Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Trať do Koutů smetla v roce 1997 voda, železnici zachránili místní

  13:01
Zatímco symbolů zkázy měly povodně roku 1997 celou řadu, symbolů odhodlání lidí obnovit, co voda zničila, je o poznání méně. Patří mezi ně železnice Desná, kterou voda zničila tak, že jí hrozil zánik. Zvlášť když o ni České dráhy už neměly zájem. Už rok nato se ale na trať Šumperk - Kouty nad Desnou vlaky vrátily. Díky úsilí místních lidí.

Pohled na nádraží v Loučné nad Desnou po povodních roku 1997. | foto: archiv MF DNES

Na nádraží v Loučné nad Desnou vymlela voda před patnácti lety hlubokou strž. Koleje byly pokroucené jako drátky a zničeny byly i další kilometry trati a celé stanice. Podpis, který ničivá povodeň na regionální trati Šumperk - Kouty nad Desnou roku 1997 zanechala, byl strašlivý.

Nikdo tehdy nevěřil, že tudy ještě někdy pojede vlak. Navíc už dlouho před záplavami České dráhy trať odepsaly jako ztrátovou a neperspektivní, takže neměla žádnou budoucnost.

Přesto už o rok později vyjel na část obnovené trati vlak poprvé. Zázrak? Ne, jen tvrdá práce a víra, že oblast železnici potřebuje. Obce z údolí Desné se spojily, sehnaly peníze, trať si opravily a zprivatizovaly. Zrodila se tak první privátní železniční trať v Česku. Mezi majitele patřil Svazek obcí údolí Desné, který vznikl právě kvůli obnově trati.

Když jsem viděl pokroucené koleje, nic dobrého jsem nečekal

"Pro mě to byl zázrak. Když jsem po povodních viděl pokroucené koleje na nádraží v Loučné a taky způsob, jak se ke trati stavěly České dráhy, nic dobrého jsem nečekal," vzpomíná obyvatel Šumperka Lubomír Kováčik.

Vesnice ležící kolem Desné dal dohromady tehdejší starosta Rapotína Ondřej Kopp. "Bylo jasné, že když se nepostaráme my, trať tady už nikdy nebude," vypráví Kopp.

Ten se stal také prvním šéfem Svazku obcí údolí Desné. Ty tak byly doslova průkopníky v železniční dopravě. Kvůli trati Šumperk - Kouty nad Desnou se dokonce měnil zákon.

"Byl problém, jak vůbec začít. Tehdejší zákon totiž neumožňoval pronajmout někomu státní majetek, i když byl zničený a nefunkční. Bylo vidět, že pro úředníky v Praze to bylo nové, neznámé. Stále jsme naráželi. Nejčastější slova byla: 'To nejde'," popisuje Kopp.

Naplnění slibu musela vyšetřit až vláda

Svazku se podařilo byrokracii zlomit. Sehnal peníze a do poloviny roku 1999 byla opravena celá trať. Jenže obce pořád neměly jistotu, že ji získají. Pořád totiž patřila Českým drahám.

"Bylo to pro nás nepříjemné. Při podpisu smlouvy o pronájmu nám v Praze slibovali, že když dokážeme trať opravit, převedou ji do našeho majetku, ale nějakou dobu to tak nevypadalo a spor se řešil až na vládě," říká starosta Rapotína. Teprve v prosinci 2002 obce trať získaly definitivně.

Současný pohled na stanici Železnice Desná ve Velkých Losinách.
Současný pohled na trať Železnice Desná v zastávce Loučná nad Desnou - Filipová.

Současný pohled na trať a zastávky Železnice Desná. Trať přitom povodeň roku 1997 katastrofálně poničila a České dráhy neměly zájem ji opravit s tím, že se nevyplatí ji provozovat.

Historie trati od roku 1997 je nejméně tak bohatá jako celých 93 let předtím. Počáteční obavy z toho, že lidé se na obnovenou trať nevrátí a budou jezdit dál svými auty a autobusy, byly brzy pryč.

"V prvních letech pořád přibývalo cestujících, až jsme se dostal na 700 tisíc přepravených lidí ročně," shrnul Kopp. Jenže úprk lidí od železnice nakonec potkal i tuto privátní trať. V roce 2009 už využilo jejích služeb jen 359 tisíc cestujících. Jen mezi lety 2008 a 2009 se počet cestujících meziročně propadl o zhruba 172 tisíc.

"Ten propad byl velmi výrazný, naštěstí se jej podařilo zastavit a v roce 2011 jsme se dostali o sto tisíc cestujících výš," uvedl současný šéf Svazku obcí údolí Desné Pavel Žerníček.

Parlamentní volby v roce 2021 se konaly v pátek 8. října a v sobotu 9. října. Ve volbách jsme vybírali dvě stovky poslanců Sněmovny ve 14 volebních krajích.

Výsledky podle města a obcíOlomoucProstějovPřerovŠumperkJeseník, další

  • Nejčtenější

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Pod školou zůstal tajný kryt železničářů, za války by odtud řídili vlaky

Když se ve světě rozhořela studená válka, rostl i strach komunistů z útoku Západu. Na Šumperk proto padla volba, aby...

Kamion sjel do příkopu, poškodil 20 metrů plotu a převrátil se na dům

Opřený o dům s levými koly ve vzduchu, tak skončil kamion, který v pondělí boural v osadě Široký Brod na Jesenicku. Vůz...

V servisu začalo hořet auto, mechanik se popálil a škoda je milion a půl

Při požáru autoservisu v Holické ulici v Olomouci si popálil ruce mechanik. Oheň se postupně rozšířil na celou dílnu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Olomouc sužují neukáznění cyklisté a koloběžkáři, jezdí i v podchodech

Už více než tisíc přestupků cyklistů či koloběžkářů letos řešili olomoučtí strážníci. Při nedávné kontrole rozdali za...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Napravují zločiny scelování polí a mezi lány vracejí aleje

Spolek Živé cesty alejí se zasazuje o obnovu historických cest, které vedly mezi poli. Jedna z nich se stala součástí...

Vládu nad olomouckými kostely převzaly vůně a aranžmá květin

Až do 29. října mohou zájemci obdivovat jedinečná květinová aranžmá, která ozdobila interiéry v olomouckých sakrálních...

Lidé v Olomouci si na tržnici nakoupí jak na Dušičky, tak na Vánoce

O možnost nakoupit dušičkovou výzdobu na vyhledávané olomoucké tržnici nakonec lidé letos nepřijdou. A nepřijdou ani o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...