Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V- Rally 2- nejlepší terénní závody na DC

  12:00aktualizováno  14. prosince 3:04
Tovární Škoda Octavia se řítí prašnou cestou do ostré serpentiny, až přihlížející diváci kolem tratě nestačí uskakovat. Takhle nějak to vypadá při podnicích mistrovství světa v automobilových soutěžích, ale přesně takovéto pocity soutěžního jezdce za volanty výkonných speciálů zažijete i v nejlepším rallye na Dreamcastu.

BonusWeb HIT V-Rally 2

Ti starší z vás jistě pamatují na kvalitní rallye závody V-Rally vydané Infogrames v roce 1997, které se tehdy objevily na Playstation. V té době bylo PSX ještě nedochůdče a tento titul se spolu s několika dalšími stal takřka zlomovým a pomáhal šedé hrací skříňce na nohy. Mezitím se ale objevil realistický simulátor od Codemasters, který převzal vůdčí žezlo nejlepší rallye hry pro konzole. To se odpovědným pracovníkům v Infogrames vůbec nelíbilo, a tak na začátku minulého roku vydali V- Rally 2 simultánně na Playstation a Dreamcast. Verze pro PSX dostala přídomek „Championship edition“ a edice pro Dreamcast zase „Expert edition“. Obě mutace v produkci Infogrames vytvořili Eden Studios, a tudíž si jsou velice podobné. Dreamcastová verze ovšem dostala do vínku podstatně vylepšené grafické prostředí a vizuální efekty.

Jelikož tvůrci nechtěli ponechat nic náhodě, angažovali jako hlavního odborného konzultanta soutěžního jezdce Ariho Vatanena, mistra světa v rallye z roku 1981 a hudbu složil elektronický mág Sin.

Ale to samozřejmě není to hlavní a důležité. Podstatně zajímavější jsou automobily a okruhy. Na začátku máte k dispozici 16 oficiálně licencovaných vozů ze sezóny 1999 plus V-Rally 2 jeden reklamní, které jsou rozděleny do tří skupin. V první a nejslabší jsou malá auta s motory o objemu 1.6 litru jako Citroen Saxo nebo Peugeot 106. Druhá skupina je vyhrazena nepřeplňovaným „dvoulitrům“ a jsou v ní zastoupeny vozy nižší střední třídy, kupříkladu Renault Mégane Coupe a Seat Ibiza. Poslední a nejvýkonnější je skupina přeplňovaných čtyřkolek, tzv. world rally cars. Jsou zde třeba Subaru Impreza či Ford Focus. Potěšitelné je, že zde nechybí naše Škoda Octavia v barvách továrního týmu Škoda Motorsport. Dále je pro vás připraveno 10 bonusových automobilů, jež lze získat v průběhu hraní.

Každý vůz je přitom proveden do nejmenších detailů. Svítící brzdovky jsou již pravidlem, ale určitě budete ohromeni pohledem do interiéru, kde je jasně vidět řidič i jeho navigátor. Všechny automobily jsou překrásně a věrně vymodelovány podle reálných předloh. Na druhou stranu zvuky motorů jsou prakticky stále stejné a spíše připomínají ucpaný lux, než nadupaný stroj. Také na rachocení kamínků, křupání sněhu a vůbec všechny zvuky okolí se jaksi pozapomnělo. Ale tyto výtky jsou asi jediné, co by se této závodní hře dalo vytknout. Vše ostatní opravdu nemá chybu.

Za kvalitními modely automobilů nikterak nezaostává provedení a počet tratí. Těch je tady celkem více než 80! Jsou rozmístěny do tuctu lokací, jež odpovídají skutečným lokalitám V-Rally 2 na nichž se jezdí závody rallye. Můžete se klouzat po ledovkách Švédska, projíždět stále deštivou Anglií, vychutnávat si sluníčko na Korsice, prohánět se po křivolakých silničkách Španělska, polykat prach v Austrálii, nebo se brodit závějemi ve francouzských Alpách. Při jízdě narazíte na nespočet tunelů, mostů a „skokánků“. Navíc jsou závody situovány do několika denních období od východu slunce až po jízdu v noci. Tím je zde docíleno fantastické rozmanitosti a unikátnosti jednotlivých tratí. Při jízdě se nutíte skoro zastavit a vychutnat si plnými doušky fascinující západ slunce s červánky nebo krásné slunečné ráno s padajícími vločkami. Použité pastelové barvy ještě mohutný vizuální zážitek umocňují, o světelných efektech a odlétávání bahna od vozu či postupném špinění „kastle“ ani nemluvě. Noční závodění, kdy cestu osvětlují reflektory na přídi vozu je také nádherný zážitek.

Co se týče poškození vozu, zde tvůrci sice nezašli tak daleko jako například ve třetí kapitole série TOCA nebo ve druhém Colinovi na PSX, ale i tak se plech při kolizích pěkně mačká, světla přestávají svítit a sklo praská. Na rozdíl od podobných her zde hrozí podstatně více převrácení vašeho vozidla, protože jízdní dráha je poměrně dosti úzká a každé i sebemenší vyjetí mimo vozovku má za následek hrozivé rozkývání auta.

Naprostou novinkou je zabudovaný editor tratí. Vychází z profesionálního softwaru V-Rally 2 Twilight, ve kterém byly navrženy všechny zdejší tratě a je jeho zjednodušenou verzí. Tvoří ho jednoduchá soustava ikonek, z nichž každá upravuje jeden z aspektů trati jako počasí, období, místo, zatáčky a podobně. Tvorba vlastních tratí je v tomto prográmku velmi intuitivní a jednoduchá. Samozřejmě si pak vaše výtvory můžete ukládat na paměťovou kartu.

Při prvním spuštění V- Rally 2 vás také určitě zaujme prvotní nabídka. Umožňuje totiž zvolit multiplayer od dvou až do čtyř hráčů. Ano slyšíte dobře, hrát spolu mohou až čtyři hráči na jedné obrazovce! Jelikož se dají do Dreamcastu zapojit všechny tyto ovladače přímo, je velmi chvályhodné, že hra obsahuje tuto možnost.

Ale i vlastník konzole rekrutující se z řad jedináčků má mnoho možností na vyřádění. Pamatováno bylo jak na občasné hráče preferující jednoduché arkádové závodění, tak i na „profíky“, co dají na maximální realističnost. První možností je Time Trial, ve kterém se snažíte projet daný okruh v nejlepším možném čase. Dalším režimem je Arcade, kde bylo upuštěno od reálné jízdní fyziky ve prospěch radosti z jízdy. Na trať spolu s vámi vyráží ještě další tři vozy, takže to chce pevné nervy a ostré lokty. Podobnou variantou je V- Rally Trophy, kde jsou na okruhu také čtyři automobily, ale už se chovají realisticky na rozdíl od V-Rally 2 předchozího režimu. Poslední a hlavní částí je Championship. Tvoří ho tři seriály rozdělené podle obtížnosti: evropský, světový a pro experty. Začínáte v evropské části a do další se dostanete po ukončení kariéry v aktuálním seriálu. Před každým závodem je možné si vůz doladit a nastavit podle vlastní představy. Pozměnit lze nastavení brzd, tlumičů, převodovky a také měnit použité pneumatiky. Feministky zřejmě začínají „remcat“ i do žánru televizních her, takže kromě mužského navigátora si můžete zvolit i ženu. Začátečníci nepohrdnou brzdovým asistentem, automatickou převodovkou nebo nastavitelnou citlivostí zatáčení. Do etapy vás odstartuje skutečný traťový komisař a diváci zběsile fotí pozdějšího vítěze. Podél trati před vaším vozem uskakují skupinky neopatrných přihlížejících a další komisař vám pak odmává průjezd cílem. Až do takových detailů je závod vyveden!

Při jízdě máte na výběr některý z šesti pohledů na vůz, které jsou velmi vhodně zvoleny. Trojice kamer je schována v různých vzdálenostech za vaším speciálem, další tři pak sledují automobil z bezprostřední blízkosti. Nechybí ani pohled do kokpitu, kde vidíte „vaše“ ruce na volantu a také probíhající řazení. Komu je to málo, může si individuálně sám navolit vlastní pohled v nabídce při pauze hry. Po skončení etapy si můžete prohlédnout jízdu v Replay, jehož lze také uložit pro pozdější generace. Zajímavý prvek je snížení barevné hloubky a kontrastu vždy, když delší dobu nezmáčknete tlačítko na ovladači. Je to malý příspěvek V-Rally 2 autorů k prodloužení životnosti vaší televize. Pro opravy poškození vozidla slouží mezi etapami servisní zóna, přičemž na provedení servisu máte vždy 30 minut. Čím více je vůz poškozen, tím spotřebujete více cenných minutek na opravu dané části, takže při několika karambolech v předchozí jízdě vám limit nebude stačit a tak musíte dobře promýšlet, do kterého dílu budete investovat, a kterou část necháte rozmlácenou. Když zajedete celkově nejlepší čas v jednotlivých závodech šampionátu, budete odměněni potleskem diváků a obvykle pěnivým šampaňským. Ovládání vozidla je při všech režimech dostatečně precizní, a když pro plyn s brzdou využijete analogových tlačítek na ovladači, budete moci naprosto přesně korigovat rychlost jízdy a brzdnou dráhu.

Pouze průměrný zvuk sráží hodnocení tohoto jinak vynikajícího titulu. Rychlá a detailní grafika se šedesáti snímky za vteřinu,nádherné prostředí a vizuální efekty ukazují nedoceněné možnosti konzole od Segy. Slušné množství licencovaných vozů, ale i obrovský počet tratí, ještě doplněný o jednoduchý editor a herní režimy pro všechny škály hráčů, pasují toto V- Rally zcela jednoznačně na nejlepší rallye simulátor, který si můžete zahrát nejen na Dreamcastu.

V-Rally 2
Výrobce/Vydavatel Eden Studios/Infogrames
Platforma Dreamcast, PSX
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: Jednoznačně nejlepší simulátor rallye pro konzole s ohromnou životností, krásnou grafikou a hlavně s oficiálními vozy a skutečnými tratěmi. Hladce překonává svého bratříčka na Playstation a dokáže zaujmout na dlouhé hodiny zábavy.
Hodnocení: 90%

Autor:
  • Nejčtenější

Byla oblíbená, teď však 17 let starou hru zasypala negativní hodnocení

magazín 7. 6. 2024 11

Hra Team Fortress 2 patřila dlouhé roky k oblíbencům v multiplayerovém žánru. V posledních letech...

Nástupce Heroes, o kterém se nám ani nesnilo. Recenze Songs of Conquest

recenze 7. 6. 2024 16

O čem zpívají bardi v putykách každého pohádkového království? O chrabrých činech, krutých zradách...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

novinky 8. 6. 2024 13

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

novinky 9. 6. 2024 4

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

novinky 12. 6. 2024 43

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

novinky 14. 6. 2024 1

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Generální manažer značky Warcraft opouští studio Blizzard

novinky 14. 6. 2024 7

John Hight, generální manažer fantasy značky Warcraft, která letos oslaví třicet let od vydání...

Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

magazín 14. 6. 2024 8

Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

Začala úspěšně, ale po třech letech je onlinovka od Amazonu v problémech

novinky 13. 6. 2024 3

Onlinovka New World od Amazonu začala úspěšně, v průběhu tří let však zájem o ní výrazně poklesl....

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...