Trať do Koutů smetla v roce 1997 voda, železnici zachránili místní

  13:01aktualizováno  13:01
Zatímco symbolů zkázy měly povodně roku 1997 celou řadu, symbolů odhodlání lidí obnovit, co voda zničila, je o poznání méně. Patří mezi ně železnice Desná, kterou voda zničila tak, že jí hrozil zánik. Zvlášť když o ni České dráhy už neměly zájem. Už rok nato se ale na trať Šumperk - Kouty nad Desnou vlaky vrátily. Díky úsilí místních lidí.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997. | foto: archiv MF DNES

Na nádraží v Loučné nad Desnou vymlela voda před patnácti lety hlubokou strž. Koleje byly pokroucené jako drátky a zničeny byly i další kilometry trati a celé stanice. Podpis, který ničivá povodeň na regionální trati Šumperk - Kouty nad Desnou roku 1997 zanechala, byl strašlivý.

Nikdo tehdy nevěřil, že tudy ještě někdy pojede vlak. Navíc už dlouho před záplavami České dráhy trať odepsaly jako ztrátovou a neperspektivní, takže neměla žádnou budoucnost.

Přesto už o rok později vyjel na část obnovené trati vlak poprvé. Zázrak? Ne, jen tvrdá práce a víra, že oblast železnici potřebuje. Obce z údolí Desné se spojily, sehnaly peníze, trať si opravily a zprivatizovaly. Zrodila se tak první privátní železniční trať v Česku. Mezi majitele patřil Svazek obcí údolí Desné, který vznikl právě kvůli obnově trati.

Když jsem viděl pokroucené koleje, nic dobrého jsem nečekal

"Pro mě to byl zázrak. Když jsem po povodních viděl pokroucené koleje na nádraží v Loučné a taky způsob, jak se ke trati stavěly České dráhy, nic dobrého jsem nečekal," vzpomíná obyvatel Šumperka Lubomír Kováčik.

Vesnice ležící kolem Desné dal dohromady tehdejší starosta Rapotína Ondřej Kopp. "Bylo jasné, že když se nepostaráme my, trať tady už nikdy nebude," vypráví Kopp.

Ten se stal také prvním šéfem Svazku obcí údolí Desné. Ty tak byly doslova průkopníky v železniční dopravě. Kvůli trati Šumperk - Kouty nad Desnou se dokonce měnil zákon.

"Byl problém, jak vůbec začít. Tehdejší zákon totiž neumožňoval pronajmout někomu státní majetek, i když byl zničený a nefunkční. Bylo vidět, že pro úředníky v Praze to bylo nové, neznámé. Stále jsme naráželi. Nejčastější slova byla: 'To nejde'," popisuje Kopp.

Naplnění slibu musela vyšetřit až vláda

Svazku se podařilo byrokracii zlomit. Sehnal peníze a do poloviny roku 1999 byla opravena celá trať. Jenže obce pořád neměly jistotu, že ji získají. Pořád totiž patřila Českým drahám.

"Bylo to pro nás nepříjemné. Při podpisu smlouvy o pronájmu nám v Praze slibovali, že když dokážeme trať opravit, převedou ji do našeho majetku, ale nějakou dobu to tak nevypadalo a spor se řešil až na vládě," říká starosta Rapotína. Teprve v prosinci 2002 obce trať získaly definitivně.

Současný pohled na stanici Železnice Desná ve Velkých Losinách.
Současný pohled na trať Železnice Desná v zastávce Loučná nad Desnou - Filipová.

Současný pohled na trať a zastávky Železnice Desná. Trať přitom povodeň roku 1997 katastrofálně poničila a České dráhy neměly zájem ji opravit s tím, že se nevyplatí ji provozovat.

Historie trati od roku 1997 je nejméně tak bohatá jako celých 93 let předtím. Počáteční obavy z toho, že lidé se na obnovenou trať nevrátí a budou jezdit dál svými auty a autobusy, byly brzy pryč.

"V prvních letech pořád přibývalo cestujících, až jsme se dostal na 700 tisíc přepravených lidí ročně," shrnul Kopp. Jenže úprk lidí od železnice nakonec potkal i tuto privátní trať. V roce 2009 už využilo jejích služeb jen 359 tisíc cestujících. Jen mezi lety 2008 a 2009 se počet cestujících meziročně propadl o zhruba 172 tisíc.

"Ten propad byl velmi výrazný, naštěstí se jej podařilo zastavit a v roce 2011 jsme se dostali o sto tisíc cestujících výš," uvedl současný šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Slavia po titulu v lize získala i pohár, ve finále porazila Ostravu 2:0

Tomáš Souček se raduje z proměněné penalty ve finálovém zápase proti Baníku.

Fotbalová Slavia po ligovém titulu získala i domácí pohár. Vyhrát obě trofeje v jednom roce se jí povedlo poprvé v...

Za smrt kolegy při nehodě dostal hasič podmínku, sám přišel o nohu

Řidič hasičské cisterny Petr Matějíček čelí u soudu obžalobě z usmrcení z...

Šumperský soud potrestal hasiče Petra Matějíčka za tragickou nehodu cisterny jedoucí k zásahu podmíněným trestem....

Sparta už si vybrala, favoritem na pozici trenéra je olomoucký Jílek

Olomoucký trenér Václav Jílek zachmuřeně sleduje vystoupení svých svěřenců...

Fotbalová Sparta má favorita na pozici trenéra. Je jím Václav Jílek, současný kouč Sigmy Olomouc. Byť všechno není...

Dluhoničtí jsou ochotní přestat blokovat dostavbu D1, mají ale podmínky

Pohled na nynější konec dálnice D1 u Říkovic vedoucí k Přerovu od Zlína a...

Na cestě k dokončení páteřní české dálnice D1 zřejmě padla jedna z letitých blokád znemožňujících dostavbu posledního...

Další z rubriky

Přerov vyhrál první spor o to, zda smí vzniknout už postavená točna

Autobusová točna u pneuservisu v přerovské místní části Lýsky. Majitel servisu...

Po čtyřech měsících od dostavby nového zálivu pro otáčení autobusů v přerovské čtvrti Lýsky na něj smí vjet první vozy...

Mezi Prahou a Olomoucí srazil vlak člověka, provoz je částečně obnovený

Ilustrační snímek

Vlak jedoucí z Prahy do Havířova srazil odpoledne člověka u Štěpánova na Olomoucku. Tragédie zastavila v místě nehody...

Záchranáře na soutěži čekal běsnící schizofrenik, dítě v řece i nehoda

Součástí soutěže záchranářů Rallye Rejvíz byla letos mimo jiné simulovaná...

V klubovně dobrovolných hasičů ve Velkých Losinách na Šumpersku se odehrává drama. Schizofrenik pobodal otce, pořezal...

Najdete na iDNES.cz