Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

V- Rally 2- nejlepší terénní závody na DC

  12:00aktualizováno  14. prosince 3:04
Tovární Škoda Octavia se řítí prašnou cestou do ostré serpentiny, až přihlížející diváci kolem tratě nestačí uskakovat. Takhle nějak to vypadá při podnicích mistrovství světa v automobilových soutěžích, ale přesně takovéto pocity soutěžního jezdce za volanty výkonných speciálů zažijete i v nejlepším rallye na Dreamcastu.

BonusWeb HIT V-Rally 2

Ti starší z vás jistě pamatují na kvalitní rallye závody V-Rally vydané Infogrames v roce 1997, které se tehdy objevily na Playstation. V té době bylo PSX ještě nedochůdče a tento titul se spolu s několika dalšími stal takřka zlomovým a pomáhal šedé hrací skříňce na nohy. Mezitím se ale objevil realistický simulátor od Codemasters, který převzal vůdčí žezlo nejlepší rallye hry pro konzole. To se odpovědným pracovníkům v Infogrames vůbec nelíbilo, a tak na začátku minulého roku vydali V- Rally 2 simultánně na Playstation a Dreamcast. Verze pro PSX dostala přídomek „Championship edition“ a edice pro Dreamcast zase „Expert edition“. Obě mutace v produkci Infogrames vytvořili Eden Studios, a tudíž si jsou velice podobné. Dreamcastová verze ovšem dostala do vínku podstatně vylepšené grafické prostředí a vizuální efekty.

Jelikož tvůrci nechtěli ponechat nic náhodě, angažovali jako hlavního odborného konzultanta soutěžního jezdce Ariho Vatanena, mistra světa v rallye z roku 1981 a hudbu složil elektronický mág Sin.

Ale to samozřejmě není to hlavní a důležité. Podstatně zajímavější jsou automobily a okruhy. Na začátku máte k dispozici 16 oficiálně licencovaných vozů ze sezóny 1999 plus V-Rally 2 jeden reklamní, které jsou rozděleny do tří skupin. V první a nejslabší jsou malá auta s motory o objemu 1.6 litru jako Citroen Saxo nebo Peugeot 106. Druhá skupina je vyhrazena nepřeplňovaným „dvoulitrům“ a jsou v ní zastoupeny vozy nižší střední třídy, kupříkladu Renault Mégane Coupe a Seat Ibiza. Poslední a nejvýkonnější je skupina přeplňovaných čtyřkolek, tzv. world rally cars. Jsou zde třeba Subaru Impreza či Ford Focus. Potěšitelné je, že zde nechybí naše Škoda Octavia v barvách továrního týmu Škoda Motorsport. Dále je pro vás připraveno 10 bonusových automobilů, jež lze získat v průběhu hraní.

Každý vůz je přitom proveden do nejmenších detailů. Svítící brzdovky jsou již pravidlem, ale určitě budete ohromeni pohledem do interiéru, kde je jasně vidět řidič i jeho navigátor. Všechny automobily jsou překrásně a věrně vymodelovány podle reálných předloh. Na druhou stranu zvuky motorů jsou prakticky stále stejné a spíše připomínají ucpaný lux, než nadupaný stroj. Také na rachocení kamínků, křupání sněhu a vůbec všechny zvuky okolí se jaksi pozapomnělo. Ale tyto výtky jsou asi jediné, co by se této závodní hře dalo vytknout. Vše ostatní opravdu nemá chybu.

Za kvalitními modely automobilů nikterak nezaostává provedení a počet tratí. Těch je tady celkem více než 80! Jsou rozmístěny do tuctu lokací, jež odpovídají skutečným lokalitám V-Rally 2 na nichž se jezdí závody rallye. Můžete se klouzat po ledovkách Švédska, projíždět stále deštivou Anglií, vychutnávat si sluníčko na Korsice, prohánět se po křivolakých silničkách Španělska, polykat prach v Austrálii, nebo se brodit závějemi ve francouzských Alpách. Při jízdě narazíte na nespočet tunelů, mostů a „skokánků“. Navíc jsou závody situovány do několika denních období od východu slunce až po jízdu v noci. Tím je zde docíleno fantastické rozmanitosti a unikátnosti jednotlivých tratí. Při jízdě se nutíte skoro zastavit a vychutnat si plnými doušky fascinující západ slunce s červánky nebo krásné slunečné ráno s padajícími vločkami. Použité pastelové barvy ještě mohutný vizuální zážitek umocňují, o světelných efektech a odlétávání bahna od vozu či postupném špinění „kastle“ ani nemluvě. Noční závodění, kdy cestu osvětlují reflektory na přídi vozu je také nádherný zážitek.

Co se týče poškození vozu, zde tvůrci sice nezašli tak daleko jako například ve třetí kapitole série TOCA nebo ve druhém Colinovi na PSX, ale i tak se plech při kolizích pěkně mačká, světla přestávají svítit a sklo praská. Na rozdíl od podobných her zde hrozí podstatně více převrácení vašeho vozidla, protože jízdní dráha je poměrně dosti úzká a každé i sebemenší vyjetí mimo vozovku má za následek hrozivé rozkývání auta.

Naprostou novinkou je zabudovaný editor tratí. Vychází z profesionálního softwaru V-Rally 2 Twilight, ve kterém byly navrženy všechny zdejší tratě a je jeho zjednodušenou verzí. Tvoří ho jednoduchá soustava ikonek, z nichž každá upravuje jeden z aspektů trati jako počasí, období, místo, zatáčky a podobně. Tvorba vlastních tratí je v tomto prográmku velmi intuitivní a jednoduchá. Samozřejmě si pak vaše výtvory můžete ukládat na paměťovou kartu.

Při prvním spuštění V- Rally 2 vás také určitě zaujme prvotní nabídka. Umožňuje totiž zvolit multiplayer od dvou až do čtyř hráčů. Ano slyšíte dobře, hrát spolu mohou až čtyři hráči na jedné obrazovce! Jelikož se dají do Dreamcastu zapojit všechny tyto ovladače přímo, je velmi chvályhodné, že hra obsahuje tuto možnost.

Ale i vlastník konzole rekrutující se z řad jedináčků má mnoho možností na vyřádění. Pamatováno bylo jak na občasné hráče preferující jednoduché arkádové závodění, tak i na „profíky“, co dají na maximální realističnost. První možností je Time Trial, ve kterém se snažíte projet daný okruh v nejlepším možném čase. Dalším režimem je Arcade, kde bylo upuštěno od reálné jízdní fyziky ve prospěch radosti z jízdy. Na trať spolu s vámi vyráží ještě další tři vozy, takže to chce pevné nervy a ostré lokty. Podobnou variantou je V- Rally Trophy, kde jsou na okruhu také čtyři automobily, ale už se chovají realisticky na rozdíl od V-Rally 2 předchozího režimu. Poslední a hlavní částí je Championship. Tvoří ho tři seriály rozdělené podle obtížnosti: evropský, světový a pro experty. Začínáte v evropské části a do další se dostanete po ukončení kariéry v aktuálním seriálu. Před každým závodem je možné si vůz doladit a nastavit podle vlastní představy. Pozměnit lze nastavení brzd, tlumičů, převodovky a také měnit použité pneumatiky. Feministky zřejmě začínají „remcat“ i do žánru televizních her, takže kromě mužského navigátora si můžete zvolit i ženu. Začátečníci nepohrdnou brzdovým asistentem, automatickou převodovkou nebo nastavitelnou citlivostí zatáčení. Do etapy vás odstartuje skutečný traťový komisař a diváci zběsile fotí pozdějšího vítěze. Podél trati před vaším vozem uskakují skupinky neopatrných přihlížejících a další komisař vám pak odmává průjezd cílem. Až do takových detailů je závod vyveden!

Při jízdě máte na výběr některý z šesti pohledů na vůz, které jsou velmi vhodně zvoleny. Trojice kamer je schována v různých vzdálenostech za vaším speciálem, další tři pak sledují automobil z bezprostřední blízkosti. Nechybí ani pohled do kokpitu, kde vidíte „vaše“ ruce na volantu a také probíhající řazení. Komu je to málo, může si individuálně sám navolit vlastní pohled v nabídce při pauze hry. Po skončení etapy si můžete prohlédnout jízdu v Replay, jehož lze také uložit pro pozdější generace. Zajímavý prvek je snížení barevné hloubky a kontrastu vždy, když delší dobu nezmáčknete tlačítko na ovladači. Je to malý příspěvek V-Rally 2 autorů k prodloužení životnosti vaší televize. Pro opravy poškození vozidla slouží mezi etapami servisní zóna, přičemž na provedení servisu máte vždy 30 minut. Čím více je vůz poškozen, tím spotřebujete více cenných minutek na opravu dané části, takže při několika karambolech v předchozí jízdě vám limit nebude stačit a tak musíte dobře promýšlet, do kterého dílu budete investovat, a kterou část necháte rozmlácenou. Když zajedete celkově nejlepší čas v jednotlivých závodech šampionátu, budete odměněni potleskem diváků a obvykle pěnivým šampaňským. Ovládání vozidla je při všech režimech dostatečně precizní, a když pro plyn s brzdou využijete analogových tlačítek na ovladači, budete moci naprosto přesně korigovat rychlost jízdy a brzdnou dráhu.

Pouze průměrný zvuk sráží hodnocení tohoto jinak vynikajícího titulu. Rychlá a detailní grafika se šedesáti snímky za vteřinu,nádherné prostředí a vizuální efekty ukazují nedoceněné možnosti konzole od Segy. Slušné množství licencovaných vozů, ale i obrovský počet tratí, ještě doplněný o jednoduchý editor a herní režimy pro všechny škály hráčů, pasují toto V- Rally zcela jednoznačně na nejlepší rallye simulátor, který si můžete zahrát nejen na Dreamcastu.

V-Rally 2
Výrobce/Vydavatel Eden Studios/Infogrames
Platforma Dreamcast, PSX
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano
Verdikt: Jednoznačně nejlepší simulátor rallye pro konzole s ohromnou životností, krásnou grafikou a hlavně s oficiálními vozy a skutečnými tratěmi. Hladce překonává svého bratříčka na Playstation a dokáže zaujmout na dlouhé hodiny zábavy.
Hodnocení: 90%

Autor:
  • Nejčtenější

S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

novinky 23. 7. 2024 97

Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

novinky 21. 7. 2024 19

Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

novinky 24. 7. 2024 16

Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

magazín 26. 7. 2024 11

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

recenze 23. 7. 2024 6

Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

novinky 27. 7. 2024 7

Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

novinky 26. 7. 2024 3

Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

novinky 26. 7. 2024 7

Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

magazín 26. 7. 2024 11

Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....