RECENZE: Toyen hledá sny na rubu kamenů a Steinmasslová se nebojí akrobacie
Velká kostka ledu zavěšená na provazech, kapky vody pravidelně ťukající na mokrý hadr pod ní. Jednoduchá scéna s výrazným motivem zaujme diváky, kteří do pražského Divadla Kolowrat míří na jarní novinku Toyen – Všechny barvy samoty. Tu do podkrovní scény naproti Stavovskému divadlu nachystala herečka Milena Steinmasslová společně s režisérkou Terezou Karpianus.
Steinmasslové srdcový projekt vychází z textu Mileny Štráfeldové. Autorky a tvůrkyně se v něm pokusily poodhalit životní příběh naší patrně nejslavnější malířky, surrealistické i surreálné záhady jménem Toyen.
Začíná se stylově. Herečka a performerka Klára Hajdinová, která spolu se Steinmasslovou v novince hraje, předstoupí před obecenstvo v úloze moderátorky jakési aukce. Afektovaným hlasem vágně shrnuje malířčin život i představené dílo, aby následně rozpumpovala zájemce k přihazování milionových sum. Z fascinující snové tvorby a neméně fascinujícího autorčina života na okraji se náhle stává vypulírovaná položka aukční síně, která má nalákat na ideální investici.
Příšera, sen i poezie. Divadlo o Toyen plánovala Steinmasslová tři roky![]() |
V přímém kontrastu k tomuto světu pak na jeviště nastupuje Steinmasslová jako stárnoucí Toyen, okoralá umělkyně, která dožívá kdesi v Paříži, koupe se ve své celoživotní mystifikaci, baví se vystřihováním motivů z pornočasopisů, nezvedá telefony a odhazuje dopisy. A především nechce o prodeji svých děl ani slyšet. Natož děl dávno zesnulého přítele Štyrského...
A pak už se diváci ponoří do působivého příběhu umělkyně narozené roku 1902, která si jen tak mimochodem prošla všemi zvraty našeho 20. století. „Že prý jsem vzpurná. Co to znamená vzpurná? Mít vlastní názor?“ vzpomíná Toyen ústy Steinmasslové na své dětství, kdy se nonkonformní duše musela popasovat s tehdejší strnulostí výchovy i názorů na život.
Dělnická práce na Žižkově v mýdlárně, přátelství se Štyrským, Devětsil, vznik androgynního pseudonymu, dramatické ukrývání Jindřicha Heislera za protektorátu, odchod do Paříže... Inscenace v Kolowratu divákům shrne všechny důležité (a známé) momenty v životě ženy, která nechtěla zůstat pouze Marií Čermínovou.
I když se postupuje docela chronologicky, diváci se nemusí bát zbytečné didaktičnosti, vše se jen jemně naznačí štětcem a nechá volně rozpít. Snad jen s výjimkou cesty do Paříže, která v celkovém charakteru večera vyznívá přeci jen příliš sentimentálně.
Steinmasslová s Hajdinovou navíc příběh umělkyně oživují pomocí pohybového divadla. To je především úkol pro druhou jmenovanou, která využívá zavěšených šál a houpaček, ale třeba i kýble k akrobatickým výkonům. Pozadu však nezůstává ani primárně činoherní herečka, což je vzhledem k jejímu věku úctyhodné. Pohybové divadlo dokáže vyjádřit pocity lépe než slova či dramatická gesta a při ponoru do života křehké duše umělcovy to funguje dokonale. Sázka na netradiční přístup zde tedy vyšla.
Revoluce je zábavná věc
Poetičnost však neschází ani textu: „Toyen nespí, vidí své sny na rubu kamenů,“ zazní zde mimo jiné. „Revoluce je zábavná věc, ale všichni si musí najít něco, co je uživí,“ komentuje pak divadelní Toyen postupný odklon všech surrealistických přátel od původní myšlenky směru.
Toyen – Všechny barvy samotyDivadlo Kolowrat premiéra 26. dubna 2024 režie: Tereza Karpianus hrají: Milena Steinmasslová, Klára Hajdinová |
Nenásilná snaha zapojit publikum pomocí surrealistické hry je zde ostatně podaná stejně žoviálně jako v úvodu zmíněná aukce. Jako jasné svědectví, že vše má své místo v čase, a co dříve působilo jako jasné umělecké vyjádření, může náhle v nových kontextech působit dětinsky. Pravé umění ale zůstává, a tak bude život a dílo Toyen nadále fascinovat a ponoukat fantazii k dalším snům.
Či přímo tvorbě. Ať už třeba loni vydanou oceňovanou monografií Andrey Sedláčkové (která se dle zavedené ankety Lidových novin stala knihou loňského roku) nebo třeba tímto působivým a akorát tak dlouhým divadelním večerem.
Tipy z televizního programu
Recenze: Tenkrát podruhé 65 %, Duna 65 %, Interstellar 65 %, Terminator Genisys 60 %, Jedna ruka netleská 55 %, Jurský svět: Zánik říše 55 %, Trojúhelník smutku 75 %, Arvéd 50 %, Ztracené město Z 60 %, Víly z Inisherinu 80 %, Barry Seal: Nebeský gauner 65 %, Medvídek 50 %, Nit z přízraků 75 %, 1917 75 %, Miri fajta 70 %
Klíčová slova: Renata Prokopová, Sissi, Survivor Česko & Slovensko, Euro 2024
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Strach posílá muzikál Anděl Páně k soudu. Karlín jej uvede v upravené verzi
Hudební divadlo Karlín vypustí pasáže muzikálu Anděl Páně, o kterých režisér Jiří Strach tvrdí, že...
Drogy a aktivismus. Umělci ostře vystoupili proti směru AVU i Národní galerie
Údajně neúnosné poměry na Akademii výtvarných umění a v Národní galerii kritizuje petice, kterou...
{NADPIS}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{LABEL} {POPISEK}
Byla jsem na sebe přísná. Trvalo najít pochopení pro své „chyby“, říká Langerová
Rozstřel Aneta Langerová letos slaví dvacet let na scéně. Výběrovým albem Zázračné písně krajina 20 LET,...
To on z nás dělal osobnosti. Se Schmidem se loučili Eben, Dejdar i Lábus
Poslední rozloučení se zesnulým legendárním divadelníkem Janem Schmidem se za účasti všech předních...
{NADPIS}
![](https://1gr.cz/u/free.gif#230x129)
{LABEL} {POPISEK}
RECENZE: I rodinný seriál může mít mozek, dokazuje premiérová Mozaika
Premium Z pojmu český rodinný seriál se stal skoro divácký postrach, ale třináctidílná novinka platformy...
Tři animované filmy českého producenta uspěly na mezinárodním festivalu v Annecy
Na festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy uspěly tři krátkometrážní snímky české...
RECENZE: Jak idol Krajčo potkal pivní partu v reklamě na Ostravar
Premium Smysluplná legenda se postupně rozmělňuje v drobných. Nejnovější internetová premiéra týmu, jenž...
Hašek nebyl ožrala či zrádce, hájí filmařka autora Švejka. Jeho život je plný záhad
Premium Na předloňském Světě knihy představila svůj filmový scénář Haškův písař, ale už pracuje na dalším...
Legendární Lassie se zase vrací. Tentokrát už má vlastního kaskadéra
Premium Kuriózně už v historicky prvním filmovém přepisu si legendární fenku kolie zahrál pes a stejně tak...
![Karban a Karban, s.r.o.](//1gr.cz/u/free.gif)
Řidič/ka dodávky/skladník
Karban a Karban, s.r.o.
Praha
nabízený plat:
36 500 - 40 000 Kč