Dvakrát víc piva než před třemi lety prodává nyní pivovar na Slovensku. V Leopoldově proto v listopadu otevřel novou skladovací halu a kancelářskou budovu.
„Naše piva se na Slovensku točí ve zhruba osmi stech restauracích,“ říká ředitel společnosti Svijany Slovakia Alexander Prošek.
Pivovar zvýšil dovoz do země pod Tatrami z 19 620 hektolitrů v roce 2015 na loňských 42 410 hektolitrů. „Letos hodláme překonat hranici padesáti tisíc hektolitrů,“ dodává Prošek. „Pomáhají nám nové kontrakty na prodej nepasterovaného piva v plechovkách v obchodních řetězcích a v maloobchodní síti.“
Sklad ochladí piva i v letních měsících
Nový sklad a kancelářská budova v Leopoldově vyšly na více než 1,4 milionu eur (v přepočtu asi 35 milionů korun). Pracuje tam deset zaměstnanců. Původně Svijany vozily pivo na Slovensko do skladu v Hlohovci.
„Klimatizovaný sklad nám umožní udržovat nepasterovaná piva v nejvhodnějších podmínkách i v letních měsících,“ upozorňuje Prokeš. „Hala také vytvoří lepší zázemí pro našich pět obchodních zástupců na Slovensku.“
Slovensko se řadí v Evropě mezi sedm největších dovozců piva a Svijany ho považují za důležitý trh. Svijany Slovakia dokázaly za čtyři roky své existence dosáhnout na třetí místo mezi dovozci založenými českými pivovary.
Pivovar Svijany vyrobil loni rekordních 638 399 hektolitrů. Roste i v letošním roce, k čemuž mu hodně pomáhá úspěšný export piva do zahraničí. Za první polovinu roku udělaly Svijany přes 333 tisíc hektolitrů piva, o osmnáct tisíc hektolitrů více než ve stejném období loňského roku. Na konci roku by se rády dostaly až k hranici 680 tisíc hektolitrů.
Vývoz piva stoupl
Na zvýšení odbytu se nejvíce podílel vývoz. Stoupl z 6,7 na 8,4 procenta z celkové produkce piva. „Do konce roku chceme dostat export na úroveň kolem deseti procent z celkové produkce,“ konstatuje ředitel Havlík.
„Za těžiště naší vývozní politiky považujeme prodej plechovkového piva na nejvyspělejší evropské a světové trhy. V červnu jsme vypravili první kontejner zákazníkovi na východní pobřeží USA. K letošnímu několikanásobnému zvýšení výroby piva v plechovkách přispěly také trhy na východě Evropy, především v Pobaltí a v Rusku.“
Svijanům se daří prosazovat i v Chorvatsku. Dalmácie, Istrijský poloostrov, ale také hlavní město Záhřeb jsou místy, kam letos proniklo pivo z Českého ráje.
„Počet restaurací s logem Pivovaru Svijany na vývěsním štítu vzrostl od loňska více než dvojnásobně,“ řekl Jan Trojan, zakladatel společnosti, která svijanské pivo do Chorvatska dováží. „Během hlavní rekreační sezony jsme v Chorvatsku zaváželi pivem čtyřicet dva restaurací. Většina z nich se nachází na velmi lukrativních místech.“
Chorvati nerozlišovali značky piva. To se má změnit
Podle ředitele Havlíka má české pivo v Chorvatsku dobrý zvuk, ale jeho fanoušci donedávna příliš nerozlišovali jednotlivé značky.
„Proto je pro nás důležité, že se nám nyní daří budovat značku Svijany jako synonymum pro nepasterované české pivo,“ dodal Havlík.
Nepasterované pivo se do Chorvatska dováželo v parném létě každý týden v zachlazených kamionech přímo ze Svijan. V Chorvatsku se sudy uchovávají v moderním skladu.
Svijany vyvážejí do Chorvatska i lahvová piva a letos zahájily jednání s tamními obchodními řetězci o dodávkách plechovkových piv.
Linku na jejich výrobu spustil pivovar koncem března. Během prvních dvou měsíců stočil pivovar do plechovek přes 16 tisíc hektolitrů. Na základě příznivého odbytu zvýšil roční plán na výrobu plechovkových piv z pěti na sedm milionů kusů.
„Největším odběratelem našich plechovkových piv je v České republice i na Slovensku řetězec Lidl,“ prozrazuje vedoucí obchodního oddělení Vratislav Žitka.
Pivovar Svijany získal v říjnu další nová ocenění. Z národního kola světové soutěže The World Beer Awards si přivezl tituly ve třech různých kategoriích a ze soutěže Česká chuťovka 2018 si odneslo cenu za kvalitní český výrobek všech šest přihlášených svijanských piv.