RECENZE: Mouka a krev. Současná Maryša v Národním vibruje napětím
Od keho je káva? Od žida. Ač v pražském Národním divadle zasadili nejnovější zpracování národní klasiky, Maryši od bratří Mrštíků, do neurčité moderny, zachovali původní jazyk. Ale nejen to, režiséru Janu Mikuláškovi, pro kterého je to první premiéra na půdě historické budovy, se podařilo zachovat i napětí malých rodinných tragédií, strašidla domácího násilí i vyhnívajících manželství a pokažených mezilidských vztahů. Tedy základní témata Maryši, kterým posloužil vesnický realismus a lidové kroje jako dobové pentle.
Ve své předchozí režii pro první scénu, Spalovači mrtvol ve Stavovském divadle, se Mikulášek ještě částečně držel vršení asociací tolik typických pro jeho Divadlo Na zábradlí. V Maryše se však plně vrátil ke klasické činohře.
Šlo by to i bez masek
Průvodní znaky jeho inscenací – nekompromisní obrazy s mlčícími přicházejícími postavami či (opět) úžasná scénografie Marka Cpina – zde pouze slouží příběhu a podtrhují celkové stísněné vyznění. Studená atmosféra nahrávacího studia, mouka, jež se Vávrovi sype z kapes, krev na rukou. Jen nápad podat svatbu jako jakýsi prastarý iniciační obřad, což mají evokovat neurčité divošské masky, působí zbytečně prvoplánově a dost čouhá.
I díky chytře vynechané přestávce a krácení textu se však jedenácté nastudování Maryši v Národním divadle může pochlubit vibrujícím napětím a skvělou gradací, která spěje k neodvratnému konci. Velkou zásluhu na tom mají samozřejmě herci. Vávra Davida Prachaře a Maryša výtečné Pavly Beretové podávají závěr s až zdrcující nejednoznačností. Skvělý je nejistý Lízal Vladimíra Javorského, zasvítí i drobná role hostinského v expresivním podání Filipa Rajmonta.
MaryšaNárodní divadlo premiéra 23. listopadu 2017 režie: Jan Mikulášek hrají: Pavla Beretová, David Prachař, Matyáš Řezníček, Vladimír Javorský, Taťjana Medvecká, Martina Preissová, Kateřina Císařová, Filip Rajmont |
Francek Matyáše Řezníčka oproti tomu působí nevýrazně, tvrdá Lízalka Taťjany Medvecké pak prostor téměř nedostává. Vzhledem ke krácení textu musí všichni ve svých postavách opsat zrychlené oblouky. Citlivá práce dramaturgů Marty Ljubkové a Jana Tošovského jim to však umožňuje docela bez problémů.
Z fotografií k inscenaci, kde se to hemží kelímky, rychlovarnou konvicí i spodním prádlem, může konzervativnímu divákovi připadat, že po operetní Manon Lescaut přichystala první scéna další „divočinu“. Maryša však zůstává věrná předloze, jen prostě mluví současným divadelním jazykem. A ke cti všech tvůrců tak činí velice srozumitelně.
Tipy z televizního programu
Recenze: Já, padouch 70 %, Cellular 50 %, Zakleté pírko 40 %, Zúčtování 60 %, Prci, prci, prcičky: Školní sraz 40 %, Anthropoid 55 %, Ready Player One: Hra začíná 65 %, Návrat blbýho a blbějšího 30 %, Cesta bojovníka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Tajemství jejich očí 60 %, Gump - pes, který naučil lidi žít 60 %, Smrtihlav 60 %, RED 2 65 %, Duna 65 %, Naděje 65 %
Klíčová slova: Všechnopárty, James Bond, Vlasy
Seriály: Stíny v mlze, Jedna rodina, Iveta
Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu
V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny...
RECENZE: Kdo může soudit falešnou Svatou? Nejlepší dar pro Bohdalovou
Premium Ošidil se, kdo premiérové drama ČT Svatá vzdal kvůli anotaci sdělující, že hrdinka v podání Jiřiny...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Bohdalová a Stašová spolu ve filmu? To by nefungovalo, říká režisér Strach
Rozstřel Pravda a láska. Dvě zásadní témata nového filmu Svatá s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli. Snímek...
Ozzák vzpomíná: jak mě učil Kaiser. Dejdar o začátcích i fenoménu Comeback
Premium Jak jej Oldřich Kaiser chystal na DAMU, jak ho v Ypsilonce zbavili pocitu, že může do všeho kecat,...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
Zlatou palmu získalo v Cannes drama Anora, Coppola předal ocenění Lucasovi
Zlatou palmu, hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes, obdržel americký režisér Sean Baker za...
SÓLO PRO ŠPINAR: Jen manželství pro všechny? Ne, jde o lidské rozkroky
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké...
TELEVIZIONÁŘ: Oscarový Morgan Freeman povznáší Dobrého člověka
Jedna malá chyba, z níž se odvine velká tragédie, plus tandem hledající odpuštění ve skvělém...
PORTRÉT: Jan Kačer byl jeden z nejlepších. Velký umělec s nadhledem
Jako na jednoho z nejlepších, kterého jsme kdy měli, vzpomínají na Jana Kačera kolegové herci a...
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...