtěli utrácet a nosili si punč, pořadatel vánočních trhů končí

Odraz Velkého náměstí v Hradci Králové na vánočním stromku

Brněnská firma RK Invest už po dvou letech končí s organizováním vánočních trhů na náměstí TGM v Přerově. Tvrdí, že to...

Najdete na iDNES.cz