Virtuální Železnice 4.0 - více editor než hra
Virtuální železnice 4.0
Platforma: PC
- Možnosti editoru
- Horší přístupnost editoru
- Technická stránka kompletně
Pokud se na EEP 4.0 budeme koukat spíše jako na editační nástroj, než jako na hru, není to úplně špatné.
Virtuální železnice 4.0

Kritika na úvod by měla napovědět, že jsem ze hry nebyl příliš unesen. Nabízí se totiž jedna otázka. Je tohle vůbec hra? Začátek tak totiž nevypadá. Hra se otevřela v okně, dobrá, to se stává. To, že je herní interface bez jakéhokoli pokusu a grafické zpracování (když nepočítám obrázky v ikonkách), tak to mi už trochu vadí. Nuže, máme před sebou velmi rozporuplné dílko, které jedni budou milovat a ti druzí ho bez jakéhokoli náznaku oné milosti odsoudí. Nutno úvodem podotknout, že já sám nemám jasno v tom, ke které skupině se řadím.
„Při ovládání lokomotivy máte na výběr ze tří posuvníků (to je ten složitější systém), kterými jsou Výkon, Brzda a Převodovka.“

Herní náplň samotného ježdění není nijak pestrá, můžete si sice vytvořit vlastní jízdní řády, ale upřímně, proč to dělat? Prostě hýbete s posuvníkem a čekáte, než se vlak rozjede, abyste se mohli kochat něčím, co tu zjevně chybí. Co je také zarážející, že vlak nelze vykolejit. Prostě nejde, možná, že jen nejsem dostatečně šikovný, ale když už ani čelní náraz do jiné soupravy nezařídí, aby se vlak vypotácel mimo trať, tak už tedy doopravdy netuším, co dělat.
„Vše vypadá jako vystřižené z papíru a to ještě ke všemu hodně tupými nůžkami.“
Teď si dovolím se vrátit k věcem, které jsem již zmiňoval. Rozepíšu se o grafice, zvucích a ještě přidám něco o tratích. Jak jsem již psal, vizuální stránka věci není zrovna dnešní, ba co je horší, ona není ani včerejší. Vše vypadá jako vystřižené z papíru a to ještě ke všemu hodně tupými nůžkami. Možná se jedná o záměr autorů, každopádně to vedle současných titulů působí smutně, či směšně, záleží na tom, jak se na to člověk podívá. Podívejme se na audio. Jedna věc vás bude doprovázet celou hrou - pískot ptáčků. Je všudypřítomný, ať u předvytvořených nebo vlastních tratí, kromě toho je po chvíli nesmírně otravný a kromě celkového ztlumení zvuku jsem nenarazil na způsob, jak se ho zbavit. Motory některých vlaků zní jak utlumený vysavač, jinak všechny zní plastově a jsou repetetivní, až časem ani nevíte, jestli ten pochybný zvuk vychází z reproduktorů, nebo už se vám navždy zafixoval v mozku a uslyšíte ho nadosmrti. K těm tratím. Ty zde mají zastupovat pouze funkci jakési ukázky, co že se to vlastně dá ve hře vytvořit. Jinak se dá říci, že jsou docela pěkné a jako vzor poslouží docela slušně.
Právě teď se dostávám k věci nejdůležitější, k té, na které celá hra staví. Ano, jedná se o editor prostředí, tratí a vůbec všeho, co nás napadne. Nebýt jeho, tak je hra zavrženíhodná a absolutně nezajímavá, ale takhle je zde alespoň nějaká věc, jíž můžu hodnotit kladně. Na druhou stranu, hra stojí a padá na tom, jak se kdo popere s editorem. Během práce s ním vám totiž dojde, že tento nástroj je pro toto virtuální vláčkoviště zcela stěžejní. Práce v něm probíhá pouze ve 2D režimu a onen 3D pohled, který jsem tak kritizoval je tu prostě navíc, jen abyste se koukli, jak trať vlastně vypadá a jak to dopadne, když se věci dají do pohybu. Tím, jak velký důraz je na editor kladen, je jasné, že bude pojat velmi seriózně, ba co více, i by se dalo říct, že profesionálně.
Z toho dále plyne, že je velmi rozsáhlý a vše se dělá trochu složitěji, než je u vlakových her obvyklé. Možná bohužel, ale pokud se mu dostanete pod kůži, tak nabízí nevídané možnosti a radost z dobře odvedené práce bude o to větší. To také proto, že spousta věcí by mohla být vymyšlena lépe a vzhledem k hloubce, do jaké editor zasahuje se nedá říci, že by práce s ním probíhala, tak jak má. Zase ale věcí, které můžete do krajiny přidávat je spousta. Všemožných mašinek, domečků, aut, panďuláku a bůh ví čeho ještě možného, je ve hře spousta a tak si na nedostatek obsahu, v tomto směru, stěžovat nelze.
Tak, máme tady počin, který je kategorií sám pro sebe. Konkurovat titulům jako je Trainz nebo Rail Simulator prostě nemůže, protože je zaměřen úplně někam jinam. Pokud odvrátíte tvář od ohyzdné grafiky a zvuků, ponoříte se do 2D editoru a začnete si budovat svůj vlastní železniční svět, tak můžete u hry strávit pořádný kus času. Jenomže mám stále pocit, že je to na dnešní dobu poměrně málo, ještě navíc vzhledem k faktu, že editor zřejmě osloví pouze malé množství lidí. Hodnocení, které dávám je sice možná neúměrné tomu, jak jsem hru kritizoval, ale pokud se na EEP 4.0 budeme koukat spíše jako na editační nástroj, než jako na hru, tak na tom není tak špatně, jak by se mohlo zdát a nad editorem se dají strávit dlouhé hodiny a hodiny.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 511 čtenářů
Pět souloží, které otřásly herním průmyslem
Herní průmysl prošel v posledních letech turbulentním vývojem, z původní zábavy pro malé děti se stal miliardový...
ANALÝZA: Upadající češtiny ve hrách by mohla zachránit umělá inteligence
Oficiální české lokalizace her jsou dnes vzácností a hráči, kteří neumí žádný světový jazyk, jsou odkázáni na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Star Citizen udělal významný krok k dokončení, i tak ale budeme čekat roky
Vývoj ambiciozní vesmírného simulátoru Star Citizen už spolkl více než 12 miliard korun, vydání je však stále v...
U stařičkého Half-Lifu se zapotí i moderní PC. Stačí jedna modifikace
Ačkoliv to bude od vydání prvního Half-Lifu letos 25 let, stále se najdou způsoby, jak původní hru modernizovat....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Už to můžeme napsat: The Last of Us je nejlepší adaptace videohry vůbec
První řada seriálu podle legendární videohry The Last of Us skončila mimořádně krvavým finále. A tak konečně můžeme...
RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu
Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...
RECENZE: Forspoken je neriskantní sériová výroba, nejvíc baví běhání
Rozsáhlý herní svět, svižné souboje, spousta efektních kouzel, povedená hudba nebo zábavný parkour. Dalo by se čekat,...
RECENZE: V hororu The Mortuary Assistant balzamujete těla v márnici
Směna v pohřebním ústavu se promění v noční můru v originálním hororu s neotřelým systémem strašení. Kromě balzamování...