„Hi, I´m Bam Margera and you´re watching Jackass.“ tato úvodní věta ze známé televizní show stanice MTV vystihuje takřka vše co budete vnímat na obrazovce při hraní dalšího pokračování kultovní skatové série Tony Hawk´s. THUG2 totiž převléká kabát a namísto čistokrevné simulace skejtu se transformuje do trošku zábavnějšího a méně realistického pojetí dovádění na prkně. Neversoft prostě upustili od simulace a vytvořili hru kde je popírání zemské gravitace naprosto normálním jevem.
Příběhový mód vždy patřil mezi hlavní tahák celé série. Tentokrát to už není simulace života profi skatera aneb jak se stát z neznámého pouličního ničitele státního majetku uznávanou prvotřídní super hvězdou, jako tomu bylo v předešlém THUG, ale stáváte se členem jednoho ze dvou týmů. Tým pod vedením Tony Hawka a soupeřící tým jemuž velí Bam Margera. Vaším úkolem je popadnout prkno, objet Ameriku a Evropu, zničit a posprejovat všechno možné co se dá, naštvat co nejvíc lidí, sem tam pořádně zadiktovat a nasbírat za splněné úkoly víc bodů než tým druhý.
V počáteční animaci se vám představí všichni hlavní aktéři z obou týmu a hned vás vrhnou do akce. Na začátku se ocitnete ve starém známém skladišti z THPS 1, kde na vás čeká malý tutorial, který ani nestojí za zmínku, a pak už jdete rovnou do prvního města. Tím je Boston. Velmi snadně a rychle se seznámíte s ovládáním a úkoly, které se celým příběhem nesou ve stejném duchu. Nebude vám trvat moc dlouho a zamíříte na starý kontinent – Evropu a to rovnou do skejtařské Mekky Barcelony, která patří mezi nejvyhledávanější lokality pro skejtování v současnosti. Proletíte Oktoberfestem v Berlíně, sbalíte pár koček v Austrálii, vyvoláte démony a tím změníte v zombie nevinné občany New Jersey při oslavě zvané Mardi Gras a celou demoliční tour zakončíte v parku, kde se špína a bahno mísí s rampami a skočkami, slavné Skatopii. V každém městě na vás čekají základní mise jako posprejovat velký bilboard, přespřejovat 5 tagů Spat gangu, najít parťáky a speciální hosty, díky kterým se vám otevírají další a další úkoly.
A na koho že během skejtování po velkoměstech narazíte?A heleme se, opět tu jsou staří známí profi skateři Tony Hawk, Chad Muska, Mike Vallely (konečně se povedl a vypadá jako opravdový Mike V), Bob Burnquist, Eric Koston, Rodney Mullen, Jason „Wee Man“ Acuna či Bam Margera. Přibyla zde i mladá generace diktujících dítek v zastoupení Ryana Schecklera (ve svých 13 letech dokázal vyhrát nejsledovanější extrémní contest X-Games v discíplíně skatepark a stal se tak nejmladším vítězem této extrémní olympiády).
Vrcholem celé tour je kompletní destrukce jednoho z nejznámějších amerických skateparků Skatopie. V roli Bama Margery podminujete celý park pomocí obrovských raket a výbušnin.
V THUG2 Tony Hawka silně zastiňuje a odsouvá na druhou kolej Bam Margera. Holt potrhlé mládí vpřed, ale je to dáno hlavně duchem v jakém se hra nese. Opět se zde setkáváte s vaším úhlavním nepřítelem z dílu předešlého Ericem Sparrowem, který kudy jezdil, tudy škodil a nebude tomu tak ani v tomto pokračování. Jak už jsem se zmínil dříve, víc než polovinu hratelných charakterů představují bonusové postavy na které narazíte během hraní story módu. Tzn. sprejer z Berlína, křovák v motokáře, divnej drsňák, Big Foot, Ben Franklin, rozlámaný týpek na kolečkovém křesle, toreador a další a další. Po pravdě řečeno jsem zde ale postrádal staré známé tváře jako Jamie Thomas, Rune Gliffberg, Bucky Lasek, Geoff Rowley a jejich kolegy z předešlých dílů. Dodatečné postavy mi zde přišly opravdu stupidní. Radši bych zůstal u výběru z profíků než podivných individuí typu drsňáka na motorové sekačce, kteří mají se skateboardingem společného opravdu pramálo.Vrcholem celé tour je kompletní destrukce jednoho z nejznámějších amerických skateparků Skatopie. V roli Bama Margery podminujete celý park pomocí obrovských raket a výbušnin. Pak už vám k dokončení příběhu stačí jen uprchnout z tohoto běsnícího pekla do bezpečí. Jako bonus za dokončení příběhu vás čeká filmeček a nový level, který se nazývá Pro Skater. V tomto levelu budete jezdit po vesmírné základně plné mimozemšťanů a různých kosmických stíhaček, jak jen se vám zlíbí. Story se dá dokončit docela rychle, pokud na to máte trpělivost a náladu. Protože úkoly po čase začnou být nudné a stereotypní. Přišlo mi, jako když v Neversoftu vývojářům došli nápady a chuť dokonale završit sérii a stvořili slátaninu Jackassu a THUG, která je místy až trapná.
Aby vás hra jen tak neomrzela vývojáři do THUG2 ještě přidali starý známý classic mód, který býval u THPS 1-3 hlavním career módem, a tím tak životnosti velmi polepšili a dodali impuls ve hraní pokračovat. Vzhledem k tomu, že THPS 1 řadím mezi nejpovedenější díl z celé série, hlavně pro jeho originalitu, tak mě velmi potěšila přítomnost tohoto módu a zaujala mnohem víc než celá příběhová část. Není nic lepšího nežli si trošku zavzpomínat. 2 minuty, 10 úkolů v každém levelu, score attack, hledání videokazety, sestavování slov S-K-A-T-E a COMBO, hledání 5 různých předmětů a další úkoly. Během hraní navštívíte lokace z dílu stávajícího i předešlých. Skvělá příležitost si trošku zavzpomínat na staré dobré časy.
|
Nechybí zde ani create mód, který je plně převzatý z předchozího THUGu, to jest vytvoření skateparku, skatera, vlastních úkolů, triků, design desky a navíc přibylo vytvoření vlastních unikátních grafitů. Vaše grafitti se může skládat z až 10 vrstev různých vzorů, které vytvoříte kombinací pozadí, log firem, písmen a různých malůvek, které hra nabízí. Takto vytvořenou malůvku už stačí jen uložit, pořádně s ním vyzdobit celé město a ukázat konkurenčním gangům, kdo je tu master.
Série Tony Hawk´s se vždy vyznačovala perfektním ovládáním a skvělou hratelností. Jak je tomu zvykem ovládání je velmi jednoduché a zanedlouho se naučí diktovat i úplný začátečník. Stačí trocha tréninku a statisícové až miliónové bodové zisky nejsou vůbec problémem. Pohyby jsou kromě pár nových vychytávek jako třeba backflipů naprosto totožné jako u předchozí THUG1, takže staří virtuální skateři nebudou mít vůbec žádný problém s ovládáním a budou se u hraní THUG2 cítit jako ryba ve vodě.
První a nejzásadnější novinkou je čmárání grafitti a nalepovaní samolepek, sprejovat a stickerovat můžete úplně kdekoli a na cokoli.
Vzhledem k tomu, že se jedná již o šesté pokračování legendární Tony Hawk´s Pro Skater série, velmi mne zajímalo, co si tvůrci pro nás tentokrát připravili. Nemohl jsem si pomoci, ale opravdu jsem netušil, co by se v této sérii dalo ještě vylepšit, kromě nových lokalit už snad nebylo co vymyslet. Ale přece jenom si pro nás vývojáři přichystali pár novinek. První a nejzásadnější novinkou je, jak jste jistě již odtušili, čmárání grafitti a nalepovaní samolepek, sprejovat a stickerovat můžete úplně kdekoli a na cokoli se vám zachce. Další vychytávkou je tzv focus. Při nabitém ukazateli special stačí jen stisknout L3 a obrazovka se vám ihned přepne do rozmlženého, zpomaleného obrazu s parádním záběrem na váš pohyb a prkno. Poslední zásadní novinkou je agresivita, tzv. Freak Out. Po nezdařeném kombu můžete svému prknu ukázat, kdo je tu pán. Zahodit, nakopnout, zlomit, rozdupat na kousky, prostě vybít si zlost na vaší nebohé desce. To je ze zásadních novinek asi vše. Freak Out mi jednoznačně přišel z celé hry nejzábavnějším momentem.Ale dost bylo chvály. Tahle hra trpí hlavně po grafické stránce. U série THUG bohužel platí pravidlo „díl od dílu horší grafické zpracování.“ Celou sérii na PS2 odstartoval THPS3. Naprosto vynikající grafické zpracování. Vynikající detaily prostředí, fotorealistické modely postav, plynulá animace, zkrátka krása pohledět. Dodnes ho žádná skejtařská hra nepřekonala. Následující tituly už se THPS3 graficky nedokázaly vyrovnat. Mezi THPS3 a THUG2 je setsakramentsky znatelný rozdíl. Je sice pravda, že engine THUG2 jako takový je nadprůměrný, ale v porovnáním se staršími díly za nimi značně pokulhává. THUG2 trpí množstvím chyb v podobě prolínání postavy a prostředí, zejména budov. Tímto nedostatkem trpěl už předchozí díl, ale ne tolik, jako je tomu nyní. Tohoto jevu jsme si všimli především při ježdění v Austrálii. Pokud budeme ale THUG2 hodnotit samostatně, ne jako část série, grafické zpracování je nadprůměrné. Jak je již dlouholetým zvykem, každá trubka, schod, patník, římsa nebo hydrant jsou plně interaktivní a města jsou jimi přeplněna takže se zde vyblbnete do sytosti.
Podíváme-li se na THUG2 jako na shrnutí celé série na PSX musím říct, že se to vývojářům moc nepovedlo. Přece jenom by si tento vynikající titul, jakým Tony Hawk´s série je, zasloužil lepší vyvrcholení. Přišlo nám, jako když jde vývojářům spíš jen o výdělek než o pořádné pokračování. Naprosto hloupý story mód, kde většinu času trávíte plněním stupidních úkolů a naprosto pitomé finále v podání podminování Skatopie mi nepřišlo nějak zajímavé a zábavné. Hra by měla lidi bavit a ne nudit. Hra by se díky story módu měla spíše přejmenovat na Bam Margera Underground. Přece jenom s Tonym to nemá už vůbec nic společného, pominu-li jeho přítomnost coby šéfa týmu. Ostatně za Tonyho si během celého příběhu zajezdíte až v poslední lokaci. Jediným pozitivem je přítomnost classic módu, u kterého jsem se bavil víc než během hraní celého příběhu. Na výběr máte jakýkoli charakter a tudíž se nemusíte zaobírat tím, že určitý úkol musíte plnit s danou postavou.
Nové pokračování undergroundu není špatná hra, ale na své předchůdce prostě zdaleka nestačí. Je lepší pořídit si starší THPS v platinové edici, nežli vyhazovat zbytečně peníze za nejnovější přírůstek do rodiny skateboardových her s nálepkou Tony Hawk´s. Určitě si u ní užijete víc zábavy než u THUG2. Nebojím se říct, že čím starší, tím lepší a hlavně levnější. Tvůrci hry by buď měli pořádně zapracovat a napravit si tak pověst nebo sérii raději ukončit! Místo toho, aby se THUG2 vyhříval na pomyslném výsluní nejlepší hry z celé dlouholeté série, belhá se na chvostu za svými předchůdci.
Tony Hawk´s Underground 2: World Destruction Tour | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|