"Vývoj hry Shenmue pro Dreamcast stál přes 20 milionu dolarů a trval sedm let. Shenmue je duchovním dítětem Yu Suzukiho, ředitele vývojové divize AM2 společnosti Sega." Tak zní zápis v Guinnessově knize rekordů, který vypovídá o velikosti jedné z nejambicióznějších her všech dob. Vlastně všechno kolem Shenmue je megalomanské. Snad kromě hratelnosti.
Shenmue je hra, se kterou Sega hodlala změnit vnímání videoher. Zjednodušeně řečeno je to akční adventura, ale ve skutečnosti je Shenmue spíše model světa. Místo, které žije, kde se lidé chovají jako ve skutečnosti a kde všechny události vypadají, jako by se opravdu staly a nebyly jen výtvorem fantazie tvůrců hry. Je tu ale také prostor pro kvalitní hru?
Děj Shenmue se odehrává v roce 1986 v malém japonském městečku Yokosuka. Hrdinou je sedmnáctiletý mladík Ryo Hazuki, syn uznávaného učitele bojových umění. Jednoho dne se jeho život otočí vzhůru nohama, když při návratu ze školy nalezne svého otce v ohrožení šéfa jakéhosi čínského gangu. Dozví se, že útočníci touží po tajemném čínském artefaktu a po krátkém zápasu jej také získají. A zabijí Ryova otce. V tomto okamžiku přicházíte na scénu vy - v roli Rya toužícího po pomstě nalezněte otcova vraha a zjistěte, proč byl zabit.
Vaše dobrodružství se dá shrnout do tří částí - v adventurní části hledáte stopy, pídíte se po informacích a hovoříte s obyvateli. Dále tu jsou akční části a ty se buď odehrávají real-time podobně jako v mlátičkách a nebo v systému nazvaném Quick Time Events. Ten je poměrně originální a překvapivě zábavný, ale nepředbíhejme. Všechny tyto tři způsoby hry jsou velmi nenásilně spojeny do jednoho pozoruhodného celku a umístěny do unikátního světa, kde čas a počasí funguje tak, jak je známe - ráno vyjde slunce, lidé se vydají na nákupy nebo míří do práce, odpoledne slunce ustoupí mrakům, začne pršet a lidé okamžitě vytahují deštníky a uhánějí domů. V podvečer se stmívá, utichá ruch na ulicích a jak začíná noc, obchody zavírají, otevírají se bary a vy potkáte jen sem tam nějakého toho opilého tatíka nebo partu výrostků. A stejně jako ostatní, i Ryo se musí vrátit večer domů a nabrat síly. Vůbec poprvé v historii videoher tedy můžeme žít a dýchat svět, který se odehrává jen na obrazovkách našich televizí. Ale ještě jednou si položme otázku z úvodu recenze a nahrajme si na smeč - je tu ale také prostor pro kvalitní hru?
Kvalitní nebo zábavnou? Asi ano. Perfektní či dokonalou? Ani nápad. Život je sice místy zábavnější než cokoliv jiného, ale hrát ho jako videohru? Dokážete si představit tu nudu? Zpočátku budete hrát s pusou dokořán, ale když ten prvotní šok opadne, zjistíte, že podstata Shenmue je ve skutečnosti velmi vratká. Většinu herního času totiž zevlujete po okolí, hledáte střípky informací a povídáte si s lidmi. Jen velmi zřídka jste v situaci, kdy opravdu nevíte co dál (tedy situace, která je u adventur tak, jak je znají PCčkáři, běžná, řekl bych dokonce nezbytná). Neustále vás někdo za někým či někam posílá, a tak mozek až na pár výjimečných hádanek rozhodně nezadřete - a i když se do takové situace dostanete, hra je vám vždy připravena pomoci. V jednom okamžiku například hledáte v temném sklepě určitou konkrétní věc. Nepodaří-li se vám ji do určité doby najít, přijde kdosi na pomoc, během pár vteřin najde stopu a zase rychle odkvačí za povinnostmi. A tak je to se vším. Zemřít ve hře nelze a i když se na několika místech můžete rozhodnout pro horší nebo lepší variantu, v konečném důsledku vás vždy hra podrží a například souboje budete moci donekonečna opakovat, dokud je neuděláte. A dokonce jsem měl pocit, že jsou stále snazší.
Shenmue je tedy hra snadná. To by samo o sobě nebylo až tak nepříjemné - většina konzolových her je poměrně snadná a když mají kvalitní příběh, lze překousnout leccos. Shenmue ho sice má, ale je neskutečně pomalý. Děj začíná na začátku prosince a dokončit hru můžete už před vánoci nebo také mnohem později. Celou tuto dobu si musíte prožít a to doslova - spát můžete jít až od osmi hodin večer, takže když vám někdo k ránu řekne "sejdeme se zítra v poledne v herně", znamená to, že se budete celý den a část zítřka nudit. A protože jedna herní hodina trvá pět minut, deset herních hodin odpovídá téměř celé skutečné hodině bezdůvodného pobíhání kolem. Pokud by tu byla možnost posunout čas, Shenmue by dostalo možná o deset procent více. Takhle musíte volný čas trávit jak se dá, můžete nakupovat v obchodě, kochat se okolím či si povídat s lidmi, daleko raději však jistě zalezete do herny, kde si budete moci zahrát mj. dvě legendární hry Segy - Hang-On a Space Harrier a nebudete-li mít na hraní chuť, budete moci pilovat své bojové umění.
Ano, bojové umění. Ryo je jako syn učitele bojových umění v tomto směru poměrně zdatný, nesmí však zapomínat na trénink a je vhodné pravidelně trénovat a zdokonalovat se. Hra obsahuje důmyslný systém neustálého vylepšování jednotlivých pohybů, úderů a chvatů, a tak se v průběhu hry stává váš boj efektivnějším. Navíc se na různých místech a od různých lidí můžete naučit chvaty nové a účinnější, takže ke konci hry budete moci své soupeře paralyzovat opravdu pohledným způsobem. A budete to potřebovat, na konci vás totiž čeká jeden souvislý souboj proti gangu čítajícím sedmdesát členů. A i když připomíná staré čínské kung-fu filmy, kde na hrdinu stojí útočníci frontu, rozhodně dá zabrat.
Jedním z mála originálních prvků, které Shenmue nabízí a které se týkají konkrétní hratelnosti, jsou již zmíněné Quick Time Events. To si takhle jdete ulicí, najednou na vás letí míč, na obrazovce rychle zabliká tlačítko B a vy buď stihnete během malého okamžiku (cca jedna vteřina) příslušné tlačítko stisknout (a míč chytnout) nebo se vám to nepodaří (a míč se od vás odrazí a uhodí malé děcko). Ač to vypadá nezáživně, je to spíše nevšední a hratelnost to příjemně obohacuje. Takové honičky, kde se musíte vyhýbat lidem, přeskakovat překážky a uhýbat před auty patří dokonce mezi nejlepší chvilky, které s Shenmue zažijete.
A ono jich - přes ten možná až trochu příliš negativní tón recenze - není zas tak málo. Shenmue má celou řadu kouzelných momentů, které jsou ale bohužel prokládány stejně četnými nudnými okamžiky, kdy se budete jen tak potulovat po okolí. Hra, která se snaží simulovat život, zkrátka musí být nudná. Hry hrajeme proto, aby nás bavily, ne proto, abychom v dešti čekali půl hodiny na autobus.
Blížíme se ke konci a já bych se málem zapomněl zmínit o prezentaci. Jedním slovem? Fenomenální. Více slovy? Jedna z nejlépe vypadajících a nejlépe ozvučených her všech dob. Nejde však pouze o unikátní technologie - totéž by zvládlo průměrné PC - ale především o skvělou práci grafiků, kterých na hře zjevně pracovalo několik desítek. Jejich úžasný styl a smysl pro detail bere dech a i když se hra na složitějších místech občas trhne, rozhodně to nijak neohrožuje požitek.
Sega si rozhodně zaslouží velké uznání za to, co dokázala. Pokud jste oddanými fandy Dreamcastu, Shenmue stojí za jakékoliv peníze. I v opačném případě má hra hodně co nabídnout, rozhodně však není určena pro cyniky - kvůli skvělé zábavě musíte být ochotni překousnout četná slabší místa. Shenmue je svým způsobem budoucnost videoher nebo spíše jedna z vizí budoucnosti. Jsou tu skvělé nápady, zasloužily by si však trochu lepší realizaci a celkovou soudržnost.
Sága Shenmue - historie a budoucnost | |
|
Shenmue | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|